Pak Cik Kayo

Kiriman Yambi watan

wpid-IMG-20140322-WA0014.jpg

Seorang pakcik, berumur 70 an, datang ke sebuah bank untuk menyimpan duit.
Beliau menyimpan duit setiap hari. Sekali simpan.. RM5 ribu. kadang2 RM8 ribu.. ade jugak sampai RM12 ribu!!
Hal ini menarik perhatian Pengurus Bank. Banyak betul duit pakcik ni, tiap2 hari datang sini simpan duit, fikir Pengurus Bank.
Pengurus Bank pergi mendapatkan pakcik itu di kaunter urusan..

Pengurus Bank: Pakcik.. boleh saya tanya sesuatu?
Pakcik: Boleh.. ape salahnya..
Pengurus Bank: Saya pengurus bank ni. Saya dah lama perhatikan pakcik. Saya nampak pakcik simpan duit tiap2 hari. 5 ribu, 6 ribu, 10 ribu. banyak duit pakcik? pakcik keje ape sebenarnya?
Pakcik: Saya tak keje. saya menang bertaruh..
Pengurus Bank: Bertaruh? bertaruh camne tu?
Pakcik: Kalau nak tau.. kita bertaruh nak?
Pengurus Bank: Ok. saya tak kisah..
Pakcik: Macam ni.. 7 hari dari sekarang.. saya jamin.. ‘telxx’ encik akan hilang..
Pengurus Bank: Hahahaha.. macamana pulak ‘telxx’ saya bleh hilang ni? Kelakar!
Pakcik: Kalau encik tak percaya, tak apa. Minggu depan kalau telxx encik hilang, encik kena bayar saya RM1000. kalau ‘telxx’ encik masih ade lagi, saya akan bayar encik RM1000. kita jumpa minggu depan, kat sini..
Pengurus Bank: Ok..

Abis waktu keje, pengurus bank pulang ke rumah dalam keadaan takut. Walaupun tak percaya dengan kata2 pakcik tu, dia tetap risau..
Malam, sebelum tidur dia akan periksa ‘telxx’ ade ke tidak.
Bangun pagi, perkara pertama beliau lakukan.. periksa ‘telxx’ kot2 kalau ‘telxx’nya betul2 hilang!
Begitulah keadaannya sampai hari yg ke 7..

Pengurus bank amat gembira hari ini. dia akan dapat ‘rezeki terpijak’ RM1000!! ‘Telxx’nya masih selamat di tempat asal. Pakcik si kaki bertaruh sampai di bank dan terus menuju ke kaunter utk berjumpa pengurus bank tersebut. Pengurus bank menanti dengan senyuman..

Pengurus bank: Pakcik.. hari ni memang bukan rezeki pakcik..
Pakcik: Kenapa pulak?
Pengurus bank: Nampaknya pakcik dah kalah.. ‘telxx’ saya masih ada..
Pakcik: Ye ke ada? tak percaya la.. boleh saya periksa?
Pengurus bank: Silakan..
Pengurus bank bangun dan pakcik itu memegang ‘telxx’ si pengurus bank.
Pakcik: Erm.. Nasib encik memang baik.. ‘telxx’ encik masih ada. Nampaknya saya dah kalah kali ni..
Pakcik itu menghulurkan RM1000 kepada pengurus bank..
Pengurus bank: Hahahaha! itu la pakcik.. kalau nak bertaruh.. tengok org la dulu.. hahahahaha..
Pakcik itu terus keluar dari bank tanpa berkata apa2..

Selang 10 minit kemudian, pakcik itu masuk balik ke dalam bank dan terus menuju ke kaunter untuk membuat urusan..
Pengurus bank: Aik? datang balik? nak buat apa pulak ni?
Pakcik: Saya nak simpan duit.. Nah.. RM7000.. masukkan dalam akaun saya..
Pengurus bank: Tapi…. mana datangnya duit sebanyak ni?
Pakcik: Nampak jaga kat luar yg tengah tengok kita tu? Saya bertaruh RM7000 ngan dia yg hari ni saya akan pegang ‘telxx’ pengurus bank ni..
Pengurus bank: CELAKEEEE!!!!

Tingkatkan Prestasi dengan Perkataan

Contoh kata-kata perangsang kepada atlet

a) Keyakinan Diri
1. Aku boleh buat
2. Aku punyai keistimewaan
3. Aku cukup bersedia
4. Aku akan buktikan kepada semua
5. Aku akan tunjukkan kemampuanku
6. Sudah tentu aku boleh
7. Aku layak untuk menang
8. Tak rugi kalau aku mencuba
9. Tak pasti lawan menang kali ini
10. Kalau orang lain boleh kenapa aku tidak

juara liga masum 92

b) Konsentrasi
1. Tumpukan sepenuh perhatian
2. Bayangkan kejayaan yang akan mendatang
3. Pastikan arah tuju kamu
4. Fikirkan sebaiknya
5. Tarik nafas panjang-panjang
6. Pasang niat untuk menang
7. Keep your mind to the target
8. Be in the game
9. Pejamkan mata, pekakkan telinga dengar suara hati kamu
10. Fokus

c) Daya Tahan
1. Come on, sikit lagi
2. Teruskan, jangan berhenti
3. Ya, kamu boleh
4. Buktikan keupayaan kamu
5. Sikit lagi, atasi masa kamu sendiri
6. Boleh, boleh tahan lagi
7. Yes, masih kuat untuk teruskan lagi
8. Tahan, sikit lagi. Tak lama
9. Ok! Stay cool
10. Come on tahan 2,3 minit lagi

d) Daya Juang
1. Jangan cepat mengalah
2. Kuatkan semangat
3. Terus maju
4. Usaha lagi
5. Ayuh! Teruskan lagi
6. Pastikan kita menang
7. Pasang niat untuk menang
8. Serlahkan kekuatan sebena
9. Tunjukan kehebatanmu
10. Inilah masanya untuk buktikan

hadapi kegagalan

e) Menghadapi kegagalan
1. Never mind
2. It’s a challenge
3. Try again
4. Cuba lagi
5. Jangan putus asa
6. Come on! You can do better

Hashimah Shaari & Mohd Sofian Omar Fauzee(2004), Membantu membina ketahanan Mental. Shah Alam : Karisma Publication Sdn Bhd.

Budak vs setan

Den kerek kirim – kgutm

Zaki (bukan nama sebenar) disuruh pergi mengaji Al-Quran oleh ibunya selepas Maghrib di sebuah surau kerana dia agak malas untuk belajar mengaji. Sewaktu di surau, Zaki diajar berkali-kali doa sebelum makan & setelah diulang-ulang oleh gurunya,

barulah dia dapat menghafalnya.

Surau itu agak jauh dari rumahnya & Zaki pergi berjalan kaki sahaja. Ia mengambil masa dalam setengah jam. Zaki akan balik sendirian kerana hanya dia seorang sahaja yang pergi mengaji di kampungnya.

Dalam perjalanan pulang, ketika melewati sebuah rumah kosong, langkah Zaki terhenti kerana terlihat bayangan putih di hadapannya. Untuk dia berpatah balik ke surau sudah agak jauh juga. Jika nak diteruskan perjalanan, ada pula bayangan putih yang menghalangnya.

Akhirnya Zaki memberanikan dirinya untuk berteriak sekuat hati, sambil membaca doa yang telah diajar di surau tadi :

“ALLAHUMA BARIKLANA FIMA RAZAKTANA WAKINA AZAA BANNARR”
(Doa sebelum makan yang telah diajar di surau tadi)

…tanpa diduga, bayangan putih yang berada di hadapan Zaki terus hilang. Terdengar suara dari bayangan putih itu yang sebenarnya adalah Syaitan yang merungut…
“TIDAK PERNAH SEUMUR HIDUP AKU JADI SYAITAN, ADA ORANG NAK MAKAN AKU…!”

image

Ekonomi rumahtangga

Kiriman pm dzul – golfer UTM
Course management

30hb , suami dapat gaji RM3,000.00 terus buat internet banking bayar bill air Rm30.00, bayar duit rumah Rm700.00 bayar duit kereta Rm700.00 , bil telephone suami dan isteri Rm200.00 , bill elektrik Rm170.00 , ansuran motor Rm150.00 dan yuran tuisyen anak Rm150.00 ..serta menukarkan Rm150.00 duit pecah seringgit-seringgit untuk belanja sekolah anak anak untuk sebulan…lalu berbekalkan duit baki Rm750.00 balik kerumah jemput isteri dari tempat kerja..terus di sambut ngan isteri satu soalan ” ari ni hari gaji abang kan??..jom pergi beli barang dapur byk dah habis sambil bawak bebudak makan luarlah mlm ni sebab I tak laratlah nak masak ari ni… bebudak pun esok hari sabtu cutikan? Suami mengangguk lemah terpaksa setuju demi anak dan isteri.

Sampai di rumah disambut pulak dgn anak yg bongsu ” Ayah cikgu adik ckp ari isnin cikgu nak RM20.00 untuk beli baju sukan yg baru.” Isteri spontan menyampuk ” mintak kat ayah..ayah baru dapat gaji..sambil anak yg sulung pula mencelah ..” ayah kakak pun nak duit Rm 30.00 hari isnin untuk beli buku rujukan dah dekat nak peperiksaan ni..Si suami terus mengeluarkan Rm50.00 untuk anak bongsu dan anak sulong ..

Kemudian bila selepas magrib berangkatlah anak beranak ke kedai untuk mkn dan berbelanja barang dapur dan sebelum itu suami singgah isi minyak kereta Rm50.00 langsung ke kedai makan dan makanlah anak beranak tersebut dgn bil makan berjumlah Rm50.00..Setelah itu langsung pergi berbelanja barang dapur dgn jumlah Rm 250.00 untuk barang kering dan Rm 50.00 untuk barang basah..

setelah semuanya selesai pulanglah keluarga tersebut kerumah dgn suami hanya tinggal gaji yg baru dpat pagi tadi sebanyak Rm300.00 sahaja.Maka tidurlah si suami dgn mata yg terkebil kebil mengenangkan baki duit yg tinggal hanya dlm beberapa jam sahaja dapat gaji tadi..

Keesokkannyer pagi sabtu isteri suruh si suami belikan roti canai untuk sarapan pagi…suami pun pergilah beli dgn modal Rm5.00 dan surat khabar Rm1.50.. manakala menjelang petang si isteri dan anak anak ajak suami jalan jalan di pasar malam Jalan TAR sempena malam minggu…si suami ikutkan jugak dlm keadaan dilema bagi menjaga hati isteri dan anak anak.Terpaksa tambahkan lagi minyak kereta sebanyak Rm30.00 ..

sesampai di jalan TAR si isteri berkenan dgn tudung bawal berharga Rm15.00 mintak dibelikan..suami pun keluarkan duit bayar..kemudian bila kedepan sedikit bahagian pakaian kanak kanak pula nampak baju tidur anak anak yg berharga Rm15.00 sehelai..isteri pun selamba kata ” bang baju tidur bebudak ni pun dah lusuh..belikan diorg yg baru ni.murah jer Rm15.00 hengget…suami keluarkan lagi Rm30.00 untuk baju tidur anak anak.

Lalu terus pulang ke kereta untuk balik kerumah bersama sama..tetapi dalan perjalanan nak pulang anak anak merengek dahaga dan lapar .mintak singgah di kedai makan untuk makan mlm…sang ayah kesiankan dgn rengekan anak pun singgahlah di kedai makan tomyam dan makan dgn membayar Rm30.00 lagi..Jumlah keseluruhan baki yg tinggal selepas 48jam dapat gaji ialah Rm188.50.

Esok hari Ahad…isteri suh pergi kedai pagi pagi untuk belikan santan dan sedikit ikan bilis untuk masak nasi lemak sebagai sarapan pagi…suami modalkan lagi Rm7.00 dan Rm1.50 untuk suratkhabar…tinggallah duit gaji genap Rm180.00..Malamnyer pulak beri pada isteri Rm150.00 untuk belanja makan dia di pejabat atas dasar nafkah kepada isteri tercinta…

Maka bermulalah pagi hari isnin si suami dgn berbekalkan modal baki gaji hari jumaat kelmarin sebanyak Rm30.00 untuk isi minyak motor dan makan di pejabat..serta menghitung hari lagi untuk ke 30hb yg akan datang samada sampai atau tidak??….selang seminggu selepas itu pada hujung minggu isteri ajak balik kampung melawat ibu ayah dia di kampung..suami katakan tidak.ada modal…lalu isteri menjawab dgn sinis ” kalau ajak balik.kampung saya jer takder duit…klu ajak balik kg saya jer abg kata tak der duit…mana pergi duit gaji abang selama ni….takkanlah seminggu gaji dah tak berduit…abg ada pompuan lain ke??” Terpinga pinga suami nak di jawab jadi perang…nak di ceritakan yg sebenar nanti disalahkan balik kata kita mengungkit hanya sebabkan belanjakan tudung Rm15.00 tu….Uaaaaa Uaaaaa..isteri ku sayang.

Begitulah realiti kehidupan seorang suami yg penyabar demi melaksanakan tanggungjawab dan amanah Allah

Ini sang suami bergaji rm3000.
Yg bergaji rm1500 mcm mana?

image

Kiriman sebelum ini. Oleh pm dzul
Sharing beautiful advice from prof Dr Muhaya

Stay away from anger.
It hurts only YOU and nobody else.
If u are right, then there is no need to get angry and if u are wrong then u don’t have any right to get angry.

Patience with family is love.
Patience with others is respect.
Patience with self is confidence and Patience with GOD is faith.

Never think hard about the past, it brings tears. Don’t think more about the future, it brings fear.
Live this moment with a smile, it brings cheer.

Every test in our life makes us bitter or better every problem comes to make us or break us
The choice is ours whether we become victims or victorious.

Search for a beautiful heart and not a beautiful face.
Beautiful things are not always good but good things are always beautiful.

Do u know why God created gaps between fingers?
So that who is special to u
comes and fills those gaps by holding your hand forever.

Never forget this advice….
Happiness keeps Us sweet.
Trials keep Us strong.
Success keeps Us Glowing.

BUT ONLY ALLAH KEEPS US GOING……

Kasihi ibu

Kiriman katijah sdpb
Untuk renungan bersama

A Poor Couple lived in a Small Village in India.

They had only 1 Son.

They gave him the Best Education.

Son Graduated as an Engineer in the nearby City

Eventually He got Married to a Rich Girl.

Initially, They Lived with His Parents in the Village.

Soon the Wife got Tired of Village Life & Persuaded Her Husband to Move to the City Leaving His Old Parents in the Village.

As Time went,the Husband saw an Ad in the Newspaper about a
Job Vacancy in Jeddah.

He was Successful & Lived in Jeddah for 20 Years with His Wife.

Regularly, He used to Send Money to His Parents

Eventually with Time, He Stopped & Forgot about His Parents whether
They ever Existed.

Every Year He would Perform Hajj & Immediately after each Hajj, He used to see Someone telling Him
in a Dream that his Hajj is not Accepted.

One Day, He Related this Story to a ‘Pious Aalim’ who Advised Him to go Back to India to Visit His Parents.

The Man Flew to India & Reached the Boundary of His Village.

Everything was Changed over there.

He could not Find His House.

So He asked to the Head of the Village about the Whereabouts of His Parents.

The Head of the Village directed Him to a House & said: “In this House, Lives an Old Blind Lady who Lost Her Husband a Few Months Ago. She has a Son who Migrated to
Saudi Arabia 20 Years back & Never came Back again. What an Unfortunate Man.”

Son enters that Home &
Finds His Mother on the Bed.

He Tip-Toed as He did not want to Wake Her up.

He hears His Mother Whispering or Mumbling Something.

He gets Closer to Hear His Mothers Voice.

This is what His Mother was Saying: “Ya Allah !
I am now Very Old & Blind.
My Husband just Died.
There is no Mahram to Lower Me in My Grave when I Die. So please Send My Son to Fullfill
My Last Wish”.

This is the Ending of a Story where the DUA of a Mother is Accepted.

A Human Body can Bear only 45 Del (units) of Pain.

But at the Time of Giving Birth, A Mother feels upto 57 Del (units) of Pain.

This is similar to 20 Bones
getting Fractured, all at the Same Time.

This is just to tell U the extent, to which a Mother Loves Her Child.

So, Love Ur Mom till the End of Ur Life.

The Lady with whom U Fight almost Everyday, Suffered so much Pain
just to give U a Beautiful Life.

How many People will U Forward this to ?

I do not Mind, if I get this Message again.

I Passed it because I Love My MOTHER
Sedikit perkongsian ilmu….

20140502-200101.jpg

PEDOMAN BERSAMA UTK SEMUA

1.    Setitik air mata ibu jatuh, 10 kebajikan anak hilang, ibu2 jangan jatuh air mata dan anak jangan bagi ibu jatuh air mata.  Biarlah Ibu menangis kerana anak berjaya dan bukan sedih kerana angkara anak.

2. Kalau balik tengah malam, buka lampu tengok dan tatap muka Ibu/anak, sebab wajah orang tidur akan menampakkan segalanya

ADA 3 MATA YG TIDAK DIJILAT API NERAKA..

» Melihat kaabah sehingga menitis air mata.
» Membaca Al-Qur’an sehingga menitis air mata.
» Memandang wajah Ibu yang sedang tidur / sedar hingga berlinangan air mata.

3   Orang yang kita kena tengok dan selalu pandang dalam hidup, tengok masa tidur.
» Anak
» Ibu
» Suami / Isteri

1. Adalah menjadi satu dosa jika kita mengguna jari telunjuk untuk menunjukkan sesuatu pada Ibu/bapa.

2. Barang siapa yang tidak men-doakan ibu/bapa selepas sembahyang buat ibu yang sudah meninggal maka dikira dia anak derhaka walaupun pada waktu ibu/bapanya hidup dia tak pernah menderhaka.  Maksudnya jika ibu/bapa masih hidup atau telah tiada, selepas setiap solat kita mesti mendoakannya.

3. Doa orang yang masih hidup makbul untuk orang yang hidup dan mati. Jadi doakanlah Ibu/bapa kita yang telah tiada.

4. Ketika melalui kubur, perlahankan kenderaan (jika sdg menaiki kndraan) dan beri salam, mereka akan doakan kita “berkatilah si pulan ini” dan jika tak bagi salam, mereka akan kata “celakahlah orang ini”  Jadi, jangan lupa bagi salam.

5. Tanda-tanda siksa Allah atas muka bumi ini antara lain simpan harta sampai mati tak pernah keluarkan/zakat.

6.    Sesiapa yang bersedekah selalu, takkan miskin orang itu selamanya.

7. Jika mak kita sudah meninggal dan semasa hayatnya kita ada peruntukkan wang untuk dia, bila mak kita dah takde teruskan memberi peruntukkan tu sebagai sedekah.
“Ya Allah, aku sedekahkan bagi pihak ibu/bapaku, semoga pahala sedekah ni sampai kepada ibu/bapaku”.
Itu yang yang buat ibu/bapa kita bahagia di sana.

8. Kalau kita susah nak bersedekah, bayangkan wajah Ibu/bapa kita baru kita ringan tangan nak ber-sedekah.

9. Allah panjangkan usia Ibu/bapa supaya mereka sakit dan nyanyuk untuk beri syurga pada anak2nya.  Jagalah mereka dengan baik Insyallah, syurga balasanya.  Jadi kalau tahu ibu/bapa sakit, berebut-lah menjaga ibu/bapa kita.  Besar sangat pahalanya.

10. Allah kalau boleh tak nak kita masuk neraka jadi Allah takkan matikan seseorang dalam keadaan kotor dan berdosa jadi dia bagi kita sakit/malu/miskin untuk mem-bersihkan kita sebelum dia meng-ambil kita.

ANAK2 BERMASALAH

LARI DARI RUMAH

1. Kalau anak lari dari rumah, gantungkan bajunya dihanger dan anginkan dan hadiahkan surah al-ikhlas setiap hari.

2. Masa laungan azan yang pertama, panggilah nama anak kita, insyallah akan sampai panggilan kita kepadanya.

DEGIL

1. Bila anak dah tidur, duduk di hujung kepala panggil ROH ANAK

» Wahai roh anakku “nama anak”, jadilah kamu roh yang baik, roh yang bertimbang rasa pada ibubapa, roh yang taat pada Allah, roh yang sayang sesama manusia.

Oleh Krna KmU Slh Se0rang Yg Sy Syg…
Dngn Niat Baik Atas Nm Tuhan:
“Yaa TUHAN… Orang Yg M’baca Ini Adalah Org Yg Baik & Setia, Kuat‥
Sabar‥
Sayangilah Dia Serta Kasihilah Dia‥
Tolong Bantu Tingkatkan Kehidupannya‥
Mudahkan Rezekinya‥
Sihatkan TuBuH Badannya‥
Jika Dia Melangkah‥
Selamatkanlah Dia‥
Mudahkan Langkahnya‥
Aaminn…
Kirim Ke- Teman Yg Kmu Sayangi Dalam Waktu  Minit‥
Hidupmu Akan Bahagia Kerana  Orang Itu Juga akan Mendoakanmu…

Takut bini

Kiriman Hisham sdpb
Dalam sebuah negeri, semua rakyat, termasuk Raja nya takut pd isteri.

Suatu hari Raja kumpulkan semua suami2 dlm negeri itu utk mencari kalau2 ada diantara rakyat jelata yg tak takut isteri, utk mendapat petunjuk darinya.

Bila semua terkumpul…Raja memerintah sesiapa yang takut isteri duduk di sebelah kiri, yg tak takut duduk di sebelah kanan.

Semua duduk di sebelah kiri, tapi ada seorang jejaka yg duduk di sebelah kanan.

Raja tanya, “Awak tak takut bini?”

“Takut, tuanku.”

“Kenapa awak duduk sebelah kanan?”

“Isteri saya suruh…”


bukan takut…tapi sayang.

logo gtb

sambungan….