Kod etika Bolasepak piala dunia

Kamsaini mengingatkan peminat ; Pesanan para isteri kepada suami sempena World Cup 2014.

Abang, saya ambil maklum atas syarat-syarat abang kenakan sepanjang bulan Jun dan Julai sempena Piala Dunia. Berikut pula adalah terma dan syarat dari saya :-

1. Abang nak tengok bola silakan. Tapi tolong jangan nak emosional kalau pasukan abang kalah. Profesional sikit, dorang bukan kenal abang pun so jangan nak ye ye sangat.

2. Oleh sebab game pada tengah malam, konsep self-service digunapakai di dapur. Saya nak tido.

3. Nak tengok bola takde masalah. Tp tolong senyap sikit bila gol ke, tak gol ke. Abang bukan kat stadium. Anak terjaga, abang yang gol nanti.

4. Nak tengok bola tengok betul-betul. Pastikan bukan TV yang tengok abang. image 5. Tolong sediakan kotak tisu semasa dan selepas perlawanan. Jangan nak pinjam bahu saya bila pasukan abang kalah.

6. Gunakan ashtray yang betul. Sebarang kesan abu rokok amat mengecewakan.

7. Jangan asyik nak MC dan EL je. Berani buat, beranilah tanggung jadi zombie kat pejabat. 8. Akhir sekali dan yang paling penting. Bola bola jugak. Malam jumaat jangan lupa. Sebelum tengok pasukan abang score, why not abang score dulu? Namun, sebarang gol awal amatlah mengecewakan pasukan lawan. Sekian. Ikhlas dari, Isteri Piala dan Syurga Dunia abangwpid-wp-1403161045937.jpeg

Wabak Terbaru

Kiriman tuan dr. Rahim

Info oleh JABATAN KESIHATAN MALAYSIA.

Seorang remaja berusia lingkungan 20an telah melapor sakit di Hospital sultanah bahiyah, alor setar, kedah pada awal pagi tadi. Setelah membuat pemeriksaan, remaja tersebut telah dijangkati wabak yg dikenali sebagai DB1D. Antara tanda² terkena wabak ini seperti:-

1.MATA MERAH DAN BERAIR
2.KEPALA RASA BERAT
3.SUHU BADAN TAK NORMAL
4.HILANG SELERA MAKAN
5.BADAN RASA LESU
6.KULIT KERING
7.TEKAK RASA KERING

Dimaklumkan kpd semua warga Malaysia, Jabatan Kesihatan telah membuat pemeriksan kesihatan di kawasan bandaraya alor setar, Kedah dan didapati 10 kanak², 40 remaja, 30 dewasa dan 10 warga tua yg dijangkati wabak tersebut dan semua pesakit diletakan di wad khas di Hospital sultanah bahiyah. Jabatan Kesihatan turut mengambil air liur pesakit sebagai sempel ujikaji. Dengan kajian tersebut, Jabatan Kesihatan mendapati wabak tersebut sangat bahaya dan boleh membahayakan nyawa. Wabak ini dikenali DB1D dengan kata penuh
D-demam B-bola 1-satu D-dunia. Jabatan Kesihatan menggalakkan semua warga Malaysia menonton 64 perlawanan Piala Dunia tersebut sebagai penawar wabak DB1D.

Aduyai  kena lagii aku..😆😆😆😆😆

Kenapa sukan?

Kiriman Johari

SUKAN BOLEH MENJADI CONTOH ATAU MEDIUM YANG TERBAIK KAEDAH PENDIDIKAN DALAM NEGARA
Buat para pengamal dan penyampai ilmu, Di mana pun kedudukan atau posisi kita, mungkin sebagai pendakwah di surau, masjid, pensyarah kolej dan universiti, ustaz atau ustazah, mengajar Al Quran di rumah, ibu bapa yang mendidik anaknya atau jurulatih2 , sedarilah kita semua bernaung di bawah beberapa nama yang sentiasa di sebut oleh anak-anak didik kita sebagai GURU, CIKGU, MUALLIM, MURABBI, MUADDIB, MURSYID, SIFU atau Jurulatih asalkan tugasan kita menyampai serta mendidik manusia dengan ilmu yang bermanafaat serta cinta kepada Allah SWT.
Tarikh 16 mei di pilih sebagai HARI GURU pada setiap tahun bagi menghargai jasa guru-guru atau yang seangkatanya yang digelar juga sebagai pendidik.
Tema sempena sambutan hari guru juga diberi pada setiap tahun agar semua guru-guru lebih menghayati peranan masing-masing dan kehendak dasar pendidikan Negara. Pencetus Kreativiti, Penjana Inovasi menjadi tema sempena sambutan hari guru yang ke 43 tahun ini.
Sejauh mana para pendidik, guru atau pensyarah menghayati tema, dasar pendidikan Negara atau bahasa mudahnya tanggungjawab yang di pikul sebagai Pencetus Kreativiti, Penjana Inovasi.
Ini bukanlah bentuk perbandingan tugas atau masa di antara guru, pensyarah atau pendidik dikalangan ahli sukan. Cuma apa yang ingin diperkatakan adalah kaedah pengajaran dalam bidang sukan bagi membentuk pasukan atau atlit yang mantap dan berjaya boleh menjadi model atau contoh terbaik yang boleh di terapkan dalam pendidikan di sekolah, Kolej mahu pun Universiti..
Kaedah pengajaran yang ingin diperkatakan ialah di mana Jurulatih atau Pengajar dalam sukan sentiasa menitik beratkan kaedah dimana atlit yang mahir atau lebih baik akan membantu membimbing dan sentiasa berkonsi ilmu dan kelebihan bagi atlit baru. Perkongsian ini akan memudahkan pelbagai aspek seperti mengawal, menyelia dan pembentukan pasukan serta mampu membantu peserta baru.
Konsep atau kaedah ini sebenarkan boleh di perluaskan dalam pendidikan di sekolah, kolej mahupun Universiti seperti,
1. Pihak Universiti boleh melakukan beberapa kaedah seperti mewajibkan pelajar tahun 2 dengan menjadi pembantu kepada pensyarah sekurang-kurangnya sekali pada setiap 1 semester. (Mengikut kursus masing-masing).

Hoki

Pasukan Hoki UTM 2013 – Sukan MASUM n.johan

2. Pelajar tahun 3 pula di letakkan sebagai senior pembantu mengajar kepada pensyarah dan ketetapannya adalah mungkin sekurang-kurangnya 3 kali membantu mengajar kepada pelajar tahun 2 .
3. Manakala pelajar tahun akhir pun selain praktikal, mereka juga boleh diwajibkan mengajar dalam jurusan masing2 dalam 2 atau 3 sesi pembelajaran pada setiap semester.
Kaedah perkongsian ini dapat mengeratkan hubungan diantara pelajar baru dan juga lama selain dari berkongsi pandangan. Ianya juga dapat membina kemahiran Insaniah yang lebih berkesan apabila pelajar diberikan tanggungjawab merasai apa yang dilakukan oleh tenaga pengajar. Kaedah ini juga dapat membantu membina keyakinan pelajar dan sikap lebih menghormati dikalangan pelajar tersebut.
Kaedah ini hanya dapat di nilai atau difahami apabila sesorang itu pernah terlibat sebagai atlit dan jurulatih . Ia juga dapat difahami melalui sudut pandangan sebagai seorang jurulatih, tenaga pengajar sukan. Seseorang ahli sukan yang memang terlibat dengan sukan yang diminati serta melakukan sukan tertentu mungkin dapat merasai apa yang ingin di perkatakan.
Sekadar perkongsian pandangan.

JOHARI BIN ABDUL AZIZ
UTM Sports Excellence UTM

Kuliah nisfu syaaban

Kiriman hj wan – Pendaftar utm

Kuliah puasa dr sudut kesihatan. Oleh Dr Norhissam Mustafa, CEO IPKIM (Institut Pengurusan Kesihatan Islam Malaysia)

nisfu syaaban

Tajuk ‘ Ramadhan Pesta Makanan…..Jom Ubah ke Pesta Ibadah ‘

-Zaman kegemilangan Islam, puasa adlh kemuncak kekuatan. Bln Ramadhan adlh pesta ibadah. Banyak peristiwa besar berlaku spt perang Badar, dn berbagai lagi menunjukkan kekuatan ummat
– Kini Ramadhan dikaitkan dgn keletihan, kelemahan, mengantuk, kurangnya produktiviti dan kini ianya adlh pesta makanan
-Ramadhan adlh bulan kesihatan, bulan silaturrahim, musim perubahan, masa hilang ketagihan, bulan lembut hati, bulan keluasan rezeki, bulan membaiki institusi keluarga

Mengikut kajian kesilapan besar dalam berpuasa;–

1. Menghimpunkan makan malam dengan berbuka puasa adlh kesilapan. Nabi buka puasa dgn 3 biji kurma (atau makanan yg tinggi pottasium spt makanan bergula perang….bukan bergula putih) dan air kosong. Sbb buka puasa bkn utk perut tetapi utk beri tenaga kpd hypotanamos (otak dalam otak). Satu cara elakkan hidang makan malam didepan semasa berbuka. Hypotanamos yg keletihan berfungsi sepanjang hari akn tidak berfungsi dgn betul sekiranya makanan masuk dgn banyak semasa berbuka. Ianya menyebabkan masalah serius kesihatan

2. Jangan window shopping ke bazar ramadhan. Ia akan mengganggu fungsi kawalan hypotanamos. Ianya menyebabkan kita hilang perhitungan utk terus membeli makanan yg kita tidak perlu

3. Jangan lewatkan solat maghrib.
-makanan yg dimakan menghasilkan tenaga utk diagihkan keseluruhan tubuh melalui sel. 1 kilo berat badan mempunyai 10000 trilion sel. Tenaga ini perlu ditolak oleh tenaga yg dilakukan oleh solat yg disegerakan. Allahuakbar……

4. Slps solat maghrib, sel sudah dpt tenaga. Balik terus makan malam. Fully auto kita akan makan secara baik. Jgn lbh lima jenis makanan dlm satu hidangan. Nasi, lauk, sayur, buah dan air

5. Slps mkn mlm, sangat baik kita MANDI dgn air sejuk. Jgn pakai heater. Blh pakai air batu tambah sejuk. Jgn risau mandi malam dgn paru2 berair. DONGENG. Dalilnya jika kita berhadas besar, feqah suruh segera mandi tanpa menunggu pagi. Jgn mandi mcm burung utk elak paru2 berair. Burung mandi dgn cara basahkan rambut tapi badan x basah.

5. Slps mandi, sblm pegi solat isyak minum setengah cawan air campuran 3 biji kurma, satu sudu teh madu lebah dan susu segar yg diblender.

6. Solat Isyak berjemaah. Lps tu sembahyang terawik solat dengan perlahan dan santai. Jgn cari yg gopoh gapah.

7. Pastikan ringan ambil moreh. Mkn lps pkl 10.30 adlh kemudharatan yg besar. Masa ini tenaga sdh cukup penuh dlm badan. Masa tu aktiviti terbaik adlh tadarrus minima 1 helai. Masa ini tenaga akan bawa input terbaik kedalam otak dan hati. Klu masa ini diisi dgn aktiviti atau info yang lalai, maka otak dan hati akan merakam perkara yg kita isi dan blh menjadi pegangan kita seterusnya

8. Slps itu sebaiknya tidur sblm pkl 12 mlm utk kerehatan. Jgn pasang lampu semasa tidur kerana pasang lampu meningkatkan kadar kolestrol 4 kali ganda

9. Slps itu bangun pkl 3 utk qiamullail. Sunat kejutkan ahli keluarga dgn renjis air sejuk dgn ujung jari. Boleh mandi. Xde masalah kesihatan.

10. Sempurnakan 13 rakaat solat. Sunat wuduk, taubat, tahajjud, hajat dan witir,

11. Slps qiam, blh tidur tetapi ringankan seperempat. Masa ni di langit ada spektro bewarna merah jambu antara 3 hgga 5 pg. Masa ini Allah anugerahkan kesembuhan kpd banyak penyakit.

12. Sahur. Sebaik2 sahur adlh seperlapanbelas dari makan malam iaitu lebihan makan malam. Lewatkan masa masak utk elak cepat basi. Lebihkan masak masa mkn malam, jgn campur garam dan simpan sikit utk sahur. Bila nk sahur panaskan dan baru campur garam

11. Slps sahur, terus solat subuh berjemaah.

12. Jangan tidur slps subuh krn gangguan kpd hypotanamos. Ia akan menyebabkan masalah kesihatan

13. Tidur qailullah ( 1 jam sblm zohor). 1 minit waktu ini menyamai tenaga tidur sejam waktu biasa.

Cara makan kurma….60% kebaikan berada pada selaput permukaan luar kurma. Masukkan sebiji kurma dan last sekali keluar biji. Jgn kupas di luar. Kurma terbaik ada 4 jenis…..ajwa, mabrom, sapawi, mariami

Puasa adlh detoksifikasi. Ia berlaku apabila fungsi proses makanan dlm perut berehat lbh dr  8 jam

Sblm sampai Ramadhan, berazam utk berlatih utk tingkatkan ibadah dgn latihan pra Ramadhan

Bapa Mertua Yang Sabar

Kiriman hj hassan golfer utm P/S:JANGAN GELAK SAMPAI TERKENCING APABILA ANDA BACA ツ Aku baru kawin & duduk dgn bini aku bdua. Aku ni ada tabiat suke mkn telo rebus. x tau la nape, sedap agaknye. Sejak aku kawin tabiat tu kurang sket sbb bini aku msak sedap2 tp dh lame gak la aku x pekena telo rbus ni. So, citernya bulan lps balik dr keje, kete aku rosak, aku cal bini aku n ckp aku balik lmbt sbb kena menapak. Sbb lapar sgt,masa otw tu, aku singgah kedai mkn.. ada telo rebus! apelagi….. aku mkn nasi dgn telo rebus lah n order lg wat ratah. Sbelum balik aku bgkus lak, wat mkn smbil bjalan balik. kenyang yg amat, mklumla bls dendam sbb lama xmkn. Buke je pintu rmh, bini aku ckp “abg, ada ‘surprise’..” smbil sengih2 dia tutup mata aku n ikat ngn kain hitam n pimpin aku ke meja makan. Aku pn duduk, dia siap pesan jgn try2 nk buka ikatan. Aku nk gi toilet sbb perut start buat hal, tp mls nk spoilkan ‘surprise’ bini. Aku pn tahan je le dulu.. Tetiba fon bini aku berbunyi, dia angkat n gi jauh dr meja. Aku agakla, smp ke dapor dia pegi. Peluang ni, aku pn kentut sbb dh dr td aku tahan.. bau bleh tahan sbb mkn byk telo..ok, lg skali.. aku pn angkt sbelah punggung dan lps lg satu das! PRUTT! bau mmg xhingat, aku pn x tahan.. lama plak bini aku ni, aku x sbr nk tau surprise dia. Aku rase nk kentut lg.. aku bangun, tonggeng dan PROTT!!.. fuhh lega. bau mcm bangkai.. dekat 2,3minit bru bau hilang..Pstu bini aku dtg & mtk mf sbb lmbt, dia pn jerit ‘SURPRISE!! HAPPY BIRTHDAY ABG!!’ Lupe lak arini bday aku, dia suh aku buka kain pnutup mata, aku buka.. mulut aku terus melopong.. ALAMAK!!! aku tgk merah padam muke bpk n mak mertua aku, adik2 ipar aku, duduk keliling meja mkn. Bos n jiran sblah rmh aku pn ade?! Aku nk cover malu, aku pn tanya la bpk mertua aku, ‘dah lama ke bapak smpai?’ Slamber je bpk mertua aku jwb ‘”dah lama, sbelum kentut pertama lagi!!”

aku perhati je perangai kau

aku perhati je perangai kau

Baca yg ini bole hilang stress!!!!  Scrol blk ke ats dan bc lg utk gelak lg.. hahahahaha. Sme sebarkn untk hlang stress kwn2. Hahahaha