Tiga belas Pesanan

Kiriman Johari USE

sesama kita..👇👇
WASIAT KPD PENJAWAT AWAM :
Drp SHEIKH MUTAWALLI rahmatullah alaihi. Kaherah, Mesir.
TIGA BELAS WASIAT untuk PENJAWAT AWAM. :

WASIAT PERTAMA
janganlah kamu mengambil cuti sakit sedangkan kamu tidak sakit. Kerana kamu telah menghimpun dua ma’siat, yaitu berbohong dan makan wang gaji yang haram. Demi Allah kamu bersusah berserta taqwa dan takut kepada Allah S.W.T. lebih baik untukmu.

WASIAT KEDUA
terimalah pelanggan2mu kendali segala kekurangan yang ada pada mereka, kerana mereka bukanlah malaikat dan bukan pula syaitan. Tidak ada jalan untuk kamu lari dari membaikpulih apa-apa kekurangan atau kesalahan pada diri mereka, kerana kamu adalah perantara penyelesaian serta HARAPAN mereka.

WASIAT KETIGA
tunjukkanlah penghargaanmu terhadap umat dan gunapakaikan kelebihan dan kecekapanmu kpd mereka selaku penjawat yg baik agar kesan perkhidmatanmu lebih mendalam sampai ke lubuk hati mereka.

WASIAT KEEMPAT
ingatlah sesungguhnya ramai orang-orang yang memerlukan perhatian, disebabkan peri sikap mu, segala masalah mereka berhasil diselesaikan dengan baik, lancar dan mudah.

WASIAT KELIMA
Perbaikkanlah layananmu terhadap orang2 yg memerlukan perkhidmatan dengan meninggalkanlah kesan yang baik kepada mereka. Berapa ramai daripada kalangan kamu mendapat do’a kebaikan yang berterusan, meskipun sudah tiada lagi di dunia sini.

WASIAT KEENAM
setiap masa bertugas boleh dihubungkaitkan dengan didikan agama kita dengan mencari kaedah yang bersesuaian dlm menyelesaikan masalah umat.

WASIAT KETUJUH
setiap detik yang kamu TERLAMBAT atau tinggalkan pekerjaan sebelum selesai masa tugasmu, itu adalah hak yang akan dituntut pada hari hisab kelak.

WASIAT KELAPAN
berapa ramai daripada kamu kerana memberi khidmat yang baik kepada umat, lantas dengan sebab itu mereka mendapat do’a yang ikhlas dan kebaikan yang berterusan. Ya Allah! tambahkan dan berkatilah kepada penjawat2 kami yang kuat, cerdas dan amanah.

WASIAT KESEMBLAN
di hadapanmu ada generasi yang jiwa mereka berkobar dengan kesedaran, cintakan ilmu dan semangat yang tinggi. Semoga semangatmu menyalakan hati dan cita-cita mereka yang akan membawa KEBAIKAN kepada umat.
WASIAT KESEPULUH ingatlah sesungguhnya kamu punya anak-anak yang mereka belajar dengan para guru seperti kamu mengajar anak orang lain. Balasan untukmu sepadan dengan amal perbuatanmu.

WASIAT KESEBELAS
ikhlaskanlah kerjamu kerana Allah. Bila kamu tidak mengharapkan upah daripada kerjamu, maka sesungguhnya semua jerih payahmu itu akan memberatkan timbangan amal KEBAIKANMU di akhirat nanti, insya Allah.

WASIAT KEDUA BELAS
pesanan ini merupakan hadiah BERHARGA kepada penjawat awam agar dapat jadi amalan untuk dapatkan kebaikan yang banyak.

WASIAT KETIGA BELAS
sesungguhnya perintah Allah untuk kamu menyampaikan amanah kepada yang berhak menerimanya.

TERIMA KASIH.
Moga ada manfaat utk kita semua..

wpid-img-20140723-wa0006.jpg

Hikmah

kiriman Johari USE

..🍃  ..🍃  ..🍃  ..🍃  ..🍃  ..🍃  ..🍃  ..🍃
Seorang raja mempunyai. seorang hamba lelaki. Pada semua keadaan, hamba tersebut selalu berkata:

“Rajaku jangan berkecil hati dan kecewa kerana Allah itu baik dan apa yang Allah lakukan adalah sempurna, tiada kesilapan”.
🍃  ..🍃  ..🍃   🍃  ..🍃  ..🍃
Pada suatu hari, mereka pergi memburu dan haiwan buas telah menyerang raja, hamba raja itu  berjaya membunuh haiwan itu tetapi tidak dapat menyelamatkan satu jari baginda.
🍃  ..🍃  ..🍃  ..🍃
Marah dan tanpa menunjukkan rasa terima kasih, Raja berkata: “Jika Tuhan adalah baik, saya tidak akan diserang dan hilang satu jari.”
🍃  ..🍃  ..🍃
Hamba itu menjawab: “Walaupun semua ini terjadi, saya hanya boleh berkata kepadamu: “Allah adalah baik dan semua yang Dia lakukan adalah sempurna, Dia tidak pernah salah.”
🍃  ..🍃  ..🍃  ..🍃
Marah dengan jawapan itu, raja memerintahkan supaya hamba itu dimasukkan ke dalam penjara.
🍃  ..🍃  ..🍃  ..🍃
Ketika dibawa ke penjara, katanya kepada raja lagi: “Allah itu baik & sempurna.”
Beberapa hari kemudian, raja ditinggalkan sendirian untuk memburu dan telah ditangkap oleh orang asli yang menggunakan manusia untuk di korbankan.
🍃  ..🍃  ..🍃  ..🍃
Saat raja itu mahu dikorbankan, orang asli itu mendapati bahawa raja tidak mempunyai satu jari, dia dibebaskan kerana dia dianggap tidak “lengkap” untuk dipersembahkan kepada tuhan mereka.
🍃  ..🍃  ..🍃
Sekembalinya ke istana, ia memerintahkan supaya hambanya dibebaskan dan berkata: “Kawan, Allah adalah benar-benar baik untuk saya. Saya hampir tewas tetapi kerana kekurangan satu jari. Saya dilepaskan.”
🍃  ..🍃  ..🍃
Tetapi saya mempunyai satu soalan; “Jika Tuhan begitu baik, mengapa Dia membenarkan saya untuk meletakkan anda di dalam penjara?”
🍃  ..🍃  ..🍃  ..🍃
Hambanya menjawab; “Raja, jika saya belum dimasukkan ke dalam penjara, saya akan pergi dengan anda, dan akan dikorbankan, kerana saya tidak mempunyai jari yang hilang.”
🍃  ..🍃  ..🍃
Semua yang Allah izinkan terjadi adalah baik dan sempurna, Dia tidak pernah salah.
🍃  ..🍃  ..🍃  ..🍃
Sering kali kita mengeluh tentang hidup, dan pemikiran negatif dalam diri kita membunuh positif dalam diri kita… Jadi berfikir positif dan percaya Allah pada setiap masa ….
🍃  ..🍃  ..🍃  ..
Allah mengetahui mengapa dia memilih anda untuk membaca mesej ini hari ini…Kerana Allah Itu Baik Dan Sempurna…
🍃  Allah itu baik dan sempurna…
🍃  ..🍃   🍃  ..🍃  ..
Bangun hari ini….
Anda bangun dari atas katil, walaupun tak berapa empuk. Tapi ada orang bangun dari kaki lima jalanan.
Anda menghidupkan enjin kereta tetapi tidak boleh. Bateri kong! Ada orang hilang kereta malam tadi kerana dicuri atau kemalangan.
Susah nak kejutkan anak bangun tidur. Hish budak ni, apa nak jadi. Tapi ada jiran saya beberapa bulan yang lalu, waktu nak kejut anak bangun tidur, anaknya telah kembali bertemu Pencipta.
Anda sudah bosan bekerja kerana 1001 macam perkara tak kena di tempat kerja. Pagi ini ada bapa yang menyara keluarga dibuang kerja.
Anda rasa bosan dengan pasangan anda. Pagi ini ada orang yang telah kehilangan suami atau isteri.
Anda rasa jemu dengan makanan pagi yang disediakan pasangan anda. Anda komplen. Hari ini ada orang yang hanya boleh makan pakai tiub aje kerana kanser mulut.
Anda rasa pakaian anda tak cukup? Ada orang hanya ada 3 helai baju aje.
Anda rasa kecewa kerana kerja dah berpuluh tahun tapi masih tiada simpanan ataupun harta. Semalam ada orang meninggalkan dunia tanpa membawa apa-apa kecuali sehelai kain kapan.
Anda rasa tanggungjawab terlalu besar. Banyak sangat benda nak buat. Anda rasa rimas dengan expectation sekeliling terhadap anda. Malam tadi ada saudara kita yang dijemput Allah memohon untuk dihidupkan semula .
Syukurlah walau apa jua keadaan anda masih mampu untuk berbuat kebaikan & sentisa berusaha menjadi golongan orang yang beruntung…

orang

orang

DOA antara dua sujud

Kiriman cikgu Zai SG bunyi

Dahsyatnya Doa
“Duduk Diantara Dua Sujud”

Ketika orang ditanya,
“do’a apakah yang paling sering dibaca oleh seorang muslim ?”,

Banyak yang menjawabnya dengan salah. Begitu seringnya do’a itu dibaca, sehingga ketika sedang membaca do’a banyak yang tidak merasa berdo’a. Padahal do’a itu sangat dahsyat, mencakup keperluan kita di dunia dan akhirat. Dan dibaca minima 17 kali setiap hari.

Do’a itu adalah
DO’A DIANTARA DUA SUJUD, marilah kita renungi maksudnya :

1⃣√ ROBIGHFIRLII,
Wahai Tuhan ampunilah dosaku.

👉Dosa adalah beban, yang menyebabkan kita berat melangkah menuju ke redhaan Allah. Dosa adalah kotoran hati yang membuat hati kelam sehingga hati kita merasa berat untuk melakukan kebaikan.

2⃣√ WARHAMNII,
Sayangilah diriku.

👉Kalau kita disayang Allah, hidup akan terasa bahagia, kerana dengan kasih sayang akan dapat dicapai semua cita2. Dengan kasih sayang Allah diri kita akan terbimbing.

3⃣√ WAJBURNII,
Tutuplah segala kekuranganku.

👉Banyak sekali kekurangan kita, kurang syukur, kurang sabar, kurang menerima kenyataan, mudah marah, pendendam dll. Kalau kekurangan kita ditutup/diperbaiki Allah, maka kita akan menjadi manusia sebenarnya.

4⃣√ WARFA’NII,
Tinggikanlah darjatku.

👉Kalau Allah sudah meninggikan darjat kita, maka pasti tidak ada manusia yang boleh menghinakan kita.

5⃣√ WARZUQNII,
Berikanlah aku rezeki.

👉Sebagai hamba Allah kita memerlukan rezki. Allah mampu mendatangkan rezeki dari arah yang tak terduga dan tanpa perhitungan.

6⃣√ WAHDINI,
Berikanlah aku petunjuk/bimbinglah aku ke jalan kebahagiaan.

👉Kita tidak hanya minta petunjuk/hidayah yang berkaitan dengan agama. Tetapi kita juga minta petunjuk agar terhindar dari mengambil keputusan yang salah.

7⃣√ WA’AAFINII,
Berikanlah aku kesihatan.

👉Apabila kita sihat kita boleh menambah kebaikan dan manfaat serta tidak menjadi beban orang lain. “Health is not everything, but without health everything is nothing.”

8⃣√ WA’FUANNII,
Aku mohon agar kesalahanku dihapus dari catatan.

👉Kita awali do’a ini dengan mohon ampun dan kita akhiri dengan permohonan agar catatan dosa kita dihapus. Sehingga kita benar-benar bersih dari dosa seperti bayi yang baru lahir.

Allah memerintahkan kita untuk membaca do’a itu, Rasulullah mencontohkan kepada kita, menurut logiknya do’a tersebut pasti dikabulkan.

TAPI PERSOALANNYA
“DIMANA HATI DAN FIKIRAN KITA KETIKA KITA MEMBACA DO’A ITU ?”

RASULULLAH MENGINGATKAN KITA BAHAWA,
“ALLAH TIDAK AKAN MENGABULKAN DO’A YANG KELUAR DARI HATI YANG LALAI.”

SEMOGA BERMANFAAT
#Tazkirah

duduk antara dua sujud

nisrin pertisas menambah

CUBALAH SEMAK DOA DUDUK DIANTARA DUA SUJUD BILA KITA HAYATI MAKNANYA:

√ ROBIGHFIRLII,

√ WARHAMNII,

√ WAJBURNII,

√ WARFA’NII,

√ WARZUQNII,

√ WAHDINI,

√ WA’AAFINII,

√ WA’FUANNII

Ketika orang ditanya, “do’a apakah yang paling sering dibaca oleh seorang muslim ?”, 

Banyak yang menjawabnya dengan salah. Begitu seringnya do’a itu dibaca, sehingga ketika sedang membaca do’a banyak yang tidak merasa berdo’a.

Padahal do’a itu sangat dahsyat, mencakup keperluan kita di dunia dan akhirat. Dan dibaca minima 17 kali setiap hari.

Do’a itu adalah DO’A DIANTARA DUA SUJUD, marilah kita renungi maknanya :

√ ROBIGHFIRLII.

Wahai Tuhan ampunilah dosaku. 

Dosa adalah beban, yang menyebabkan kita berat melangkah menuju ke redho اللّهُ Dosa adalah kotoran hati yang membuat hati kelam sehingga hati kita merasa berat untuk melakukan kebaikan.

√ WARHAMNII.

Sayangilah diriku. 

Kalau kita disayangi اللّهُ hidup kita akan terasa bahagia, kerana dengan kasih Sayang akan dapat dicapai semua cita2. Dengan kasih Sayang اللّهُ, nafsu kita akan terbimbing.

√ WAJBURNII.

Tutuplah segala kekuranganku. 

Banyak sekali kekurangan kita, kurang syukur, kurang sabar, susah menerima kenyataan, mudah marah, pendendam dll. Kalau kekurangan kita ditutup/diperbaiki اللّهُ, maka kita akan menjadi manusia sebenarnya.

√ WARFA’NII.

Tinggikanlah darjatku. 

Kalau اللّهُ sudah meninggikan darjat kita, maka pasti tidak ada manusia yang ingin menghina kita.

√ WARZUQNII.

Berikanlah aku rizki, 

Sebagai hamba اللّهُ kita memerlukan rizki, اللّهُ mampu mendatangkan rizki dari arah yang tak terduga dan tanpa perhitungan.

√ WAHDINI.

Berikanlah aku petunjuk/bimbinglah aku ke jalan kebahagiaan. 

Kita tidak hanya minta petunjuk/hidayah yang berkaitan dengan akhirat, tetapi kita juga minta petunjuk agar terhindar dari mengambil keputusan yang salah utk kebahagiaan di dunia.

√ WA’AAFINII.

Berikanlah aku kesihatan.

Apabila kita sihat, kita mampu menambah kebaikan dan manfaat, serta tidak menjadi beban kepada orang lain.

√ WA’FUANNII.

Aku mohon agar kesalahanku dihapuskan dari catatan. 

Dari do’a tersebut diawali do’a dengan mohon ampun, dan kita akhiri dengan permohonan keampunan utk menghapus dosa. Sehingga kita berharap benar-benar bersih dari dosa.

ALLAH SWT memerintahkan kita untuk membaca do’a itu, Rasulullah SAW mencontohkan kepada kita.

TERKADANG YG JADI PERSOALAN DI MANA HATI DAN FIKIRAN KITA KETIKA KITA MEMBACA DO’A ITU ?

DAN BANYAK DIANTARA KITA TIDAK MENGERTI MAKNANNYA.

Padahal dahsyat doa tersebut, dan masih banyak orang, entah dia imam atau pun makmum…, sering tergesa-gesa membacanya. Seharusnya toma’ninah dgn menghayati, dan benar2 meminta kepada ALLAH SWT.

Assalamualaikum wbt…

Marilah segera menghayati dan toma’ninah, semoga kita dapat merasai dahsyatnya do’a tersebut.

Pantun malam …

Kamsaini kirim pantun

Malam ini malam jumaat… Ibu2 nak kena ingat.. Bapak2 siang dah penat Mlm jumaat bapak nk rehat.

Anak2 jgnlah bising… Bapak penat ..hati pun runsing… Siang hari dah mcm gasing… Darah naik ..kepala pun pening…

Ibu2 carikan ubat… Agar bapak segera d rawat.. sakit pinggang n sakit urat… Ambil segelas air.. Bismillah Slawat…

Ibu2 yg baik hati… Urutlah badan smpi ke kaki… Kalau mmg sayang kan laki… Jgn ngelak..alasan d cari.

Kena urut ..bapak pun segar.. Badan lesu..segar bugar. Mata pejam..pintu d langgar.. Pujuklh tido..d dlm gebar.

Pagi subuh bapak pun bangun… Bapak bangun tersenyum2… Wajib mandi jgn tayamum… Dirikn solat..isteri jd makmum.

Lepas solat bapak berdoa… Pnjgkn umor..nk tambah dua… Ibu pun amin..dia tk dengar… Tambah rezki..tmbh semua.

…pantun kasih..mlm jumaat.😜😜😜 jumaat

poster fbn

Dr Kedah Buat Lawak

Kiriman Shahril USE

Sketsa petang ini..

RELEASE TENSYEN SEMENET…😉

 

Ada sorang pomen hat xdak reja. Xdak pasai, dia p bukak klinik. Nak suruh orang mai, dia buh iklan ‘Mai berubat sini, bayaq 30 ringgit saja, kalau xbuleh nak berubat, jangan segan mai kelim 100 ringgit’…

Si pomen dapat pekerja sorang misi cun. Nak jadi cerita, ada la sorang doktor terbaca. Doktor apa lagi, nak cuba la pekena si pomen, kot2 buleh kelim 100 ringgit…

Pomen: Ya tuan, ca cerita mai sakit apa ni?

Doktor: Tawaq mulut, xberasa langsung waktu makan.

Pomen: Misi, bok mai sat ubat nombot 69. Boh 3 titik dalam mulut pesakit ni.

Doktor: Wei! Minyak petrol ni!!

Pomen: Ha, buleh rasa dah? Alhamdulillah, satgi p bayaq 30 ringgit kat misi.

 

Doktor xpuas ati. Selang seminggu, dia p pulak jumpa si pomen.

 

Pomen: Sakit pa, tuan?

Doktor: Saya hilang ingatan.

Pomen: Ok! Misi, ambik sat ubat nombot 69. Boh 3 titik dalam mulut pesakit ni.

Doktor: Aik, bukan ka tu minyak petrol?

Pomen: Ha, ingat dah? Alhamdulillah, satgi p bayaq 30 ringgit kat misi.

Doktor mula serabut kepala. Lepaih seminggu, dia p lagi.

 

Pomen: Tuan sakit pa pulak ni?

Doktor: Mata rabun. Xnampak pa langsung.

Pomen: Ya ka? Maaf la, hat ni saya xbuleh nak berubat. Nah ambik 100 ringgit ni.

Doktor: Aik? Ni 50 ringgit ja?

Pomen: La, nampak jelas dah ka? Alhamdulillah, mai balik 50 ringgit ni. Satgi p bayaq 30 ringgit kat misi.

Nak duit sangatkan? Jangan buat main dengan si pomen…😆

Penyeludup Tegar

kiriman prof tn baharom

Selingan…. SETIAP hari Pak Samat melalui sempadan Siam dengan menunggang motosikal. Beberapa guni besar tersandang di belakang motosikalnya. 

Pegawai kastam yang mahu menahan beliau bertanya, “Apa dalam beg tu?”, “Pasir,” jawab Pak Samat.”Turun dari motor, kita tengok apa betul kau bawak pasir!” Pegawai Kastam terus mengambil guni-guni tersebut dan dengan pantas membukanya.

Sementara pasir itu diperiksa, Pak Samat ditahan di dalam lokap semalaman. Setelah dibuat ujikaji dengan diteliti, ternyata pasir yang dibawa memang pasir tulen dan tiada bahan lain selain dari pasir semata-mata

Pak Samat dibebaskan. Pasir kepunyaannya juga dimasukkan semula ke dalam guni dan dia dibenarkan melalui sempadan Malaysia untuk ke Siam. Keesokan harinya perkara yang sama berlaku. Pegawai Kastam bertanya, “Apa yang kau bawa kali ini?”, “Pasir” jawab Pak Samat.

Pegawai Kastam tidak berpuas hati, sekali lagi dia membuat pemeriksaan, namun guni tersebut tidak mengandungi benda lain selain daripada pasir semata-mata.Maka Pak Samat dibenarkan melalui sempadan dengan motosikalnya.

Hal ini berlaku berulang kali setiap hari selama 20 tahun. Akhirnya pegawai kastam itu telah pun bersara dan tidak lagi berkhidmat sebagai pengawal sempadan.

Pada suatu hari secara kebetulan dia berjumpa dengan Pak Samat di pekan. Pegawai Kastam itu mengajak Pak Samat minum di sebuah kedai.Pegawai Kastam itu pun bertanya, “Aku hairan tengok kau melintas sempadan setiap hari tapi cuma bawa pasir, sebenarnya apa yang kau seludup?”

“Motosikal” jawab Pak Samat ringkas.

Rahsia zuhud HB

Kiriman Hisham SDPB

Hasan Basri ditanya: Apa rahsia zuhudmu di dunia ini? Beliau menjawab: aku tahu rezekiku tidak akan diambil orang lain, kerana itu hatiku selalu tenang.

Aku tahu amalku tidak akan dikerjakan orang lain, kerana itulah aku sibuk beramal soleh.

Aku tahu ALLAH Ta’ala selalu memerhatiku, kerana itulah aku malu jika ALLAH melihatku sedang dalam maksiat.

Dan aku tahu kematian itu sudah menungguku, kerana itulah aku selalu menambah bekal untuk hari pertemuanku dengan ALLAH.

Sahabat2 ku:
Jangan tertipu
dengan usia MUDA
kerana syarat Mati
TIDAK harus TUA.

Jangan terpedaya dengan
tubuh yang SIHAT
kerana syarat Mati
TIDAK mesti SAKIT

Jangan terperdaya dengan
Harta kekayaaan
Sebab
Si kaya pun tidak pernah
menyiapkan Kain Kafan
buat dirinya
meski cuma selembar.

Mari terus berbuat BAIK,
berniat untuk BAIK,
berkata yang BAIK-BAIK,
Memberi nasihat yang BAIK
Meskipun TIDAK banyak orang
yang mengenalimu dan
Tidak suka dgn nasihatmu

Cukup lah  اللهِ yang
mengenalimu lebih dari
pada orang lain.

Jadilah bagai Jantung
yang tidak terlihat,
Tetapi terus berdenyut
setiap saat hingga kita
terus dapat hidup, berkarya
dan menebar manfaat
bagi sekeliling kita
sampai diberhentikan
oleh NYA

Sahabat2ku:

“Waktu yang kusesali adalah
jika pagi hingga
matahari terbenam,
‘Amalku tidak bertambah
sedikitpun,
padahal aku  saat ini
umurku berkurang”
(Ibnu Mas’ud r.a)

Nasihat ini utk diri sendiri & utk share dgn kawan2 …

1552797_10202193593253640_1226305018_n

Tambahan oleh Hisham SDPB
Assalamualaikum..

Antara sebab-sebab amalan kita tidak diterima di setiap lapisan langit:

  1. Lapisan Langit Pertama: Mengumpat.
  2. Lapisan Langit Ke 2: Amalan untuk keuntungan dunia semata-mata.
  3. Lapisan Langit Ke 3: Sombong atau takabbur.
  4. Lapisan Langit Ke 4: Ujub.
  5. Lapisan Langit Ke 5: Dengki.
  6. Lapisan Langit Ke 6: Tidak berbelas kasihan kepada orang lain.
  7. Lapisan Langit Ke 7: Riak.

Menurut Imam Al-Ghazali, riak boleh berlaku dalam 12 perkara iaitu:

  1. Riak dalam ibadat.
  2. Riak dalam ilmu.
  3. Riak dalam amalan.
  4. Riak dalam kata-kata.
  5. Riak bila berzuhud.
  6. Riak dengan harta.
  7. Riak kerana pangkat.
  8. Riak dengan pencapaian.
  9. Riak dengan kebolehan.
  10. Riak dengan kecantikan tubuh badan.
  11. Riak dengan suara yang lunak merdu.
  12. Riak dengan kumpulan yang disertai.

Akhir sekali, apabila amalan yang dihadapkan kepada Allah melepasi kesemua 7 lapisan langit, ada satu lagi sebab mengapa amalan kita ditolak oleh Allah S.A.W. Sebab amalan kita ditolak setelah melepasi 7 lapisan langit ialah amalan yang tidak disertai keikhlasan.

Muhasabah dirilah…