Rumusan Fisiologi Puasa.

07/06/2016, 11:32:13 AM: ‪besmuhammad sdpb 8788: Rumusan Fisiologi Puasa.

Fasa 1 – Hari 1-2

  • Gula dalam badan menurun.
  • Jantung berdegup perlahan.
  • Glikogen ditarik keluar dari otot dan menjadikan otot berasa lemah.
  • Tindak balas badan ialah pening, rasa nak muntah,lapar dan mulut berbau.

Fasa 2 – Hari 3-7

  • Lemak mula dipecahkan bagi tujuan penghasilan tenaga. Berlakunya tindakan kimia dari gliceride ke glicerol ditukarkan kepada glukosa.
  • Fasa ini juga berlakunya proses detoksifikasi. Menyebabkan badan dan kulit rasa berminyak.
  • Selain itu organ detoks seperti paru-paru berasa kurang selesa.
  • Pada fasa ini juga aktivit sel darah putih meningkat sekaligus meningkatkan sistem antibodi.

Fasa 3 – Hari 8-15

  • Proses ditoksifikasi berlangsung dgn sel-sel mati dan rosak di keluarkan.
  • Proses penyembuhan lebih mudah berlaku, malah penyakit lama juga dibaiki. Mungkin berlaku rasa sakit pada fasa ini.
  • Pada fasa ini juga tenaga dipertingkatkan dan fikiran menjadi lebih jelas.

Fasa 4 – Hari 16-30

  • Badan mula selesa dgn puasa.
  • Proses pemulihan masih berlaku, hasilnya pernafasan menjadi lebih baik dan kualiti darah meningkat.

Fasa 5 – Hari Raya Syawal

  • Badan jadi tak tentu arah..nafsu makan membuak tatkala terlihat ketupat dan rendang. Lemak baru dikumpulkan dan ketika inilah berat badan ditambah kembali dengan cara yang paling ganas……………
  • Dan darah menjadi naik dengan cepat ketika acc bank tiada berbaki…….dan akhirnya pernafasan menjadi hampir tiada apabila gaji lama lagi nak masuk…😂😂😂😂

*S E K A D A R R E N U N G A N* – copy group sebelah

09/06/2016, 6:57:52 AM: Samad Sdpb8788: Copy dr group sekolah lama

S E K A D A R    R E N U N G A N (sebahagian dpd kasih ALLAH kpd umat Muhammad)

Umur kita terlalu singkat
… hingga ALLAH kurniakan  lailatul qadar untuk menambah umur amal.
Umur kita terlalu singkat
… ALLAH pinta bersilatulrahim untuk memanjangkannya.
Umur kita terlalu singkat
… ALLAH kurniakan puasa enam syawal spt berpuasa setahun.
Umur kita terlalu singkat
… ALLAH kurniakan surah Al Ikhlas spt membaca sepertiga Al-Quran.
Umur kita terlalu singkat
… ALLAH kurniakan solat diMasjidil Haram spt solat 100 ribu lebih di masjid lain.
Umur kita terlalu singkat
… ALLAH kurniakan solat berjemaah 27x lebih dpd solat sendirian.
Umur kita terlalu singkat
… ALLAH kurniakan solat sunat di rumah 25x lebih dpd solat di mata orang
Hidup ini terlalu singkat
… ALLAH kurniakan satu huruf bacaan Al-Quran dgn 10 pahala.
Hidup ini terlalu singkat
…ALLAH kurniakan sesiapa yg beramal soleh/bersedekah, meninggalkan ilmu bermanafaat  tinggalkan anak yg soleh, pahala mengalir ke alam kuburnya.
HIDUP INI TERLALU SINGKAT…JANGAN SIA-SIAKAN…
HARAP PNJGKAN KPD SHBT2 LAIN…
📚 *MENU SANTAPAN ROHANI SEPANJANG BULAN RAMADHAN YG MULIA*
  1. *Tilawah Al Qurān* sejuzuk sehari paling kurang.
  2. *Solat Tarawih* minima 8 rakaat setiap mlm.
  3. *Solat Witir* minima 3 rakaat semalam.
  4. *Beri makan orang berbuka puasa* walaupun dengan sebiji tamar setiap hari.
  5. *Solat fardhu 5 waktu berjamaah* setiap hari.
  6. *Tahajjud* setiap malam minima 2 rakaat.
  7. Solat *Sunat Dhuha* setiap pagi.
  8. *Sedekah* setiap hari minima seringgit.
  9. Pastikan *bersahur* setiap hari.
  10. *Iktikaf di Masjid* setiap hari walau sekadar 10 minit.
  11. *Tadarus Al Qurān* sambil usaha memahami maksudnya.
  12. *Ziarah* orang yg kurang bernasib baik.
  13. *Kurangkan ziarah ke bazar2 Ramadhan*.
  14. Pilih *makanan Sunnah* sebagai menu harian.
  15. *Elakkan membeli makanan dari tangan2 orang yg fasik*.
  16. *Jauhkan aktiviti yg lagha.*
  17. *Zikir harian*, banyakkan *berdoa*.
  18. Lazimi bibir *berIstighfar* sekurang2nya 100x dlm sehari.
  19. Ajari diri dengan *sifat rendah hati* kerana *ALLAH*
  20. Mudah *memohon maaf* dan *memberi maaf.*
  21. Menjaga dan menghubung *Silaturrahim*
  22. Menjaga dan *menutup aurat* dengan sempurna
  23. *Menjaga _lisan, pandangan, pendengaran & hati_* dari perkara2 yg dilarang.
  24. *Tidak berlebih2an* mahupun membazir dgn makanan terutama juadah berbuka.
  25. Perbanyakkan *amalan2 sunat* – solat sunat rawatib.
  26. *Lazimi sunnah RasuluLLAH SAW* yg ringan tulang dlm urusan rumah tangga (terutama suami & anak2 lelaki)
  27. Lazimi utk *kawal dan tahan marah*, didik diri untuk lebih bersabar.
  28. Lazimi lidah utk sentiasa *bersyukur* dan memperbanyakkan syukur kpd ALLAH SWT di kala senang maupun susah.
  29. Menjaga *Ikhtilat* – hubungan antara lelaki dan perempuan.
  30. Membayar *Zakat Fitrah* dalam waktu yg telah ditetapkan.
  31. Ikhlaskan hati kerana ALLAH SWT – *hadirkan ALLAH SWT* di dalam hati, berusaha menjalani Ramadhan kali ini dgn sebaik mungkin seolah2 inilah Ramadhan terakhir kita.
  • 💟 Mudah2an kita semua mendapat segenap Bantuan untuk dapat melaksanakannya,
  • Aamiin.. Aamiin.. ALLAHumma Aamiin

Senyum Sendiri Sendiri – whatsApp chat sdpb 87-88

08/06/2016, 5:07:56 PM: ‪anarohana:

Semalam pergi la bazaar ramadhan… cari kuih pelita

satu gerai tu penuh orang sampai sesak nafas lah nak kegerai tu… punyalah ramai manusia nak beli….

akhirnya saya dapat rapat dgn gerai tu… saya tanya orang sebelah.. kenapa ramai sangat kat gerai ni…. dia kata orang nak tengok  ” puteri mandi” 🙂🙂

Bes tu…badak berendam sekali lah

08/06/2016, 6:57:20 PM: ‪anarohana: C badak berendam x cntik

8/06/2016, 7:02:37 PM: ‪besmuhammad: Mat puteri mandi..Mcm mana mat..

08/06/2016, 7:03:19 PM: Samad Sdpb8788: sensor..

08/06/2016, 8:02:54 PM: Ida:  👀👀👀👀 !!!!!!!!!?????

08/06/2016, 10:10:35 PM:

PM umumkan bonus:

  1. TV3 = RM500
  2. TV9=RM500
  3. TV1=RM500
  4. NTV7=RM500

Jmlah=RM2000

Jgn risau….👆blum cmpur astro lg umum.bnyak tu😆😆😆😁

08/06/2016, 10:12:32 PM: Roslenda Sdpb8788: 😄😄😆😆

08/06/2016, 10:16:26 PM: ‪anarohana: Gelak beso ko ye lin. ..

08/06/2016, 10:24:00 PM: Roslenda Sdpb8788: byk dpt tu na

08/06/2016, 10:24:22 PM: Roslenda Sdpb8788: boleh le ko blik pontian raya ni 😄😄.

08/06/2016, 10:31:12 PM: Mat Salleh: Untunglah kerja gomen. Dptlah duit raya anak buah. 08/06/2016, 10:47:52 PM: Ida: 😁😁😁😁😁

09/06/2016, 4:59:13 AM: ‪besmuhammad: 2016-06-09-VIDEO-00002080.mp4
09/06/2016, 8:47:53 AM: Ida: 👀👀👀👀👀

09/06/2016, 8:56:40 AM: Hasbullah Sdpb 8788: Hahnhah hah

09/06/2016, 9:21:27 AM: mala 5sc4: 🙈🙈🙈🙈

09/06/2016, 12:11:42 PM: X Sdpb Fadzil: JANGAN DAHULUKAN BUKA PUASA DENGAN KURMA

Memulakan makan kurma semasa berbuka adalah tidak sihat. Baru dengar ceramah agama, masa buka puasa kita makan kurma dulu sebelum ni kan? Ustaz cakap tadi kurma tak boleh, yang boleh Rutab atau Tamar. Ustaz cakap, buka puasa tu kita buka makan la Rutab atau Tamar dulu dengan air suam. Lepas itu kita solat dulu

Jangan makan kurma, sebab kurma ni macam-macam kurma  ada, ada kurma ayam, kurma daging, kurma kambing.

DIAM TERNYATA BOLEH MEMBATALKAN PUASA

Dalam acara ceramah seorang ustadz berkata “Ternyata diam boleh membatalkan puasa”.

Lalu para jamaah serentak terkejut hairan bagaimana boleh batal puasanya??? tanya salah seorang jemaah, lalu dengan santai ustadz berkata, Hal yang membatalkan puasa kerana diam, misalnya :

  1. Diam-diam sarapan pagi
  2. Diam-diam minum cendol
  3. Diam-diam makan maggi
  4. Diam-diam merokok
  5. Diam-diam makan dalam kereta

Senarai kuih di bln ramadhan yg perlu anda cuba..rugi x cuba..

  1. Kuih paling gangster → Lompat Tikam
    Kuih paling sexy → Puteri Mandi
  2. Kuih paling keji → Taik Itik
  3. Kuih bajet cute → Cek Mek Molek
  4. Kuih untuk awet muda → Seri Muka
  5. Kuih paling alim → Kuih Ketayap
  6. Kuih penyakit lelaki kronik → Batang Buruk
  7. Kuih suka pukul → Kuih Lompang
  8. Kuih dalam zoo → Badak Berendam
  9. Kuih yg bangun sendiri → Kuih Bangkit
  10. Kuih org tak mandi → Kuih Bau-lu
  11. Kuih paling tenteram → Kuih Makmur
  12. Kuih paling jauh → Kuih Almond London
  13. Kuih kaki ah long → Kuih Pau
  14. Kuih paling lembab → Kuih Siput
  15. Kuih paling munafik → Kuih Talam Dua Muka…..🌾🌾

Pilihan d tangan anda😂😂😂
SELAMAT BERPUASA…mohon ampun & maaf.