Jenis-jenis Rambut

kiriman Azman ipin KGUTM

Check Rambut Masing2😉Jenis-jenis Rambut

1) RAMBUT LURUS
bijak, seorang yang happy, bergaya, cemburu dan pandai dalam menguruskan sesuatu tanpa pertolongan..

2) RAMBUT KERINTING TEBAL
kurang bijak, degil, cemburu kuat, romantik, banyak pergaulan dan susah dalam menyelesaikan masalah diri, tidak suka termenung..

3) RAMBUT KERINTING NEGRO
bijak, ego, cemburu buta, romantik, memilih dan mudah mengamuk bila susah hendak selesaikan masalah

4) RAMBUT IKAL MAYANG
bijak, berfikir sebelum melakukan sesuatu,berfikiran terbuka, banyak pergaulan, dan mudah memaaf kan seseorang dengan kesilapan lalu.

5) RAMBUT HALUS / LEMBUT
bijak sangat, memilih, pemaaf, manja, tegas dan cepat melakukan perkerjaan dengan bersungguh-sungguh.

6) RAMBUT SIKIT
bijak, sentiasa berfikiran negatif pada seseorang, ego dan pandai membuka perniagaan walaupun kecil.

7) RAMBUT PERANG
kurang bijak, berfikiran terbuka, pemaaf, sosial dan bijak lari daripada masalah.

8) RAMBUT TEBAL
bijak, degil, cemburu, romantik, kasar, banyak kawan dan pandai mengambil hati seseorang..

9) RAMBUT KUSUT

WARKAH GURUBESAR KEPADA IBU BAPA

nota kiriman cikgu dan murid lama sekolah itu;

Ibu bapa yang dikasihi sekalian.

Anak-anak akan menduduki peperiksaan tak lama lagi.
Saya tahu tuan puan bersemangat untuk memastikan anak masing-masing dapat menjawab dengan baik. Namun, sentiasa ingat, ada di antara anak-anak itu,

  1. adalah seorang *artis,* yang tak perlu memahami matematik.
  2. Ada juga yang *berjiwa usahawan*, yang tidak peduli pun tentang Sejarah, atau pun Kesusasteraan Inggeris.
  3. Ada juga berkemungkinan *ahli muzik*, yang mana markah subjek Kimia, tidaklah berharga.
  4. Ada *ahli sukan*, iaitu mereka yang kemantapan fizikalnya jauh lebih penting berbanding subjek Fizik.

Jika anak anda mendapat markah tertinggi, baguslah.
Namun jika tidak..

  1. tolonglah *jangan rampas keyakinan & maruah* diri mereka.
  2. Katakan pada mereka, *tak mengapa*, itu hanyalah peperiksaan. Mereka ditakdirkan untuk perkara yang lebih besar dalam hidup.
  3. Katakan juga pada mereka, berapa pun yang mereka dapat, *anda tetap sayangkan mereka*, dan tidak menilai mereka.

Sila berbuat begini & setelah itu, lihat sendiri bagaimana anak anda menguasai dunia.
Satu peperiksaan atau markah 90% tidak akan dapat merampas impian mahupun bakat mereka.
Jangan sangka hanya doktor dan jurutera sahaja yang bahagia di dunia ini.

Yang benar,

Guru Besar
★★★★★★★★★★★
Semoga ALLAH sentiasa permudahkan urusan anak-anak kita utk mengadapi periksaan. Aamiin.

 

nota:
**** SETELAH USAHA DAN IKHTIAR **** (nota ini saya tambah)

img_2762

Sambungan

9) RAMBUT KUSUT
Baru bgn tidur atau malas sikat rambut..

10) RAMBUT BERUBAN
dah tua tu…rumah kata pergi..kubur kata mari..

11) TIADA RAMBUT
macam mana nak kate ye….kesian

12) RAMBUT WARNA KEMERAH-MERAHAN ATAU KEHIJAU-HIJAUAN
itu rambutann… Huahuahuahua…

jangan marah…

😜😜😜😜 jgn serius sgt

SIRI MESEJ MENJENTIK : JAUHILAH PERILAKU…..

Salam dan Selamat Sejahtera, 

 
Kepada semua warga UTM, 
 
Dalam menjalankan tugas seharian, setiap warga UTM perlu sentiasa berusaha untuk meningkatkan mutu perkhidmatan dan seterusnya menanamkan sikap untuk berusaha dengan baik bagi meningkatkan pencapaian UTM.
 
Selaras dengan itu, sikap mengutamakan pelanggan, bermuafakat dan bekerjasama melalui kerja, amat penting untuk membawa kepada kejayaan dan seterusnya menjaga kepentingan Universiti.
 
Justeru, perilaku yang berikut perlu dijauhi oleh warga dan semua staf Universiti Teknologi Malaysia semasa menjalankan tugas seharian: 
 
1. Melanggar prinsip dan nilai etika yang ditetapkan,
2. Tidak menyempurnakan tugas dan tanggungjawab yang diamanahkan,
3. Tidak menyiapkan tugas yang diberikan mengikut masa yang telah diperuntukkan, 
4. Tidak bertimbang rasa dan mementingkan diri sendiri, 
5. Malas berusaha, 
6. Membangkang tanpa cadangan untuk memperbaiki, 
7. Tidak mahu memperbaiki kelemahan diri yang ditegur, 
8. Dendam dan hasad dengki, 
9. Khianat dalam menjalankan tugas, 
10. Menghina dan merendahkan usaha orang lain, 
11. Mengampu untuk mendapatkan pujian dan sanjungan, 
12. Bongkak dan mengejar pangkat dan kedudukan, 
13. Suka mengumpat dan menfitnah rakan sejawat, 
14. Sikap sombong dan suka menunjuk – nunjuk, 
15. Berpura – pura dalam tindakan, 
16. Tidak menghargai masa, 
17. Tidak bekerjasama dengan rakan sejawat, 
18. Mengamalkan rasuah, dan 
19. Mengamalkan amalan ‘mengular’. 
 
Dengan pesanan ini, semoga kita semua dapat sama – sama mengingatkan diri sendiri dan rakan – rakan, seterusnya memelihara integriti dan kepentingan Universiti Teknologi Malaysia, yang menjadi medan rezeki kita. 
 
Sekian, terima kasih.

RAIHAN BINTI ABD KARIM 
Pegawai Integriti /Certified Integrity Officer (CeIO)
UTM Pejabat Penasihat Undang-Undang / UTM Chambers of The Legal Adviser
Sultan Ibrahim Chancellery Building
Universiti Teknologi Malaysia (UTM)
81310 UTM Skudai
Johor Darul Ta’zim
MALAYSIA.

SIRI MESEJ INTEGRITI 6: LELAKI YANG MEMAHAMI BAHASA HAIWAN

Salam dan Selamat Sejahtera kepada semua warga UTM yang dihormati, 

Hari ini, siri mesej integriti kembali untuk memberikan pesanan untuk kita semua fahami dan sama – sama renungkan. 
 
Ceritanya begini : 
Ada seorang lelaki yang memiliki beberapa ekor haiwan ternakan dan apabila ia mendengar Musa faham bahasa haiwan, dia merayu Musa mengajar ilmu itu kepadanya. 
 
Setelah belajar, lelaki itu menggunakannya untuk memahami perbualan diantara haiwan ternakannya. Dia mendengar ayam jantan berkata kepada kuda bahawa kuda akan mati tidak lama lagi. Lelaki itu segera menjual kudanya untuk mengelakkan kerugian.Beliau dengan bangga berkata ” Bagus ilmu ini, aku tak akan pernah rugi kalau terus – terusan begini“. 
 
Beberapa hari kemudian, dengan menggunakan ilmunya, lelaki itu terdengar ayam jantan memberitahu anjing bahawa tidak lama lagi keldai akan mati. Jadi untuk mengelakkan kerugian, lelaki itu menjual keldainya pula. 
 
Selepas peristiwa itu, sekali lagi ayam jantan berkata – kata dengan haiwan lain. Kata ayam jantan, hamba kepada lelaki itu akan mati tidak lama lagi. Dengan senang hati lelaki itu menjual hambanya supaya dapat mengelakkan kerugian. Dia gembira dengan tindakannya dan menganggap  inilah ilmu yang ada padanya yang dapat membantu beliau menguruskan kehidupan seharian. 
 
Suatu hari, lelaki itu terdengar pula ayam jantan berkata kepada anjing bahawa dia, iaitu tuan mereka pula akan mati. Dalam ketakutan, lelaki itu pergi menemui Musa dan meminta nasihat, dan menceritakan perkara yang beliau telah lakukan. Kata Musa,sambil tersenyum menyindir ” Sekarang tuan boleh lah menjual diri tuan pula“. 
 
MORAL : Kebolehan untuk cuba memahami keadaan orang lain, yang kemudiannya dimanipulasikan untuk kepentingan peribadi kita sahaja, bagi mengelakkan masalah dan kerugian, tidak akan berfaedah, kerana kita tidak mengambil perhatian perkara yang paling penting, iaitu, menguruskan diri sendiri. 
 
Semoga pesanan ini sama – sama membuka minda dan mengingatkan kita. 
 
Sekian, terima kasih. 

RAIHAN BINTI ABD KARIM 
Pegawai Integriti /Certified Integrity Officer (CeIO)
UTM Pejabat Penasihat Undang-Undang / UTM Chambers of The Legal Adviser
Sultan Ibrahim Chancellery Building
Universiti Teknologi Malaysia (UTM)
81310 UTM Skudai
Johor Darul Ta’zim
MALAYSIA.

INTEGRITY MESSAGE SERIES 5: SMARTEST MAN IN THE WORLD

Salam, Selamat Sejahtera and Eid Mubarak to all UTM staffs, 

So, to begin with our work after a long break, so today, we would like to share a short story. Kindly read further :- 
 
A doctor,a lawyer, a little boy, and a priest were out for a Sunday afternoon flight on a small private plane. Suddenly, the plane developed engine trouble. In spite of the best efforts of the pilot, the plane started to go down. Finally, the pilot grabbed a parachute and yelled to the passengers that they better jump, and he himself bailed out. 
 
Unfortunately, there were only three parachutes remaining. 
 
The doctor grabbed one and said, ” I’m a doctor, I save lives, so I must live”, and jumped out. 
 
The lawyer then said,”I’m a lawyer and lawyers are the smartest people in the world. I deserve to live.” He also grabbed a parachute and jumped. 
 
The priest looked at the little boy and said, “My son, I’ve lived a long and full life. You are young and have your whole life ahead of you. Take the last parachute and live in peace.” 
 
The little boy handed the parachute back to the priest, ” Not to worry Father. The smartest man in the world just took off with my back pack”. 
 
MORAL : Your job doesn’t always define you, but being a Good Human being Does. 
 
We hope all of us can learn a lesson from this story. With that, thank you. 

RAIHAN BINTI ABD KARIM 
Pegawai Integriti /Certified Integrity Officer (CeIO)
UTM Pejabat Penasihat Undang-Undang / UTM Chambers of The Legal Adviser
Sultan Ibrahim Chancellery Building
Universiti Teknologi Malaysia (UTM)
81310 UTM Skudai
Johor Darul Ta’zim
MALAYSIA.
wpid-facebook_-342413492.jpg
cuba gunakan formla ini untuk buat penilaian

SIRI MESEJ INTEGRITI 4 : JOM JADI POSITIF!

Salam Ramadan dan salam mesra kepada semua warga UTM,

Hari ini mesej integriti yang ingin dikongsi adalah berkenaan berfikiran positif. Kita semua pernah mengalami situasi dimana apabila kita dilanda masalah, kita cenderung menyalahkan seluruh dunia atas apa yang berlaku terhadap kita. Berikut adalah 10 tips berfikiran positifyang boleh memberikan anda nafas baru untuk anda meneruskan urusan dalam hidup.
1. Kenalpasti pemikiran negatif yang ada dalam diri sebelum ia menjadi akar umbi. Jika anda rasa mood anda kembali suram, berhentilah daripada berfikiran tentangnya sebelum anda tunduk kepada mereka. Kawal emosi anda, jangan biarkan emosi mengawal anda., 
 
2. Berkawanlah dengan orang yang berfikiran positif. Secara tidak langsung, anda juga akan berfikiran positif! 
 
3. Orang yang berfikiran negatif boleh menjangkiti orang lain. Jadi, jauhkanlah diri anda daripada orang yang selalu berfikiran negatif, 
 
4. Bersenam dan makan makanan seimbang. Jika anda nampak hebat dari segi LUARAN, sudah tentu dalamannya juga hebat dan bagus, 
 
5. Rajinkan diri untuk mengemas dan menyusun barang – barang anda. Anda perlu dikelilingi barang – barang yang anda suka dan membuatkan anda rasa hebat. Contohnya gambar keluarga, buku kegemaran, gambar seni dan apa sahaja yang bermakna buat diri anda, 
 
6. Jika ada seseorang memberitahu bahawa ANDA TIDAK BOLEH MELAKUKAN SESUATU, maka ambillah ia sebagai cabaran untuk anda membuktikan bahawa anda boleh melakukannya. Jika anda berjaya menunjukkan pada mereka bahawa ia boleh dibuat, anda mungkin menjadi inspirasi atas kejayaan tersebut, 
 
7. Apabila anda merasa kecewa dengan kehidupan anda atas segala nasib malang yang menimpa, anda harus mengingatkan diri bahawa semua ini adalah DUGAAN daripada Tuhanyang menguji kita. Yakin bahawa pasti ada HIKMAH di sebalik setiap apa yang berlaku, 
 
8. Jadilah sukarelawan dengan melibatkan diri dengan kerja – kerja kebajikan. Keadaan ini akan menyedarkan kita bahawa ada manusia lain yang hidup dengan beban dan masalah yang lebih besar daripada kita, dan mereka mampu menempuhinya. Ini akan menyebabkan anda TERKESAN DARI SEGI EMOSIONAL DAN KEROHANIAN, ketika membantu mereka, 
 
9. Belajar untuk menghilangkan tekanan. Masalah yang kecil akan kelihatan sangat besar jika anda selalu dalam keadaan tertekan. Dengan itu, jauhkan diri anda dari tekanan dan hadapi setiap situasi dengan fikiran yang tenang, dan tips terakhir, 
 
10. Teruskan berfikiran positif. Memulakannya adalah mudah, namun mengekalkannya adalah cabaran untuk anda. Jadikan ia TABIAT anda untuk sentiasa berfikiran positif sehingga ia menjadi sebahagian daripada hidup anda.
 
Oleh itu, diharapkan 10 tips ini dapat anda manfaatkan, supaya kita sama – sama lebih berjaya dan mencapai kesihatan dalam minda.  
 
Sekian, terima kasih. 
MORAL : Anda adalah apa yang anda fikirkan. Justeru, jangan biarkan persekitaran mempengaruhi hidup anda, namun anda yang perlu mempengaruhi persekitaran.Jadi,Jom Jadi Positif!
RAIHAN BINTI ABD KARIM 
Pegawai Integriti /Certified Integrity Officer (CeIO)
UTM Pejabat Penasihat Undang-Undang / UTM Chambers of The Legal Adviser
Sultan Ibrahim Chancellery Building
Universiti Teknologi Malaysia (UTM)
81310 UTM Skudai
Johor Darul Ta’zim
MALAYSIA.