kesah adik bradik – anak anak ayom 2


budak jb

  • Ros Aini Ahmad and Nona Noha like this.
  • Rubiana Ahmad eh ade nona ngan noha lah..hihi
  • Armadi Bin Ahmad kat majidi ude dapat no 10 kelas biru (paling ujung) abg ngah no 3 kelas merah (paling pangkal) sangat menyentuh perasaan abg ngah sangat touching. mintak abg ngah cerita macam mana pelajaran pertama sekolah abah ajarkan utk dia (pasal ayam jantan) cerita ini ramai yang tak tahu.
  • Armadi Bin Ahmad Ude sekolah dkt majidi rasanya cuma dua penggal darjah satu. Takde asas tadika trus masuk darjah satu. Walaupun 2 penggal Ada juga kenangan indah dkt skolah itu. Mula mula pegi sekolah abah hantar sampai duduk dkt bangku kelas. Uda drjah 1, abg ngah darjah 3 sesi petang. Hari pertama takut dgn confius boleh ke aku sekolah? Abah masih ada kat sekolah dkt luar bilik darjah ngendap ngendap anak dia. Ude rasa lega aje, tambah pulak ada abang kelas me rah darjah 3. Jeling jeling keluar kelibat a bah dah hilang. Merah bijik mata masa tu.
    Dalam kelas ada pulak budak nakal ambik pensil box aku bawak lari, aku kejar budak tu, nak dapatkan semula barang aku. Apa jadi? Sungguh ude tak faham masa itu Cikgu marah dan sebat ude.
    Agaknya tindakan ude nak dapatkan Balik barang ude itu secara tak bijak drkaca mata cikgu. Tapi ude maafkan cikgu tu. Budak budak kan macam tu. Rebut sana rebut sini. Oklah pensil box dapat balik. Ude cerita dkt abg ngah… huh hot jugak dia dgn cikgu tu..

    sekolah majidi 1

    sekolah rendah majidi

  •  Mo Hamedon hu..byk yg dh tak ingat…mgkin ingat tapi versi lain….pasal ayam jantan tak ingat tapi kat kg melayu abah ada buat poster belajar..ini rumah, ini rumah awang…awang budak depan, sedara2 dengan kamal and didit…yg kat gambar ramai2…kat sekolah aku gengster sikit….aku pun penah kejar budak…tapi aku kejar sampai dapat kat tngga..dia tersangkut sbb ramai budak2 tgh naik tangga…aku tarik bahu dia..booommmm sebijik kat muka, itulah first time aku tumbuk budak…biru mata hitam dia..lepas tu, aku dikenali sebg gengster baik sbb bdak yg kena tumbuk tu seblm tu mmg gengster…masuk sekolah dajah 1 pnggal 3, dapat satu je buku, itulah buku bm, yg ada ini ayam, ini ayam jantan, ayam jantan ini besar dan cantik, aku dapat no 3 dlm kelas 1 kuning, abah& mak citer cgu kelas tu jumpa dorang nak buat aku jadi anak angkat sbb aku pandai..hehehe…dajah 2 kuning dari penggal 1 sampai penggal 3 aku nomo 1…dajah 3 masuk kelas merah, kelas top..dapat nomo 5 penggal 1, terus pindah sek kebangsaan sungai bunyi…oh ya dajah 1 kat kg, mula2 aku dpt nomo 2, boy kais nomo 1…aku balik bgitau bik lol dgn kak mor..dorang kata bagus…aku mana paham…nomo 2 pun nomo 2 lah…seme org suka, aku biasa je, sbb tak paham…hahaha..
  • Armadi Bin Ahmad abg ngah kat sekolah ada tumbuk orang rupanya. kau orang tau ude kat sekolah itu kena tumbuk juga dgn budak darjah 1 putih. entah apa apa lah budak tu. agaknya ude tengok tenung perhati dia lama sangat, sampai angin dia naik booooom sebijik kat muka aku. masa tu time nak balik. ude pegi cari abg ngah nak balik, maklumlah budak kecik tak tau ape ape pasal sekolah. pastu tak tau ape cerita.
  • Mo Hamedon dajah 3 aku jadi pngawas..jdi tak tumbuk org dah…tapi rasanay klu terus duduk kat majidi kg otman saat tu, sekolah at majidi…fuh mau jadi taiko agaknya
  • Armadi Bin Ahmad Nak pegi sekolah cukuplah punya malasnya nak menapak. dari rumah mandi air perigi siap pakai baju, minyak rabut belah tepi angkat beg sekolah yang tak pernah dibukak kat rumah. Mak masukkan bekalan nasi dalam beg sadar sadar kat padang sekolah menengah  beg sudah basah rupanya sayur lemak pisang muda dalam beg sudah terbukak dan tumpah dari tupperware (bukan brand sebenar). huh lagi lah malas aku nak pegi sekolah dgn alasan beg sudah basah. tak ingat lah aku masa tu pegi sekolah atau tidak. rasanya kantin sekolah pun aku tak tau nak pegi macam mana.
  • Mo Hamedon hahaha..bru aku tau..dulu2 uda dgn abg ngah mcm lokman dgn nacjmi, mcm..kwn tapi musuh…hahaha..abg ngah selalulah buli uda ni tapi klu ada apa2 hal mesti 2 org..cuma masa sekolah je tak sama sbb umur tak sama…maknanya mak bagi uda lebih sikit, bekal nasi…mana aku penah bekal nasi…abah pun tak tunggu masa aku dajah satu, yg tunggu paman rais tunggu kat tingkap sklah kat kg sebab aku tido dlm kelas, org seme dh balik, tinggal cgu ramlah dng aku je…siap ngences…bila dok kampung..paman rais lah jadi ‘abang’..seme aku folo dia je…
  • Armadi Bin Ahmad itu untung jadi anak no 3. biasanya orang tua dah ada experience sikit sikit. mak bapak zaman dululah. skrg dah lain. ude duduk dengan mak dgn abah rasaya yang paling lama sekali. dulu abah keje townboard (tombot) masa kat majidi sampai dapat perintah daripada arwah atuk utk warisi teksinya kat kampung. dekat majidi duduk berapa tahun pun tak ingat. tapi dalam perigi banyak belut kuning, buat lauk masa tu pun sedap. rasanya ude macam tak berapa suka lauk itu. duduk majidi kulit hitam rambut perang sbb selalu main panas. kadang kadang orang kampung melayu datang cakap wah budak ni dah hitam. ini mesti banyak main panas.
  • Rubiana Ahmad wow bnyk cite yg kami sume tk tau…
    tp ni pon ade 1 cite yg sume tk tw..masa org tingktn 4 cikgu pgil mak sbb cikgu ckp org ugut budak2 sek(mmg muka nmpk ganaz tp dlm hti ade tmn permainan..huhu) sumpah demi allah tk pnah buat kje mcm tu…masa tu ude pon tk pcaye yg org tk buat huhu tp mak pcye yg org tk buat…sampy mak bsumph dpn cikgu mcm ni bunyi dy” ok lh cikgu saya bersumpah d dpn api klau btol ank sy sala dy akn dpt blsan tp lau dy tk buat cikgu phm lh sendri… alhamdulilah doa ibu smestinya makbol tk lme lpas tu cikgu h.e.m tu trun jawatan sbgai cikgu biasa sbb dah ade cikgu hem yg bru…
    prasaan masa mak dtg sekolah sedih ksian mak kne dtg sek nek bas pastu kne mnapak dr gate dpn almaklom sek bt34 jauh kdlm..tp syukur masa tu mak pcya sgt gan org dan alhamdulilah mmg org tak bsalah..huhu
  • Rubiana Ahmad hari ni br berpeluang tny mak.knp mak ckp bsumpah dpn api…td mak ckp sbb dlm bilik tu cume ade mak,rubi, cikgu & api( lampu)hihihi
  • Armadi Bin Ahmad Agaknya Rubi faham ude tak percaya. Soalan yg ude tanya tujuan utk verify dgn clarify. Ude bangga dgn kau sbb tak berganjak dgn pendirian benar tu. Kalau boleh cerita2 family bawah umur 12 tahun. Cerita sekolah menengah universiti lain kali la.. boleh tak!!!
  •  Rubiana Ahmad haaha tade masalh lh..
  • Armadi Bin Ahmad Ude agak dan rasa ramai orang memang jaki dgn keluarga kita …
  • Armadi Bin Ahmad Itu masa dulu lah tapi mungkin ada sampai hari ni agaknya ………hahahaha… mudah mudahan salah statement ini.
  • Mo Hamedon seb baik aku tak tau citer ruby masa tu..klu tau musti aku jumpa cgu ko lepas dia turun jawatan…bagi ‘jempol’…satu..hahaha..abg ngah dulu mmg samseng…byglah wak ayopm tu pon dia lawan…sapa yg berani lawan wak ayom…lwn cakap la..bukan lawan pencak…hahaha..sala sorang penerima kad merah team watan..dgn paman rais dgn mamat sailan..hahaha…main sekali kna ka merah…gonjol btoljgn sangka buruk dgn org2 kg dan sedara2…biar kte sangka semua org jadikan keluarga kita sebagai contoh..bukn nk bangga diri, cuma tak perlulah kita rasa tertekan dgn org lain punya pandangan, wes ngonoh lah kata org kedol…
  • (jangan kemana2…tungguuuu…)aku bru sms ucuk & ruby, kita bukak kedai makan kat kampung, sewa tanah ke beli ke, bagi ahli keluarga yg kerja kampung meniaga…
  • Mo Hamedon ucuk dh tak main fb…line x clear…hahaha…
  • Nona Noha Bestnye…bca crite Uda ngn abg.
    …noa sdih mgkin sbb x pna hdup SSH…ble bca,bsr je nk smua ad…ble bca dlu2 seedy… ksian ..tp tula dlu skolah mlas blatant sbbtula kje
  • Nona Noha Kilang… tp ape Nk bwat.. yg pntng ttp bwat yg tbaek Dr smua bnda….
    Hihihiho klu ucuk n rubi bkak kdai noa nk mntak kje….huhuh
  • Rubiana Ahmad line tk clear nti kita buka kdai mkn ade wifi…fuyooo mesti best..hehe
  • Mo Hamedon byk lagi citer…byk2 bdak..abg yg paling tak lama duduk kampong..nant2 lah citer…jadi sebagi hero abg lantik Mat Haron Mat aziz jdi pelakon utama..amcam bole?..jalil hamid tak boleh…hahahaha…
  • Mo Hamedon apa pon hidup jgn menyesal, bersangka baik kepada Allah, keje kilang ke, keje jaga kedai ke, keje apa2 pon, Allah telah tentukan yg paling baik utk kita…jgn pandang belakang…

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s