kesah adik bradik – anak anak ayom 3


kawan kawan ku gangster

kawan kawan ku gangster

Ini lah antara gambar kat sekolah menengah, kasut tu Nike, Kak Mor belikan, mmg terbaek…siri cerita sekolah menengah akan menyusul..dgn tajuk ‘kawan-kawan ku gengster’….
  • Rubiana Ahmad and Nazri Ahmad like this.
  • Mo Hamedon zaman seklh dulu, bdak2 tenggayun lebih ngetop dr bdk kg, budk2 tggayun pun pggil kita wong kampong, ramai yg masuk mrsm dr tenggayun, sorng dr banjar (razak jambari), dari kedol gudhak anak wak gentong, habsah anak man sedhu. dr tggayun, latif mohtar dgn kakak dia dan pakcik dia tarmidi, usop hasan…dari lor x de. ble aku djah 4, aku ckap kat mak aku nk sekolah kuantan sbb mrsm yg ngetop bdak2 sekolah sg bunyi pegi ialah kat kuantan. tapi sbnarnya masa tu, aku malu dgn bdak2 sbb dh dajah 4 tapi masih x pndai naik basikal…hahaha…jdi aku malulah nk seklah dato’ klu x pandai naik basikal…hahaha…mcm mana nk pandai naik basikal, basikal tak ada…sampi abis dajah 6 aku masih tanya mak, bila nk beli basikal?……tak cukop duit nk beli tapi kereta ada…hahaha…teksi abah.bdk2 yg ngetop kelas aku ialah boy kais (sekolah sains muar), azida anak wak bongkot, usin kasdu dgn bdk2 medansari..nuri, yazid..bdk tenggayun batch aku kurang…yg masuk mrsm, aku sorang. jakun pun ya, sedih pun ya, suka pun ya. maklumlah, org miskin masuk sekolah asrama…aku tak penah makan tak abis kat sekolah tk macam bdak2 lain, klu tak best je…tak makan, beli magi ke…aku semua licin…
  • Armadi Bin Ahmad arwah embah sam (bapak kais) ada bagi kata kata perjuangan dalam kereta sebelum abg ngah ke muar. ude ada dalam kereta tu dengar. kau orang adik adik dan anak anak buah, tanyalah pak ngah ayat power ketua kampong cakap dgn pak ngah tu. Rasanya kita orang stu famili hantar abg ngah ke MRSM (rasa rasanya lah) betul ke..
  • Mo Hamedon hahaha…aku tak ingat lah…itula lainnya kita..aku jenis tak dengar cakap!!!
    10338857_10202995108011008_1942754413_n - Copy
  • Armadi Bin Ahmad dia cakap `hamidon kau kena jadi contoh untuk adik adik kau belajar baik baik, tunjukkan kat adik adik kau contoh’ itu yang ude dengar, abah mak mar ebot kakmor rasanya semua dengar ketua kg sg bunyi cakap untuk anak kampungnya.
  • Mo Hamedon duduk asrama ada wang saku sebulan rm15…itulah duit belanja aku…itu pun dh kira banyak, masa tu bdk2 mrsm miskin2, dari kg dari felda, sbb MARA bawah kementerian luar bandar,..duit dari kampung tak ada…tapi masa nk masuk mrsm, abah round balik kg melayu/majidee jumpa kawan2 dia yg ada pinjam duit…nk kutip tapi masih tak cukup, rasanya mak pajak rantai kat kedai cina….masa tu aku tgk sedey jee…mak abah susah pyah cari duit..start kat situ la aku jadi kurang ‘terjal’…selain tu, aku pegi interview RMC @ MTD sg besi…satu kat kem majidi satu kat kl…pegi kl naik ketapi..1st time…jakun..dapat katil pulak tu…ada budak makan beger..aku nengok je..sbb tak penah nampak…ngiler kata org ngulu….hahaha…
  • Armadi Bin Ahmad sebelom masuk mrsm lagi. ada kesah basikal cooper ude dgn sbg ngah. stendet ada benda baru mesti berebut. Peristiwa berlaku depan rumah wak khir (dulu org kampong pangil conekt) rebut rentap gasak ude tak lepaskan. ujung ujung ada tanda parot sampai hari ni kat peha kiri wuuuuh sakitnya. nampak macam tewas tapi beskal tu ude yang pakai. abg ngah tak dapat pakai (sorry bro – gua mintak maap sekali lagi kat sini) parot dkt kaki tu tanda terkorban tapi tak nak ngalah. keputusannya hari itu ude yang pakai basikal tu.. hahaha…
  • Armadi Bin Ahmad cerita juga pasal basikal sekolah rendah memang kita orang pegi sekolah membetis dari rumah ke sekolah. sampai sekolah tingkatan satu ude mintak kakmor belikan beskal. beskal kedua yang kakmor belikan uda pakai sampai patah. dari tingkatan 2@3 sampai tingkatan 6atas. siap bawak pegi dating lagi.. ok stop..
  • Armadi Bin Ahmad mak!!!! kalau abang ngah nak balik cuti sekolah MRSM… huh jeles gua sama lu.. macam macam mak nak buat.. sikit sikit abg midon abg midon. lemak pucuk ubi, lempeng atau jemput jemput dgn ada cecah dia sambal apa ntah. sampai sekarang ude perhatikan. ok mak ude faham rindu anak dia yang jauh. maafkan ude mak! cerita pasal ni. sebenarnya ude faham, kadang kadang ada buat bancaan kadang kadang bubur merah putih aje. parti parti zaman dulu bancaan dgn kluban. abg ngah kat bakri muar ude dgn kak mor kak mang bermaharaja lela lah..kak mang anak abah. sekolah jadi pengawas blajar pun ada pandai skit, kakmor sekolah datok, ude sekolah main bola aje darjah lima darjah 6. abg ngah sekali balik cuti kurus, sekali balik cuti kulit putih sikit. memang sekali sekali aje balik sampai hari ini sejak dia sekolah MRSM.
  • Armadi Bin Ahmad Beskal punya pasal ude duduk spital 2 minggu
  • Armadi Bin Ahmad Cik keron pernah hantar abg ngah naik motor sampai bakri. Apa cerita sepanjang jalan dia aje yang tahu. Abah pun pernah hantar naik kereta tokey (moris minor) jalan lama sikit ekzos macam ada mercun, pelepop lepop dia punya bunyi. Penuh macam sadin satu kereta anak branak dapat jalan pegi muar. Fuh…. jauhnya sampai ujung sempadan negeri. Ni cerita dah besar sikit la. Ebot sarul ikut tak?
  • Armadi Bin Ahmad Bukan mak sorang aje yg rindu anak dia, abah ude, kak mor, dgn semua adik adik dia pun gitu juga. Org laki2 boleh control sikit dia punya body language. tak tahula kerek atau tak. Tapi kalau cerita dgn kawan kawan tu hah….. abang dia sekolah MRSM bangga tu. Ude selalu tunggu apa yang abang bawak balik ke kg utk di tayang2 dkt kawan2. Biasalah org laki2, kerek tak nak request pun. Cuba engkau semak balik cerita rumah pak buruk. Sebenarnya kita orang masih mengharqpkan barang baru atau apa apa cenderamata mrsm pastu boleh belagak2 sikit dkt kawan kawan. Rasa nya kalau abg ngah balik nanti kita orang semua baikkkk aje dgr cerita dia. Tapi problem ngences macam drj 1 (tido) macam org balas dendam.
  • Armadi Bin Ahmad Kau orang yang baca WAJIB MENGIMANI cerita ini. Masa aku makan dkt kafe kolej MAS UUM.
  • Armadi Bin Ahmad Tokey kafe namaya mak andak. Masa ude nak bayar dkt kaunter dial pun tengok nasi campur yang ude dah pilih. Mestilah lauk yang sedap dgn tekak aku. “Make ndak brapa?” Mak andak bukan jawap pertanyaan ude. Tapi dial siasat ude.”Make.ndak dengaq hang ada abang skali ngaji disini?” Ude jawap ‘aaa aaah’ (men iya kan). ‘Dok kolej mana?’ Ude jawap lagi ‘dkt petronas jadi palapes’ make ndak respon’oooooo’. Pastu satu soalan dia Tanya ‘pak hang kherjaa apa? Ude jawap bawak teksi sewa dgn tokey satu hari rm40. Kena bayar dkt tokey.Dgn cargas mak ndak cakap “sabitlah…!!! Pok hang bawak teksi, rezeki berkat anak dia skali 2 bradik dapat ngaji uum.Masa ni cpa ude dah stabil tak ingat sem berapa. Cuba kau teliti balik cerita keluarga kita, ada tak ude sekolah pandai sangat. Rasanya sampai hari ini ude masih lagi usaha utk dapat yg terbaik. Kat sekolah main bola tak habis habis. Nak blajar ikut mood sendiri. Pegi mancing merata parit masuk kebun orang.Betul ayat abg ngah Allah rancang yg terbaik utk kita. Rezeki yang kita makan dgn yang nak bagi anak kita makan. Berusahalah mencari yg halal. Berniaga kerja sendiri makan gaji kena pegang prinsip yang sama. Selamat mencuba
  • Mo Hamedon perwaja da…bkan pteronas!
  • Armadi Bin Ahmad oooh silap lah, dlm otak ingat perwaja sampai tangan jadi petronas. pembetulan.. ok
  • Mo Hamedon kat mrsm, masa belajar lebih bayk dari masa lain. kelas dari pagi sampai petang, pkol 5 mesti keluar asrama, sokan kata cgu aku. malam ada ‘prep’ (persedian) lpas maghrib sampai pkol 10…jadi klu ada yg tak lulus tu mmg…dorang buat benda lain. satu satu yg tak best ialah dulu mrsm pakai ‘semester’..leceh tol. jadi cuti x sama dgn sekolah lain, tu sebb bila aku coti, seme bdak kat kmpung sekolah..kecuali penggal 3..jadi aku mati kutu klu balik kg..inilah benda yg paling aku tak suka dan paling negatif smpi sekarng pasal mrsm…jadi kwn2 aku smpi sekarang ialh bdk2 mrsm….lama2 aku terbiasa, bila balik kg…boring..bile balik kmpung …boring…smpi sekarang…aku balik kampg mesti ada rasa sket2 cam tu..terutama bila seme dah tak duduk rumah mak..

    sksb crome

    sekolah kebangsaan sungai bunyi

  • Mo Hamedon sikit pesanan penaja:-1-anak lelaki kurang dari 14 tahun, klu boleh jgn hantar duduk asrama 2-anak perempuan, klu boleh lepas 18 tahun baru hantar duduk asrama, nabasiti ke mana2 3-duduk asrama ada -ve dan +ve, klu dari kecik mcm aku dulu duduk asrama, sblm akil baligh, kesannya sgt kuat utk dilupakan, sama mcm kte masa bdak2 sekitar 10-14 thn, memori masa inilah kita byk simpan tentang hidup sebagai kanak2.. 4- klu parents ‘kewangan ok’, tak perlu hantar anak ke asrama ‘free’, biar golongan yg parents ‘kurang ok kewangannya’, sama mcm asal2 MRSM dibuat, utk msyr luar bandar, sbb MARA masa tu dibwh kementerian luar bandar, skrg MARA dah berubah fungsi dr segi pendidikan, klu nk masuk asrama JANGAN TIPU dgn sekolahkan anak kat kampong sedangkan parent duduk bandar, rumah semua ada…teknologi canggih sebb nak asrama free…kesian org lain.. 5- belajar jgn nak lulus periksa, dan nk cari kerja dgn sijil, zaman dah berubah 6-belajar nak cri ilmu, org berilmu lebih tinggi martabat dari org biasa..rezeki Allah dah tentukan, cuma usaha utk dapatkan shj…bukan susah sgt

One thought on “kesah adik bradik – anak anak ayom 3

  1. Pingback: Majlis Raya di Kampung 2012 – Kampung Sungai Bunyi | armadi ahmad

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

w

Connecting to %s