kesah adik bradik – anak anak ayom


wpid-IMG-20140308-WA0003.jpg
  • Armadi Bin Ahmad tempat ini ada sejarah yang tinggalkan banyak warna warni kepada ude abg ngah kak mong dan mar kalau masih boleh ingat. duduk rumah sewa pak awang bawah pokok mentega. jiran rumah sebelah dipanggil cik sebelah. cik sebelah selalu ajak ude jalan kalau dia balik kampung dia, kalau tak salah muar (ingat2 lupa lah). Dia suka dengan ude macam ada lebih sikit berbanding dgn lain (agaknya) tak tahu kenapa!. ye lah zaman dulu dulu, mana ada blajar psikologi kanak2. ada satu masa zaman kecik2 cik sebelah belikan ude senapang mainan, fuh rasanya benda yang sangat beharga utk kanak2 dapat barang mainan.. suka.. sayang.. lokek.. kedekut.. tak bagi orang lain pakai dan ambik pinjam sekalipun huh bukan main jaga betul. masa tu ude aje yang dapat rasakan bahagia betul ada barang mainan baru orang belikan. Yang kelakarnya hayat mainan itu tak panjang.. al maklum ajelah kita ada 4 beradik masa tu. apa jadi dengan mainan itu.!??? kita orang sudah bergaduh adaik bradik la.. nak tau macam mana kita orang gaduh kecik kecik dulu? kau orang tanyalah dkt mak dgn abah, kalau mak abah tak nak cerita tanya lah dgn kak mong dgn abg ngah.
  • Armadi Bin Ahmad ada banyak lagi cerita macamana rumah terbakar, abg ngah sompek kepala, tali pinggang dgn getah paip pasal sungai, tengok wayang, tegok boxing, besok sambung..
  • Mo Hamedon rumah kat kg melayu, lorong berlian, rumah PAK BURUK, sedara2 kamal & didit, ikut nama BURUK dia keturunan turki, entahlah…kat situ duduk 3 rumah…cik sebelah tu namanya amat dgn jah, pak amat dh ninggal, cik jah tu ada tepon mak tahun lepas kot, dah duduk kat negeri sembilan…kepala sompek kena pasu…terpeleset kat longkang, jatuh kepala kena pasu, pasu pecah, kepala tak pecah, tu yg botak tu… masa tu pagi2, org blm bangun, aku dh merayu pegi rumah bdak perempuan sblh uda tu, nama dia LIza, adik dia yg kecik baju coklat nama dia ita, mak dia namanya KAK WAI..sedara kamal & didit, yg tinggi tepi tu kak intan, kakak si awang….aku lwn boxing dgn budak seluar panjang tu, nama dia ameng…2x main, kalah…
  • Armadi Bin Ahmad masa duduk jb dulu mak abah rajin tengok wayang bawak anak anak. masalahnya aku takut gelap. mula mula ok lama lama aku duduk kedai gunting rambut (tak ingat sapa nama barber tu) tiap kali pegi tengok wayang kat kg melayu aku duduk tido dkt kedai gunting. paman polet pun rajin juga ajak aku tengok wayang dkt lido, tengok wayang minum. Paman tanya dik nak minum apa? aku bagitahu nak minum susu, mamak pun buatkan aku air susu, tapi yang sebenarnya aku nak minum yang macam paman punya teh susu. budak kecik tak pernah order itu yang silap. sampai sekarang aku tak bagitahu paman polet sebenarnya aku nak minum TEH TARIK tu…
    1470425_10201952713351793_1558976386_n
  • Mo Hamedon haha..panggung open air, mlm je ada show…selalu abah ‘hantar’ aku dgn kak mor dlm tu..aku bukan tgk pon panjat2 dlm panggung..citer bruce lee..ada satu citer..ni kat sini je…Mak ngah dgn mak uda (bik cancik) nak tengok citer syaripah aini yg pertama, ‘hapuslah air mata mu, hero dia brorey..ada satu part, heroin nk kena rogol..sekali aku sakit perut rasa..rupa2nya…’kalak gegek’…patutlah sakit…hahaha…balik aku tnya mak ngah kenapa aku punya ‘kalak gegek’ bila tengok org pempuan?…mak ngah tekejut…huih tak baik mcm tu..dia kata…hahahaha….manalah aku tau!!!!
  • Armadi Bin Ahmad aku ingat lagi kena kejar dalam panggung dalam gelap melalak. hahaha…. kelakar `kalakmu’ censored. ok sini aje. Sama juga nak tengok TV kena pegi ke rumah tuan tanah dekat depan. abah nak tengok boxing ajak uda dgn abg ngah teman dia pegi tengok tv warna atau hitam putih (tak ingat) sama kes aku tak tahan ngantuk mesti nak tido tapi rumah orang. malam malam balik gelap juga. huh gelap betul bawah pokok pokok mentega tu…
  • Mo Hamedon rumah depan rumah pak musi, adik dia musa laki kak wai..selalu tanyan ‘kau dah sontot?’…entah apa entah…aku pun tak tau..tula buah mentega tu mmg sedap zamn dulu2….mcm buah epal…rilek je makan, tuan tanah dh bagi permission…satu lagi, abah ajar silat kat depan rumah mlm2, salah satu anak murd cik rosli…fuh terbang2…..aku selalu tgk sampai abis..abah bagi tgk…mcm citer kugfu…tu yg aku jadi berani pukul org…pas tu..hahaha rmah banglo tu ada awek 2 org adik beradik…saadiah dgn sailah..fuhhhh….
  • Armadi Bin Ahmad kak mor kuat ejek ude. hari ini baru teringat cerita tu. bukannya kita tahu masa tu kita orang meskin. semangat tetap sama cuma bila dapat benda pelik pelik (baru) rasanya huh… best lah.. tengah tido malam malam lampu pam jatuh berderai atas lantai jadi macam kebakaran panic campur ketakutan tak tahu macam mana kita orang ni masih lagi panjang umur takde cacat cela syukur alhamdulillah.. mula dari peristiwa itu hati ini macam kecut aje agaknya. pegi main main dekat laman rumah orang pukul rama-rama kena dan mati. Ada kawan mainan masa tu cakap hayooo mati nanti masuk neraka! ayat itu betul betul takutkan ude. balik rumah tanya dengan mak, macam mana ni ude dah pukul rama rama sampai mati. tak ingat mak jawap apa. perbuatan ini jadikan ude jadi murung beberapa hari. ye lah budak kecik dosa tak banyak lagi ada tersentuh… memang rasa menakutkan.
  • Armadi Bin Ahmad Kau orang ni…. baca aje… takde soalan. Macam fahammmmm aje… nanti kalau ada kuiz boleh jawab ke???
  • Rosalin Yusof Bukan ke saya dah tanya awak banyak soalan…bukan kat fb tapi face to face….
  • Armadi Bin Ahmad Nii haaa yang sekolah sekolah lagi. Yg ada ac fb. Yang mak mak mungkin dah ada info dr ude abg ngah dgn kak mong. Semua anak2 buah kena kenal keluarga ini dgn mendalam.
  • Rubiana Ahmad bru tetbace lh…yg lain blm bace lg ni…lw tau mesti ketawa golek2…
  • Mo Hamedon haha…rumah terbakar…klu tak silap lps tu mak cerita hari kiamat mcm mana, neraka la, syurga la…abg ngah pun nangis sbb sedih seme org nanti mati, tak jumpa…tiba2 pintu rumah kene ketuk..semeua lari ikut mak bukak pintu…sbb tgh takut…rupa2nya anak murid abah..namanya leman..dtg, dia pun tanya, knapa budak2 nangis, mak kata…takut hari kiamat…leman pun terkedu…hahaha..cbe tanya mak..dia ingat tak..aku paling ingat, rumah tu bayk lipas, klu ada org dtg lipas terbang2…bila kwn abah tanya, dia jawab..oh…itu aku bela tuh…sampai sekrgn aku mmg suka cara abah jawap…mcm zizan…hahaha
  • Mo Hamedon sbnarnay byk perangai abah ada kat aku..salah satu ialah…berani dan samseng campur baran….hehe…pandai2la kontrol..aku ingat noa dgn ebot penah kena dgn aku…masatu…tgh masuk setan agaknya tapi sekrg dh kurang skit..cuma kdg2 dtg jugak..kna byk ingat Allah…
  • Armadi Bin Ahmad Memang betul abg ngah tu keturunan embah bujel. Kepala dia aku ebot dah dekat2 nak sama. Yes cerita neraka takut sama macam imam masjid haram kalau baca ayat pasal neraka takut nangis sedu2. Kalau tak percaya cuba tengok youtube
  • Rubiana Ahmad haahha mak ckp yg cite hri kiamat mak tk ingat kelalen..tp rumah tbakar mak ingat…
  • Mo Hamedon lps dudukkg melayu, pindah duduk kg dato osman saat, skrg kg bendahara, setinggan(gamabr sekeluarga tu, abg pakai jeans, uda pakai baju gambar kereta)…kat situ baru mula kehidupan ‘tertekan’, abah start garang kat situlah, ya lah idup susah, mandi air perigi, abah keje tombot (town board), angkat sampah, anak2 dh mula degil2, masa tu, mak selalu balik kampung….mak ngah dgn mak uda dh tak datg rumah sebb mak ngah dh ada keluarga, jd mak uda pegi rumah mak ngah, mak ni mmg selalu bejalan, pgi rumah mak ngah, pegi rumah org batu 33 (dh ninggal) kat kg melayu, seppu mak…fuh…kat situlah yg aku jd samseng….badan besar, bdk2 lain takut…
  • Armadi Bin Ahmad Story facebook ini kak Rosalin Yusof anak bangsawan API API teruja juga nak tahu warna warni keluarga kita dari jb sampai sg bunyi. Pengalaman kita jauh berbeza berbanding dgn org lain (kita lebih warna warni)
  • Mo Hamedon pasal bangsawan..dulu2 ada cerita bangswan diudara, yg paling tekenal namanya Jah Lelawati..selalu jadi nenek kebayan, radio singapore…klu nk tau mcm mana radio singapore zaman dulu, mcm sianr fm lebih kurang..mlm jemaat seme tunggu sebelah radio, kak mong, bik lol ke, mak ke..sapa2 lah org pompuan…aku boring je..sbb seme citer seram bila jah lelawati tu ketawa mangilai..mcm pontianak…
  • Rosalin Yusof Tuan Armadi Ahmad memanglah teruja nak tau sebab cara hidup kite masa zaman kanak2 memang jauh berbeza..banyak betul la yg kontra tapi alhamdulillah “dalam kekurangan ada kesempurnaan” dari tak biasa dan kekok lama2 dah boleh faham walaupun ada “try and error”…
  • Rosalin Yusof Bila Tuan Armadi Ahmad nak cerita naik bas ikut tingkap?
    image
  • Armadi Bin Ahmad kak mong atau abg ngah kalau lalui tak pengalaman nak balik kg utk raya naik bas. orang meskin ramai tunggu kat stesen bas berpusu pusu rebut berlari lari nak kejar tempat dalam bas utk balik kg. macam dkt india dgn indon lah… orang melayu naik public transport. ude ada ingat sipi sipi macam mana abah angkat ude masuk ikut tingkap utk rebut sit dalam bas. dulu dulu bas south johor agaknya dia punya syarikat. Itulah time nak balik kampung macam macam standby takut wuek wuek dalam bas. seksa betul perjalanan. biladah sampai kg nak balik johor semula huh malasssssss takkkk syoook moncongggg aje. tak best betul nak balik jb. kat kampung paman paman bibik nyai layan cucu baik punya..
  • Mo Hamedon aku berat tak boleh angkat masuk ikut tingkap….
    bas balik kampung
  • Armadi Bin Ahmad dekat majidi ude pernah ikut mak pergi ambik upah basuh baju dekat rumah orang ada duit lebih. macam rumah cina (tak ingat lah) syoknya ude dapat gula gula tuan rumah bagi, agaknya kesian sangat tengok budak ini ikut mak dia pegi keje. Entah berapa sen lah agaknya mak dapat upah masa tu. ude tak tanya mak pun. Yang ude ingat nak ikut mak jalan. Tempat berjalan kat johor yang paling sedap pernah ude rasa kat kebun bunga itu pun pasal dekat dengan rumah kamal didit. antara rumah yang seronok disinggahi RUMAH BIBIK KOPANG dari belantik sampai taman cempaka….
  • Armadi Bin Ahmad jangan nangis pulak…. ini baru sikit aje … ada lagi yang lagi berat dari keluarga kita..
  • Armadi Bin Ahmad pegi rumah cik keron bik kopang dekat belantik ada can naik sampan dekat kuala. tapi cerita kat sini ude kecik sangatlah tak berapa nak ingat. benda yang tak dapat lupa ialah kaki ude masuk dalam rem basikal dan berdarah. sapa yang bawak basikal tu? ude kecik lagi bonceng duduk karier belakang, rasa rasanya basikal jago. Paman kikir yang bawak agaknya. paman kikir paman manan paman polet bibik kopang bibik cancik dulu dulu rajin layan kita orang.
  • Armadi Bin Ahmad masa dulu pegi jalan jalan sana sini naik bas atau jalan kaki aje. pernah juga ude dapat rasa abah bawak moto vespa balik kerumah dari panggung open air kg melayu ke rumah pak buruk. huh rasa lain macam lah dapat naik kenderaan yang tak pernah ditunggang. ude berdiri kat depan rasa angin sejuk malam malam. rasanya abah pinjam moto itu hantar kita orang balik pastu dia pulang balik moto tu kat tuannya.
  • Khairul Ismat sedih2 .jauh beza keadaan dulu dgn sekarang .dpt rasakan keadaan dulu jauh lebih susah dr sekarang .time ddk kt kg melayu dulu .rumah mak kt kg(sekarang ni) belum ada lg ke ?abah org mana ?lepas mak kawin terus pindah ikut abah ke kg melayu ke ? time kt kg melayu sapa je dah keluar ? 3 beradik je ke?sbb dr atas smpai kebawah asik cerita 3 beradik je .
  • Khairul Ismat kalau ada gmbr lama2 kalau2 semat ada sekali.masukkan la .hehehe
  • Mo Hamedon jgan sedih…itulah pengalaman hidup.abah org depan tu..rumah atuk depan, itula rumah abah. kt kg melayu 3 org jr yg cergas, mak mang masih kecik. rumah sekarg mmg lom ada masa tu, bila aku dajah 3, pindah kampung balik, bru ada rumah tu, bahagian tgh (tmpat makan nasi ambeng) dgn dapur (tempat stor mak..)…masa tu baru 5 org. oteh lahir kat kg osman saat. sarul dan lain2 lahir kat kampung. kak mor/aku/uda..lahir kat rumah nyai dolu…gambar rumah kayu yg bibi post.gambo ko tak banyak Mat…sbb ko selalu main parit..!!!!
    24977_105783306125954_5816506_n
  • Khairul Ismat abah mmg pandai silat ke ? patot la bukak kelas silat kt kg .kdg2 kurang kepercayaan pd atok sendiri .HAHAHA
  • Mo Hamedon fuh mat…ko klu kena lempang dgn abah…demam tau. tgn dia panas…dia silat cimande tapi dia x ajar kat anak2, aku belaja silat gayong.dia hantar aku belaja silat kt setinggan dulu tapi silat harimau kumbang katanya,..tapi silat fabregas jugak yg best!!!
  • Ros Aini Ahmad we’re in the different badges although we’re siblings..really proud of u brothers/ sisters Armadi Ahmad,Mo Hamedon,Morni Ahmad,Nor Marini Ahmad..
  • Rubiana Ahmad semat abah tu ala2 mael lambong ok…cucu ksygn itulah semat…mak salah bg semat ubat.ingatkn ubat batok rupenya ubat kuning yg buat sapu luke…arwah cik misbah yg anta ko g spital mat…pastu mak kne marah gan abah…huhu…
  • Khairul Ismat cerita tu penah dengar jugak .tp arwah cik misbah yg ddk mane ?
  • Rubiana Ahmad umah dy dpn sekolah yg stdio ink tu…
  • Rubiana Ahmad kak ain mentang2 aliya menang asik ckp owg puteh jek..hihihi
  • Mo Hamedon semat makan ubat kuning? …aku minum dettol masa kat kg melayu..eh…klorox ke dettol tah….ini mak mesti ingat….
  • Ros Aini Ahmad tp memang lawak ke der la cite ni.wpun sedih.huhu
  • Mo Hamedon mat, arwah cik misbah…yg ddk dlm kubur…mana lagi?
  • Rubiana Ahmad haha mak mmg ingt pon.rasa ny mggu lpas br bik kopang cite….. kak mong n kak mang pnah tk kene sebat ngah abah…cite lh..hihi
  • Ros Aini Ahmad sya tak penah kna sebat dgn abah eh..saya baikkkkkkkkkkkkk….P
  • Mo Hamedon hehehe..abah mana pnah sebat bdk2 pempuan…. lwn pendekar mana boleh lwan golongan yg lemahh….hehehe
  • Armadi Bin Ahmad Pegi carik botol dgn isa abg ngah ude. Balik rumah kena belasah. Opening otak aku pegi cari duit, tapi kena bantai huh cergas betul ..
  • Mo Hamedon cari botol….hahaha….pastu jual…mcam michael ballack…
  • Ros Aini Ahmad nak kena sebat penah x Ruby Ayom
  • Rubiana Ahmad sy kne sebat masa kcik…hihi tak tw abg sarul ingt lg tak…masa tu mak soh abg sarul pegi buang sampah kt blkg pastu abg sarol ajk org g…tak psal2 ucuk ngis nl ikot n nk pkai slipa yg pd org..dy ngis 2 abah bgun tdo bantai dy masa tu org lek2 je sbb ingt abh nk pkul ucuk je…tw2 org pon nk d sebat nmpk je abh g tmpt org pecut org lari ke blkg dlu kcik boleh cilok2..hihi masa tu lari blkg umh atok blkg lari pny lari org lpas yg abah tersangkut kt ampai atok blkg..hihi klaka tp mmg takot abah pkol duduk blkg umh wai icah bwah pokok rambai…nyai pin kua tny knp dok ctu dgn ngis2 ckp abah nk pkol…nyai pon ajk masok umh dy..bebel2 marahkn abah…nyai gan bik sitah sorokn org dlm umh bile sume cr bik sitah ckp rubi takade…pastu kak mang dtg dy ckp abah nk ptong 16 bdn ko..takot ny bukan kepalang…huhu kene sepak pkai selipar jepon yg wane coklat nyonyor bibir gara2 noha tak bg asam limau…noha tak kne rubi yg kene…huhu…puas mras kne sebat…tp bnyk kali lari sbb dlu kcik je..hihi
  • Nazri Ahmad Dulu keluarga kite bkn sng tp xla susah sgt..baran2 abah cm 2 pun dpt bsrkn ank2 10 org..bile blk kje je bli roti potong mkn ceah air kopi..nk g skolah duit bekal dh stnby kt atas gobok..pg2 mak dh stnbykn nsi grg atau jemput2,bekal duit dlu 30sen je darjah 6 bru dpt 50sen..oteh dlu mmg la degil tp x la jht melampau..getah paip dh mcm ulam ptg2..blk godak mata merah mmg kne tibai..ngis smp teresak~esak..2,3 ari wt lg..ntahla mmg xde pikir apa..asal jmp k.mang je mmg gadoh..smp pisau lekat kat hidung,parut smp skg,psl dia oteh ambk jmbu batu yg dia bli dia nmpk trus angin nk pukul oteh tahan tgn x kuat g blk smula lekat kt hidung..bdarah…k.mang yg pucat..
  • Armadi Bin Ahmad Tet. . .kalau pasal mandi parit kena Senate tu biasa biasa aje. Tapi nak dapat lesen mandi parit dari banjar sampai lor ada tektik dia.Belajar pembalakan dkt Sarawak? Macam mana balak dihantar ikut sungai. Ini dia tektik godak yg diluluskan oleh mak. Alasan cari kayu API untuk masak. Dulu kala rumah kita pakai dapor kayu. Bila ada penebangan pokok getah dekat banjar masa tu puas hati aku godak sambil2 cari kayu. Ini cerita dkt sg bunyi. Cerita cerita kat jb ada banyak lagi. Dkt kg melayu pun ada sungai bail dia punya jernih. Kit kg parit gambut hitam pon jadi. Aku nyaris lemas masa mandi kat parit sebelah rumah wak lamet. Mass turn wak mamat resque tarik ram but aku ketebing. Budak bando main parit jakun campur ban gang skit2 aje.
  • Khairul Ismat perkongsian pengalaman yang best !
  • Nazri Ahmad Permainan dlu godak pling puas skali..pernah juga cri kayu api tp ada la 2 kali dri darat,tp zaman ebot kck sebaya uda godak dpn umh wak saiman masa 2 didit dgn kamal ada dh mcm pesta dpn umh wak saiman..paman budin mmg kreatif bole wt sampan sagu dgn mainan dri papan msa kt umh nyai dlu..igt dlu mainan kete (broti)kt umh tyr besi tp x tau sape wat thn 2 berbelas thun ada..rasa kete 2 ada g kt kg tp x tau kt ne..
  • Khairul Ismat ada lg kereta tu .dekat rumah mak ngah flat cempaka .xsilap sampai sekarang lg.kalau tersepak kereta boleh cagu ibu jari kaki.
  • Nazri Ahmad Kt kg ada juga mat..kt cempaka p.ngah pny..dri SEDC..umh p.ngah lama
  • Armadi Bin Ahmad Kereta bloti itu memang khas utk de dgn ebot. Cik keron yang buat. Agaknya kalau nak mintak beli kereta mainan keluarga kita dulu lebih fikirkan benda yg lebih penting utk uterus hidup. Memang heavy duty punya mainan tahan sampai hari ini. Tokey syarikat mainan mesti bengang sama cik keron Pascal kreatif sangat. Gunakan barang terpakai buat mainan budak budak.

10 thoughts on “kesah adik bradik – anak anak ayom

  1. Pingback: Majlis Raya di Kampung 2012 – Kampung Sungai Bunyi | armadi ahmad

  2. My programmer is trying to persuade me to move to .net from PHP.
    I have always disliked the idea because of the expenses.
    But he’s tryiong none the less. I’ve been using WordPress on numerous websites for about a year and am concerned about switching to another platform.

    I have heard excellent things about blogengine.net.
    Is there a way I can transfer all my wordpress content into it?
    Any help would be really appreciated!

  3. Today, I went to the beach with my kids. I found a sea shell and gave it to my
    4 year old daughter and said “You can hear the ocean if you put this to your ear.”
    She put the shell to her ear and screamed. There was a hermit crab inside and
    it pinched her ear. She never wants to go back! LoL I know this is totally off topic but I
    had to tell someone!

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s