Kasihi ibu


Kiriman katijah sdpb
Untuk renungan bersama

A Poor Couple lived in a Small Village in India.

They had only 1 Son.

They gave him the Best Education.

Son Graduated as an Engineer in the nearby City

Eventually He got Married to a Rich Girl.

Initially, They Lived with His Parents in the Village.

Soon the Wife got Tired of Village Life & Persuaded Her Husband to Move to the City Leaving His Old Parents in the Village.

As Time went,the Husband saw an Ad in the Newspaper about a
Job Vacancy in Jeddah.

He was Successful & Lived in Jeddah for 20 Years with His Wife.

Regularly, He used to Send Money to His Parents

Eventually with Time, He Stopped & Forgot about His Parents whether
They ever Existed.

Every Year He would Perform Hajj & Immediately after each Hajj, He used to see Someone telling Him
in a Dream that his Hajj is not Accepted.

One Day, He Related this Story to a ‘Pious Aalim’ who Advised Him to go Back to India to Visit His Parents.

The Man Flew to India & Reached the Boundary of His Village.

Everything was Changed over there.

He could not Find His House.

So He asked to the Head of the Village about the Whereabouts of His Parents.

The Head of the Village directed Him to a House & said: “In this House, Lives an Old Blind Lady who Lost Her Husband a Few Months Ago. She has a Son who Migrated to
Saudi Arabia 20 Years back & Never came Back again. What an Unfortunate Man.”

Son enters that Home &
Finds His Mother on the Bed.

He Tip-Toed as He did not want to Wake Her up.

He hears His Mother Whispering or Mumbling Something.

He gets Closer to Hear His Mothers Voice.

This is what His Mother was Saying: “Ya Allah !
I am now Very Old & Blind.
My Husband just Died.
There is no Mahram to Lower Me in My Grave when I Die. So please Send My Son to Fullfill
My Last Wish”.

This is the Ending of a Story where the DUA of a Mother is Accepted.

A Human Body can Bear only 45 Del (units) of Pain.

But at the Time of Giving Birth, A Mother feels upto 57 Del (units) of Pain.

This is similar to 20 Bones
getting Fractured, all at the Same Time.

This is just to tell U the extent, to which a Mother Loves Her Child.

So, Love Ur Mom till the End of Ur Life.

The Lady with whom U Fight almost Everyday, Suffered so much Pain
just to give U a Beautiful Life.

How many People will U Forward this to ?

I do not Mind, if I get this Message again.

I Passed it because I Love My MOTHER
Sedikit perkongsian ilmu….

20140502-200101.jpg

PEDOMAN BERSAMA UTK SEMUA

1.    Setitik air mata ibu jatuh, 10 kebajikan anak hilang, ibu2 jangan jatuh air mata dan anak jangan bagi ibu jatuh air mata.  Biarlah Ibu menangis kerana anak berjaya dan bukan sedih kerana angkara anak.

2. Kalau balik tengah malam, buka lampu tengok dan tatap muka Ibu/anak, sebab wajah orang tidur akan menampakkan segalanya

ADA 3 MATA YG TIDAK DIJILAT API NERAKA..

» Melihat kaabah sehingga menitis air mata.
» Membaca Al-Qur’an sehingga menitis air mata.
» Memandang wajah Ibu yang sedang tidur / sedar hingga berlinangan air mata.

3   Orang yang kita kena tengok dan selalu pandang dalam hidup, tengok masa tidur.
» Anak
» Ibu
» Suami / Isteri

1. Adalah menjadi satu dosa jika kita mengguna jari telunjuk untuk menunjukkan sesuatu pada Ibu/bapa.

2. Barang siapa yang tidak men-doakan ibu/bapa selepas sembahyang buat ibu yang sudah meninggal maka dikira dia anak derhaka walaupun pada waktu ibu/bapanya hidup dia tak pernah menderhaka.  Maksudnya jika ibu/bapa masih hidup atau telah tiada, selepas setiap solat kita mesti mendoakannya.

3. Doa orang yang masih hidup makbul untuk orang yang hidup dan mati. Jadi doakanlah Ibu/bapa kita yang telah tiada.

4. Ketika melalui kubur, perlahankan kenderaan (jika sdg menaiki kndraan) dan beri salam, mereka akan doakan kita “berkatilah si pulan ini” dan jika tak bagi salam, mereka akan kata “celakahlah orang ini”  Jadi, jangan lupa bagi salam.

5. Tanda-tanda siksa Allah atas muka bumi ini antara lain simpan harta sampai mati tak pernah keluarkan/zakat.

6.    Sesiapa yang bersedekah selalu, takkan miskin orang itu selamanya.

7. Jika mak kita sudah meninggal dan semasa hayatnya kita ada peruntukkan wang untuk dia, bila mak kita dah takde teruskan memberi peruntukkan tu sebagai sedekah.
“Ya Allah, aku sedekahkan bagi pihak ibu/bapaku, semoga pahala sedekah ni sampai kepada ibu/bapaku”.
Itu yang yang buat ibu/bapa kita bahagia di sana.

8. Kalau kita susah nak bersedekah, bayangkan wajah Ibu/bapa kita baru kita ringan tangan nak ber-sedekah.

9. Allah panjangkan usia Ibu/bapa supaya mereka sakit dan nyanyuk untuk beri syurga pada anak2nya.  Jagalah mereka dengan baik Insyallah, syurga balasanya.  Jadi kalau tahu ibu/bapa sakit, berebut-lah menjaga ibu/bapa kita.  Besar sangat pahalanya.

10. Allah kalau boleh tak nak kita masuk neraka jadi Allah takkan matikan seseorang dalam keadaan kotor dan berdosa jadi dia bagi kita sakit/malu/miskin untuk mem-bersihkan kita sebelum dia meng-ambil kita.

ANAK2 BERMASALAH

LARI DARI RUMAH

1. Kalau anak lari dari rumah, gantungkan bajunya dihanger dan anginkan dan hadiahkan surah al-ikhlas setiap hari.

2. Masa laungan azan yang pertama, panggilah nama anak kita, insyallah akan sampai panggilan kita kepadanya.

DEGIL

1. Bila anak dah tidur, duduk di hujung kepala panggil ROH ANAK

» Wahai roh anakku “nama anak”, jadilah kamu roh yang baik, roh yang bertimbang rasa pada ibubapa, roh yang taat pada Allah, roh yang sayang sesama manusia.

Oleh Krna KmU Slh Se0rang Yg Sy Syg…
Dngn Niat Baik Atas Nm Tuhan:
“Yaa TUHAN… Orang Yg M’baca Ini Adalah Org Yg Baik & Setia, Kuat‥
Sabar‥
Sayangilah Dia Serta Kasihilah Dia‥
Tolong Bantu Tingkatkan Kehidupannya‥
Mudahkan Rezekinya‥
Sihatkan TuBuH Badannya‥
Jika Dia Melangkah‥
Selamatkanlah Dia‥
Mudahkan Langkahnya‥
Aaminn…
Kirim Ke- Teman Yg Kmu Sayangi Dalam Waktu  Minit‥
Hidupmu Akan Bahagia Kerana  Orang Itu Juga akan Mendoakanmu…

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s