Laki Laki

LELAKI adalah ciptaan TUHAN yg paling KUAT – boy kirim

Dia bina MASA DEPAN mereka sekeluarga dengan hutangdan membayar ansuran
Dia telah bersusah payah tapi masih selalu dimarahi
Bayangkan waktu kecil dimarahi IBUBAPA, Sekolah dimarahi GURU, kerja diMarahi BOSS, lepas kahwin diMarahi ISTERi, tua diMarahi ANAK CUCU …
Kehidupan dia berakhir hanya untuk MENGALAH demi KEBAHAGIAAN orang lain

Kalau dia keluar rumah, kata org dia MERAYAP
Kalau dia tinggal di rumah, kata org dia MALAS
Kalau dia marah anak2, kata org dia GARANG
Kalau dia tak marah, kata org dia lelaki TIDAK TEGAS
Kalau dia tak bagi isteri bekerja, kata org dia KONTROL BINI
Kalau dia benarkan isteri bekerja, kata org dia MAKAN gaji isteri
Kalau dia dengar apa kata ibunya, kata org dia ANAK MAK
Kalau dia dengar kata isterinya, kata org DIA Di bawah Ketiak Isteri
Kalau dia banyak MENOLONG wanita yang memerlukan dikatakan HIDUNG BELANG
Kalau TAK MAHU TOLONG wanita lain, katanya KEJAM

Tapi di tengah TERPAPAR segala macam tuduhan, dia tetap KUAT
Kirim ke semua LELAKI, supaya mereka TERSENYUM
dan kepada semua wanita, supaya mereka SEDAR, bahwa LELAKI itu amat BERHARGA.

Selamat Hari SUAMI HENSEM sedunia😃🤣😃🤣😃🤣

video wali ilham UPSI

 

Mak Rajin Mak Malas

Kiriman mama ANR
Mak rajin vs mak malas.

Pagi-pagi lagi mak rajin sudah bangun dan siapkan sarapan. Mak rajin akan pastikan sarapan terhidang di atas meja panas-panas. Anak-anak bangun terus menghadap meja makan.

Mak malas pula bangun pagi-pagi mulutnya sudah becok bangunkan anak-anak solat Subuh berjemaah. Kemudian dikerahkan semua anak-anak menyiapkan sarapan dan makan bersama.

Mak rajin akan menyiapkan semua keperluan anak. Mak rajin pantang anak-anak buat silap. Ada saja tak kena pada matanya.
Perfectionist.

Mak malas tak kisah anak buat silap, yang penting anak betulkan silap dan buat lebih baik. Baginya, anak mesti buat SENDIRI.

Mak rajin cukup tangkas kemas rumah, layan tetamu, cuci pinggan mangkuk. Mak rajin kasihkan anak, mahu anak happy, bermain puas-puas. Katanya, anak kecil lagi…

Mak malas akan bahagikan semua tugasan kepada anak-anak. Yang kecil tugasnya sentiasa pastikan ruang tamu kemas, bantal kecil tersusun di sofa. Yang lelaki diajarnya sukatan betul untuk membancuh air. Yang besar tugasnya mencuci pinggan dan gelas selesai tetamu pulang.

Anak-anak mak malas, sampai berkunjung ke rumah orang pun, basuh pinggan dan cawan sendiri. Ishhhh!
img_2633

ibu

tiada ganti

2014-06-15 22.43.34

ayah satu

2014-06-13 18.41.38

keringat ayah

pegi sekolah

baik baik belajar anakku

2015-06-20 11.56.28

nafkah

Photo 18-2-15 22 57 18

fbn hadiah ayah

hadiah untuk ayah

2014-05-10 14.09.09

doa ibu bapa

10997633_10152848433239998_7180515286837874825_n

pengorbanan

lemah lembut

lemah lembut & tak marah

2014-05-06 20.44.31

ambil peluang

10953227_10152838559489998_4031063894182420372_n

cakap kasar – dosa

11137175_10153073858769998_2414185351427670908_n

bawa ke syurga

rendah hati

Allah Maha Besar

2015-06-15 22.07.30

budi

10995948_10152843099759998_9007289618817447520_n

anak berdosa

buat baik

baik balas baik

pegi sekolah3

anakku

darjat manusia

mulia hormat kedudukan

pegi sekolah2

ayahku

10968592_407767082738419_661377674840134179_n

hapus dosa

10955587_842999559095482_5228187425945020026_n

kasih ibu

IMG_08662014-03-10 00.04.20

 

photo credit : Fbn

Kekasih sahabat pasangan ibu bapa

Cikgu mazni YPY kongsi


Org yg cinta anda dgn mata dipejam ialah kekasihOrg yg cinta anda dgn mata dibuka ialah sahabat

Org yg cinta anda dgn mata berkelipan ialah pasangan
Org yg cinta hingga anda menutup mata ialah ibu
Org yg cinta anda dgn tiada ekpresi mata ialah bapa


Ibu – Memperkenalkan anda kpd dunia.
Bapa – Memperkenalkan dunia kpd anda.


Ibu : Membawa anda kpd kehidupan.
Bapa : Membawa kehidupan kpd anda.


Ibu : Menjaga anda supaya tidak lapar.
Bapa : Membuat anda tahu makna lapar.


Ibu : Memberi anda kasih sayang.
Bapa: Memberi anda tanggungjawab.


Ibu : Mengajar anda supaya tidak terjatuh.
Bapa : Mengajar anda bangun bila terjatuh.


Ibu : Mengajar anda berjalan.
Bapa : Mengajar anda perjalanan hidup.


Ibu : Mengajar anda melalui pengalamannya.
Bapa : Mengajar anda untuk dapatkan pengalaman.


Ibu : Memperkenalkan ideologi
Bapa : Memperkenalkan realiti.


Kasih Ibu diketahui semenjak anda dilahirkan.
Kasih Bapa diketahui bila anda menjadi seorang bapa.


Kasihilah akan bapa anda.
Sayangilah akan ibu anda.


Beautiful Message

Kamsaini Shared

Beautiful Message

💬 If You Are Right Then There is No Need to Get Angry …

💬 And If You Are Wrong Then You Don’t Have Any Right to Get Angry.

💬 Patience With Family is Love …..

💬 Patience With Others is Respect.

💬 Patience With Self is Confidence And Patience With GOD is Faith.

💬 Never Think Hard About The PAST , It Brings Tears…

💬 Don’t Think More About The FUTURE , It Brings Fear…

💬 Live This Moment With A Smile , It Brings Cheer.

💬 Every Test in Our Life Makes Us Bitter Or Better …..

💬 Every Problem Comes To Make Us Or Break Us !

💬 The Choice is Ours Whether We Become Victims Or Victorious.

💬 Beautiful Things Are Not Always Good But Good Things Are Always Beautiful ……

💬 ” Happiness ” Keeps You …. Sweet But Being Sweet Brings Happiness.

Nasihat Alibaba

kiriman rosalin utk anak anaknya

Nasihat yang Terbaik dari orang paling kaya di China..  Wilson Jack Ma

Pengasas Alibaba

Jack Ma berkata:
“Tolong beritahu anak-anak kamu bahawa dunia berubah setiap hari dan tiada sesiapa akan menunggu bila masa sudah berlalu.

  1. Bila pemetik api dicipta, mancis perlahan-lahan lenyap.
  2. Bila kalkulator dicipta, abakus juga menghilang.
  3. Bila kamera digital direka, jualan negatif filem tidak lagi wujud.
  4. Bila jualan langsung @ penjualan secara online meningkat, pemasaran secara tradisional menurun.
  5. Bila smartphone guna 4G(akses internet tanpa talian) diperkenalkan kpd dunia, kita tidak perlu lagi memasang komputer di rumah.
  6. Bila wechat dan whatsapp (mesej teks/suara/video bergerak) dibangunkan, mesej teks tradisional (SMS) tidak lagi sepopular dulu.

Jangan kita tuduh “siapa ambil bisnes siapa.” Ia hanyalah disebabkan orang lebih cepat menyesuaikan dan mengadaptasi kepada idea baru dan perubahan di dunia.

Ada org bertanya kepada Jack Ma, “Apakah Rahsia kejayaan kamu?” Dia berkata “Sangat mudah…

Saya buat (bertindak) semasa kamu hanya memerhati.”
Ingatlah dunia berubah setiap hari. Kalau kamu tidak berubah, kamu akan ketinggalan.

Kamu Tuai apa yg kamu Semai dan Bagaimana Anda Guna MASA yang Ada.

  1. Kalau kamu habiskan masa bergaul dengan orang-orang Berjaya, kamu menjadi seorang yang BERJAYA.
  2. Kalau kamu luangkan masa utk *belajar*, kamu mungkin beroleh *kebijaksanaan*.
  3. Kalau kamu luangkan masa utk *membaca buku* untuk majukan diri, kamu akan beroleh *Peningkatan Diri*.
  4. Kalau kamu habiskan masa utk *minum*, kamu mungkin menjadi seorang *pemabuk*.
  5. Kalau kamu habiskan masa *mengomplen*, kamu akan menjadi seorang yang *suka menyalahkan*.
  6. Kalau kamu luangkan masa untuk *mencantikkan diri* kamu, kamu mungkin menjadi seorang gadis yang *cantik*/lelaki yg *handsome*.
  7. Kalau kamu luangkan masa untuk *kekal sihat*, kamu akan nikmati *kehidupan sihat yang baik*.
  8. Kalau kamu habiskan masa menjadi seorang yang *suka marah-marah*, kamu mungkin menjadi orang yang *tidak disukai orang*.
  9. Kalau kamu habiskan *masa dengan keluarga*, kamu akan mewujudkan *kasih sayang dan perhubungan yang aman dengan orang-orang yang kamu sayangi*.

Beza antara Orang yang Berjaya dan Tidak ialah Bagaimana Pintarnya Anda Menggunakan MASA.

The best day 

Kamsaini konngsi pengalaman KGUTM

An Inspirational speaker said: “The best days of my life were the days I spent with another man’s wife”.Audience were in shock and silence. He added: “and she is my mother”. A big round of applause and laughter followed.                 

One Man who listened to the speech decided to crack this at home. After dinner, he said to his wife: the best days of my life were the days I spent with another man’s wife….     

After a moment he tried to recall the second line…… 

By the time he regained his senses, he was on hospital bed, recovering from burns of hot water poured by his wife. 😀😀😀         

MORAL LESSON: Don’t copy if you do not know how to paste.

Emak Bapak & Anak

Kamsaini cerita motivasi keluarga KGUTM

Seorang anak nak kawin tapi dimarahi ibunya kerana masih belajar…tggu dah kerja…kata ibunya…Dia mengadu pd bapa nya….

Bapanya menjwb…”mak ko tu memang mcm tu,,

Bapak ni yg dah kerja pong mak ko tak kasi kawin…😄😄