Syurga Isteri

K Long YPY pos

🎯🎯SYURGA SEORANG ISTERI

pexels-photo-773296

Dugaan paling besar adalah bersabar.🎯👍

🎯Jadi seorang isteri, hal yang amat kritikal bagi kita ialah suami. Kita – makhluk Allah yang sarat dengan emosi dan kadang terlalu menuruti kata hati, lalu memang satu hal yang menakutkan kalau ada kata-kata dan tindak tanduk kita yang melukai hati suami – sengaja atau tidak sengaja.

🎯Rasulullah S.A.W sebut dengan jelas tentang perangai orang perempuan – saat berdepan dengan satu saja pun keburukan suami, si isteri boleh lupa dengan kebaikan suaminya yang lain. Perangai inilah yang paling banyak menjerumuskan perempuan ke neraka. Allah. betapa ngerinya!

🎯Jadi seorang isteri, banyak-banyakkanlah minta maaf dari suami. Mungkin ada terkurang layanan kita, terkasar bahasa kita, terlajak berprasangka, tercerita tentang aibnya pada sesiapa.

🎯Allah ya Allah, rendahkan hati kita untuk merayu kemaafan darinya. Jangan kita hanya nampak kelemahan dia tapi kita lupa kelemahan kita. Jangan kita sibuk besar-besarkan kesilapannya tapi kita pandang kecil kesilapan kita.

🎯Pandang muka suami kita, siapa pun dia, itulah yang Allah dah pilihkan sebagai jodoh kita. Itulah lorong nikmat, itulah juga lorong ujian Allah buat kita.

🎯Semua buruk baik dia boleh jadi asbab kebaikan untuk kita. Mungkin untuk tundukkan ego kita. Mungkin untuk Allah beri pahala melalui sabar kita. Mungkin untuk latih kita berdikari dan keluarkan potensi diri. Ada sebabnya. Pasti ada sebabnya!

🎯Minta Allah jaga rumahtangga kita. Kalau ada hal tentangnya yang kita tidak suka, banyakkan berdoa pada Allah. Kita tidak boleh ubah suami kita, tapi Allah boleh. Minta dari Allah. Jaga hubungan kita dengan Allah agar mudah kita minta Allah jaga rumahtangga kita.

🎯Masya-Allah, indahnya kesudahan hidup seorang isteri andai dia mati dalam keadaan mendapat redha seorang suami. Indahnya janji Allah bahawa isteri yang diredhai suaminya boleh masuk syurga dari mana-mana pintu yang disukainya. Indah sangat, kawan-kawan! Tidak teringin ke kita untuk mendapatkannya?

🎯Hari ini, ayuh simpan niat untuk jadi isteri yang lebih baik daripada semalam. Simpan hasrat untuk cuba dan kemudian cuba. Allah pandang usaha kita. Allah pasti beri ganjaran walau pun pada sekecil-kecil usaha kita. Inshaa-Allah.

🎯Ayuh tutup aurat kita serapat mungkin agar kita bakal menjadi ketua bidadari untuk suami kita di syurga kelak. Lindungi walau sehelai rambut. Litupi walau hanya tapak kaki yang kita rasa hanya berada di bawah tapi ia yang bakal menentukan ke syurga kah kita.

🎯🎯🎯Ya Allah,

Jadikanlah isteri yang membaca ingatan ini sebagai isteri menyejukkan hati suami mereka ya Allah…Aamiin.

😊Share kan dengan sahabat2 wanita yang lain yea…Jika dengan coretan ini mereka menjadi isteri yang lebih baik dari semalam, pahala berpanjangan buat kita semua inshaa Allah..😂

👤 Ustaz Nasiruddin Abdul aziz👍🎯

 

Laki Laki

LELAKI adalah ciptaan TUHAN yg paling KUAT – boy kirim

Dia bina MASA DEPAN mereka sekeluarga dengan hutangdan membayar ansuran
Dia telah bersusah payah tapi masih selalu dimarahi
Bayangkan waktu kecil dimarahi IBUBAPA, Sekolah dimarahi GURU, kerja diMarahi BOSS, lepas kahwin diMarahi ISTERi, tua diMarahi ANAK CUCU …
Kehidupan dia berakhir hanya untuk MENGALAH demi KEBAHAGIAAN orang lain

Kalau dia keluar rumah, kata org dia MERAYAP
Kalau dia tinggal di rumah, kata org dia MALAS
Kalau dia marah anak2, kata org dia GARANG
Kalau dia tak marah, kata org dia lelaki TIDAK TEGAS
Kalau dia tak bagi isteri bekerja, kata org dia KONTROL BINI
Kalau dia benarkan isteri bekerja, kata org dia MAKAN gaji isteri
Kalau dia dengar apa kata ibunya, kata org dia ANAK MAK
Kalau dia dengar kata isterinya, kata org DIA Di bawah Ketiak Isteri
Kalau dia banyak MENOLONG wanita yang memerlukan dikatakan HIDUNG BELANG
Kalau TAK MAHU TOLONG wanita lain, katanya KEJAM

Tapi di tengah TERPAPAR segala macam tuduhan, dia tetap KUAT
Kirim ke semua LELAKI, supaya mereka TERSENYUM
dan kepada semua wanita, supaya mereka SEDAR, bahwa LELAKI itu amat BERHARGA.

Selamat Hari SUAMI HENSEM sedunia😃🤣😃🤣😃🤣

video wali ilham UPSI

 

Open House exgirlfriend

[6:10 PM, 6/28/2017]
Kamsaini Kamaruddin kirim:

Ex Girlfriend buat Open House Raya. Kerana bulan yang baik, aku pegi je.
Bila jumpa dia bisik, “I nak U balik”.
Dalam hati tertanya tanya, dia nak aku balik ke, dia nak suruh aku balik??? 😂😂😂

Konfius aku sekejap😜

[3:16 PM, 6/28/2017] Prof Karsono:
STRICTLY FOR MEN ONLY – alternative opinion

  1. When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
    ~By Lee Majors
  2. After marriage, husband and wife become two sides of a coin; they just can’t face each other, but still they stay together.
    ~By Al Gore
  3. By all means marry. If you get a good wife, you’ll be happy. If you get a bad one, you’ll become a philosopher.
    ~By Socrates
  4. Woman inspires us to great things and prevents us from achieving them.
    ~By Mike Tyson
  5. The great question… which I have not been able to answer… is, “What does a woman want?
    ~By George Clooney
  6. I had some words with my wife, and she had some paragraphs with me.
    ~By Bill Clinton
  7. “Some people ask the secret of our long marriage. We take time to go to a restaurant two times a week. A little candlelight, dinner, soft music and dancing. She goes on Tuesdays, I go on Fridays.”
    ~By George W. Bush
  8. “I don’t worry about terrorism. I was married for two years.”
    ~By Rudy Giuliani
  9. “There’s a way of transferring funds that is even faster than electronic banking. It’s called marriage.”
    ~By Michael Jordan
  10. “I’ve had bad luck with all my wives. The first one left me and the second one didn’t.” The third gave me more children!
    ~By Donald Trump
  11. Two secrets to keep your marriage brimming  no 1- Whenever you’re wrong, admit it, no. 2- Whenever you’re right, shut up.
    ~By Shaquille O’Neal
  12. The most effective way to remember your wife’s birthday is to forget it once…
    ~By Kobe Bryant
  13. You know what I did before I married? Anything I wanted to.
    ~By David Hasselhoff
  14. My wife and I were happy for twenty years. Then we met.
    ~By Alec Baldwin
  15. A good wife always forgives her husband when she’s wrong.
    ~By Barack Obama
  16. Marriage is the only war where one sleeps with the enemy.
    ~By Tommy Lee
  17. A man inserted an ‘ad’ in the classifieds: “Wife wanted”. Next day he received a hundred letters. They all said the same thing: “You can have mine.”
    ~By Brad Pitt
  18. First Guy (proudly): “My wife’s an angel!”
    Second Guy : “You’re lucky, mine’s still alive.”
    ~ By Jimmy Kimmel
  19. “Honey, what happened to ‘ladies first’?” Husband replies, “That’s the reason why the world’s a mess today, because a lady went first!”
    ~By David Letterman
  20. “First there’s the promise ring, then the engagement ring, then the wedding ring…soon after….comes SuffeRing!
    ~By Jay Leno
  21. “The reason why wives live longer is because they don’t have a Wife”
    ~By Brandon Breezy

Forward this to all the guys to give them a good laugh …….and to the ladies with good sense of humour who can handle it!!!!!!!😀😀😀

Formula `win win’ bahasa jawa – suami isteri

Cikgu Azeman Sailin Kongsi kepaada ex sksb

5 ng.. – suami

NGOMAHI – Maknanya kalau lepas kawin jangan duduk bawah jambatan.
NGINGONI – Mesti mampu beri nafkah zahir.
NGELONI – Mesti ada ngeloni mampu beri nafkah batin.
NGAYEMI – Kemudian boleh berikan kedamaian.
NGAYOMI – Beri pendidikan.

5 e – isteri

  1. BAKTIE – Bukan badan kebajikan isteri-isteri menteri. Dalam bahasa jawa halus maknanya PATUH kepada suami.
  2. ATI-ATIE – Ni maknanya WASPADA dalam menjaga kehormatan diri seorang wanita.
  3. GEMATIE – Memberi Perhatian dalam melayani suami. Mengaturkan rumahtangga itu sifat seorang isteri.
  4. GEMIE – Pandai mengurus Ekonomi keluarga, sebab itu falsafah orang tua tua `kalau nak kawin carilah wanita yang ringan disumur, khidmat didapur, hangat di kasur. Maknanya ringan disumur rajin bekerja – tak ada bang! bang! bang! boleh buat kerja. Khidmat di dapur…… hangat di kasur…… kasur tu KATIL la. Tak boleh ulas lebih lanjut TV nasional ni..
  5. ULES ASIE – Ada rasa kasih sayang kepada suami dan anak-anak. Kalau 5 ni ada dapatlah isteri tadi menjalankan peranan yang sempurna sebagai tulang rusuk yang paling kuat kepada kerjaya suami.

skema pemarkahan

  1. 5/5 = A+ Jangan Riak
  2. 4/5 = A+ Perlu tambah 1 markah
  3. 3/5 = A+ Perlu tambah 2 markah
  4. 2/5 = A+ Perlu tambah 3 markah
  5. 1/5 = A+ Perlu tambah 4 markah

Kekasih sahabat pasangan ibu bapa

Cikgu mazni YPY kongsi


Org yg cinta anda dgn mata dipejam ialah kekasihOrg yg cinta anda dgn mata dibuka ialah sahabat

Org yg cinta anda dgn mata berkelipan ialah pasangan
Org yg cinta hingga anda menutup mata ialah ibu
Org yg cinta anda dgn tiada ekpresi mata ialah bapa


Ibu – Memperkenalkan anda kpd dunia.
Bapa – Memperkenalkan dunia kpd anda.


Ibu : Membawa anda kpd kehidupan.
Bapa : Membawa kehidupan kpd anda.


Ibu : Menjaga anda supaya tidak lapar.
Bapa : Membuat anda tahu makna lapar.


Ibu : Memberi anda kasih sayang.
Bapa: Memberi anda tanggungjawab.


Ibu : Mengajar anda supaya tidak terjatuh.
Bapa : Mengajar anda bangun bila terjatuh.


Ibu : Mengajar anda berjalan.
Bapa : Mengajar anda perjalanan hidup.


Ibu : Mengajar anda melalui pengalamannya.
Bapa : Mengajar anda untuk dapatkan pengalaman.


Ibu : Memperkenalkan ideologi
Bapa : Memperkenalkan realiti.


Kasih Ibu diketahui semenjak anda dilahirkan.
Kasih Bapa diketahui bila anda menjadi seorang bapa.


Kasihilah akan bapa anda.
Sayangilah akan ibu anda.


Monyet dan Angin

Kisah yang sempoi.Tapi menarik moralnya. Hj Dahari TPKHEMA kongsi


Bacalah!!
Kisah Angin & Monyet
Seekor monyet sedang bergayutan di atas pohon kelapa…
Dia tidak menyedari ia sedang diintai tiga angin besar…
Angin Ribut…

Angin Taufan…

Angin Tornado…
Tiga angin itu rupanya sedang bertaruh siapa yg paling cepat menjatuhkan si monyet dari pohon kelapa…
Angin Ribut berkata, “Aku cuma perlu waktu 45 saat…”
Angin Taufan tidak mahu kalah, “Kalau aku cukup dgn 30 saat…”
Angin Tornado, dengan nada mengejek berkata, “Kalau aku…15 saat, pasti jatuh si monyet tu…”
Lalu dimulailah pertaruhan di antara mereka bertiga…
Angin Ribut yang pertama, dia tiup angin sekencang-kencangnya…
Wuuss…
Merasa ada angin yg bertiup kencang, si monyet lalu berpegangan pada batang pohon kelapa dengan sekuatnya…
Setelah berusaha meniupkan anginnya dgn keras, ternyata si monyet tetap tidak bergerak…

dan Angin Ribut pun menyerah…
Giliran Angin Taufan…

Wuuusss… Wuuusss…
Ia juga meniupkan anginnya lebih keras…dengan sekencang-kencangnya…
Namun si monyet tetap tidak terjatuh juga…
Terakhir, Angin Tornado. Lebih keras dan kencang…
Wuuuss…wuuuss…wuuss…
Si monyet malah makin kuat berpegangannya…
Dan tetap saja tidak jatuh…

Ketiga2 angin itu akhirnya mengakui, bahawa si monyet memang hebat…
Kuat & daya tahannya luar biasa…
Tidak berapa lama, 

tiba2 datang pula Angin Sepoi-sepoi…
Dia mengungkapkan keinginannya untuk turut sama bertaruh…
Ternyata niat angin sepoi-sepoi hanya dijadikan bahan ejekan dari ketiga2 angin lainnya…
“Angin yg besar seperti kami pun tidak boleh, apalagi yang kecil…”
Tanpa banyak bicara, angin SEPOI-SEPOI terus meniup ubun-ubun si monyet.
Wuuuuuiiiisss…

Enaaaaaak…

Sedaaaaap…

Segaaaaar…
Mata si monyet…makin kuyu…

Tidak lama si monyet mula tertidur…dan tanpa disedari terlepaslah pegangannya…

Kemudian, jatuhlah si monyet dari pohon kelapa…
Sahabat…

Boleh jadi…ketika kita,

Diuji dengan KESUSAHAN…

Dicuba dengan PENDERITAAN…

Didera MALAPETAKA…

Kita kuat bahkan kuat dari sebelumnya…
Tapi ketika kita diuji dengan…
KENIKMATAN…

KESENANGAN…

KELIMPAHAN…

PUJIAN…
Saat itulah kita “terjatuh”…

janganlah sampai kita terlena…
Tetap rendah hati dan awas diri spy tdk riak bongkak dan lupa diri

Sekadar renungan bersama