Bidaah malam jumaat


Kiriman prof Tn Baharom – KGUTM

Dialog suami sunni vs istri wahabi seputar sunnah-bidaah

Pada rabu mlm khamis, suami istri sdang mluangkan masa d ruang tamu.

Isteri : abang.. esok khamis mlm jumaat kan ☺?

Suami : ye.. knp πŸ˜ƒ?

Isteri : esk abang dduk je la d rumah.. tiap2 mlm ke surau.. lagi2 mlm jumaat.. dok buat bidaah baca yasin… sesat tu bang… masuk neraka…

Suami : eh eh… pandai2 je awak ni… mana ad sesat…. kan baca quran tu… kan dlm quran allah suruh kita bca quran ?

Isteri : mmg la dlm quran allah sroh baca quran… tapi nabi x buat pn kan bacaan yasin mlm jumaat? Tu bkan sunnah.. ianya bidaah.. sesat.. masuk api neraka….

Suami : laa.. xksah la nabi buat ke tidak.. tp dlm quran ada dasarnya secara umum sroh baca quran… maka ia bkan bidaah… tp sunat… baca quran kan?

Isteri memberontak dan merajuk krana suaminya telah sesat sebab baca yasin malam jumaat…. suaminya tido seorg diluar malam tu…

~~~~~~~~

Keesokkan pagi, mereka x btegur sapa…. suami pg ke kerja dan istrinya awal2 lg ke rumah jiran, cek kiah untuk mngumpat cek nab…..

Pada pkol 6:30 ptg si suami pulang dri kerja…. si suami memanggil istrinya…. lalu istrinya dtg dlm keadaan nak tak nak…

Suami : yang…. abang rasa selama ni abang dalam keadaan sesat la…. πŸ˜”

Isteri : hah!!! Sedar pn!!! Baik awak taubat sekarang…. tp knp tiba2 awak bole “dpt hidayah” ni?

Suami : td abang dgr ceramah d tmpat kerja… ustaz tu kata POLIGAMI tu sunnah nabi… nabi buat… abng menyesal lah kahwin sorg… bidaah.. sesat ni sbb x ikot nabi.. abng xnk msuk neraka… abang pn xnk heret syg masuk neraka skali sbb kesesatan abg kerana kahwin seorg…. tlg sign jup *sambil tunjuk borg poligami

Isteri : hah 😱? Apa abg ckap ni….😑? Kahwin sorg xlan sesat kot… kan quran kata kita bole kahwin 1 dan 2 atau 3 atau 4 jika mampu….? Abg xyah nak ngada2 kahwin lagi ye!!!

Suami : mmgla dlm quran secara umumnya kahwin 1 ada asasnya…. tp nabi x buat…. jd ianya bidaah… sesat.. neraka tu….

Isteri : *terdiam mcm monyet πŸ™Š… xlah abg… mana ad cmtu… xkan islam sesempit itu?

Suami : hahahahahahahahahahahahaha….. tu la awak…. ikot lagi wahabi yg kononnya sunnah sgt… pastu kerja mngumpat…. ajak pg dgr ceramah dri ulama xnak…. saya saja berkias la…. borg ni pn saya yg taip sendri.. saja nak test keilmuan dan kesunnahan awak tu…. mcm tu la quran mngajar kita…. slagi ada dasar dalil… sesuatu amalan tu x sesat x bidaah walaupn nabi xbuat… xda ke nerakanya kalau baca yasin… yg ke nerakanya ialah mengumpat…. dah… saya nak bsiap ke surau…. nak “buat bidaah” baca yasin ni….

Isteri : *dgn penuh malu… ye la bang… syg mnx maaf…..syg dah faham metod fiqah islam.. baca yasin x bidaah… syg nak ikot jgak baca yasin… jom jom…. mlm ni abg xyah tido luar lagi… mlm jumaat kan? ☺😊😚😘😍

2015/01/img_6360.jpg
Poster FBN

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s