Perempuan… 🤣

  • Perempuan… 🤣n
    • Kalau takde tudung yg match dgn baju, maknanya dia TAKDE tudung ok. Walaupun tudungnya penuh almari.
    • Kalau baju yg sama dia dah pakai selalu selama 3-6 bulan, maknanya dia TAKDE baju ok. Walaupun bajunya dah tak muat almari.
    • Keronsang yg dia beli RM10 dpt 20 biji tu, boleh habis tau walaupun dia tak makan. Dan dia akan kata, tak taulah pegi mana semua keronsang tu.
    • Beratnya 50 kg tapi kawannya 49.5 kg, dia dah rasa dirinya gemooookkkk sangat. Esoknya dia start diet.
    • Dia yg buat hal, lepas tu dia yg merajuk.
    • Kalau org usik tudung yg dia dah gosok cantik licin bagai telur rebus baru dikupas, dia boleh meletup bagai bom atom tersimpan beribu thn lalu. Walhal boleh je gosok balik. Takpun ejas je baik². Dah pakai kang kedut gak balik.
    • Dia boleh pakai tudung dgn pelbagai cara lipatan, lilit sana sini, pin sana sini kat kepala dia, siap buat tutorial lagi, takpun dia gigih ikut tutorial org lain, tapi lipat kain dia malas.
    • Org marah anak dia tak boleh, tapi dia marah anak dia sampai hujung kampung boleh dengar, takpe pulak.
    • Dia tahu sakit bersalin tu mcm nyawa dihujung rambut, tapi seriknya sekejap je. Tak lama, dia nak mengandung lagi.
    • Sakit bersalin dia boleh lalui berulang kali tapi jarinya kena pisau sikit dah meraung macam apa.
    • Di mata lelaki, kaler ada 12, ikut kaler pensil anak kat sekolah. Yakni hijau is hijau, biru is biru dan seterusnya. Tapi di mata perempuan, kaler ada 36++ mcm kaler stabilo yg kotak besar tu, itupun tak cukup tau. Hijau je ada 6-8 warna, hijau lumut, hijau pucuk pisang, hijau mint, hijau tua, hijau muda, hijau tua sikit, hijau bla bla bla… Itu baru hijau ok. Itu belum lagi ungu biji kundang, ungu ros, ungu kuat, ungu pelan, arggghhhh macam² la… so, jgn silap kaler ok.
    • Mulutnya kata lain sedangkan hatinya nak lain. Lepas tu bila org tak paham, dia sedih. Huhuhu….
    • Dia tahu sakitnya dianiaya orang yg dia sayang, tapi dia tak pernah serik bagi peluang lagi dan lagi walaupun dia tahu dia akan disakiti lagi dan lagi. Sedangkan tak semua yg mengerti.
    • Dia boleh jadi dragon fly yg comel, boleh jadi dragon fire yg menakutkan, tapi dia adalah dragon ball yg susah nak dapat walaupun dah banyak episod. Dah dpt pun boleh terlepas balik ok.
    • Itulah perempuan, penghibur terbaik yg Allah kirimkan buat semua kita di dunia. Selagi dia tak minta diluar kemampuan kamu, turutilah. Andai tak mampu, betulkanlah dia secara berhemah. Dia bidadari kamu di syurga nanti. Kat sana nanti, walau hodoh mana dia di dunia, dia akan jadi paling cantik, In Shaa Allah.
    • Tak ingatlah sapa yang share karangan ini, (lelaki @ perempuan)
    • Laki laki macamana pulak …! OCD jugak ke…

    Selamat hari raya maaf zahir batin

    Boleh ka kita makan – Sahabat jenis ni.

    Anita sksb share

    Ada sahabat… dia macam garam. Nampak kecik. Harga pun murah je macam takde nilai sangat. Tapi, bila garam takde, masak apa pun jadi huru hara. (tak sedap, tawar) Sahabat macam ni wajib ada dalam kitaran harian.

    Ada sahabat… dia macam gula. Sedap bila ada. Tapi kalau terlebih, boleh pening kepala. Kencing manis naik. Tapi… tetap tak boleh, kalau tak ada. Nanti ketar badan pulakk. Biasanya sahabat kita yang nakal-nakal suka buat orang kancing gigi.😁😁😁

    Ada sahabat… dia macam beras. Wajib ada, kalau takde, tak puas makan. Macam tak kenyang. Mesti kena ada jugak dalam sehari tu walau sikit. Biasanya dialah penasihat kita, peguam, cikgu, doktor, tukang masak, tukang sapu.

    Ada sahabat… dia macam desert. Tak perlu selalu ada, tapi selalu kita akan teringin-ingin. Tercraving-craving… terleleh-leleh air liur gitu. Muncul sesekali tapi impact bermakna.

    Ada sahabat… dia macam sayur. Kita tak berapa suka nak makan. Tapi kita tau, sayur tu elokkkkkk sangat untuk kesihatan kita yang ni biasanya yang Ustaz atau Ustazah ☺

    Walau kategori mana pun anda berada semuanya saling melengkapi hidup ini. Semuanya penting

    Terima kasih atas jalinan persahabatan kita dan semoga kita ikhlas bersahabat kerana Allah 😍😎😎😀

    semoga tahun 2019 ukhwah semakin erat….mohon maaf atas segala salah silap sepanjang bergelar sahabat…

    #salam dgn kesayangan

    hingga jannah

    aamiin

    Allah Maha LEBIH MENGETAHUI

    KITA tak TAHU TAPI KITA tak PEDULI Untuk diri ini sendiri

    **Hamba Hina… bahawa ucapan “Subhaanallaahi wa bihamdihi” sebanyak 100 kali dalam sehari akan menghapuskan dosa-dosa kita, walaupun dosa kita sebanyak buih di lautan. Akan tetapi sayang, Berapa banyak hari kita yang berlalu tanpa kita mengucapkannya sedikitpun.

    **Hamba Hina…, bahawa pahala dua rakaat Dhuha setara dengan pahala 360 sedekah, akan tetapi sayang, hari berganti hari tanpa kita melakukan solat Dhuha.

    **Hamba Hina…, bahawa orang yang berpuasa sunnah kerana Allah satu hari saja, akan dijauhkan wajahnya dari api neraka sejauh 70 musim atau 70 tahun perjalanan. Tetapi sayang, kita tidak mahu menahan lapar.

    **Hamba Hina…., bahawa siapa yang menjenguk orang sakit akan diikuti oleh 70 ribu malaikat yang memintakan ampun untuknya. Tetapi sayang, kita belum juga menjenguk satu orang sakit pun minggu ini.

    **Hamba Hina…., bahawa siapa yang membantu membangun masjid kerana Allah walaupun hanya sebesar sarang burung, akan dibangunkan sebuah rumah di syurga. Tetapi sayang, kita tidak tergerak untuk membantu pembangunan masjid walaupun hanya dengan beberapa ringgit.

    **Hamba Hina…, bahawa siapa yang membantu ibu tunggal dan anak yatimnya, pahalanya seperti berjihad di jalan Allah, atau seperti orang yang berpuasa sepanjang hari tanpa berbuka, atau orang yang solat sepanjang malam tanpa tidur. Tetapi sayang, sampai saat ini kita tidak berniat membantu seorang pun anak yatim.

    **Hamba Hina…, bahawa orang yang membaca satu huruf dari Al-Qur’an, baginya sepuluh kebaikan dan satu kebaikan akan di lipatgandakan sepuluh kali. Tetapi sayang, kita tidak pernah meluangkan waktu membaca Al-Qur’an dalam jadual harian kita.

    **Hamba Hina…, bahawa haji yang mabrur, tidak ada pahala baginya kecuali syurga, dan akan diampuni dosa-dosanya sehingga kembali suci seperti saat dilahirkan oleh ibunya. Tetapi sayang, kita tidak bersemangat untuk melaksanakannya, padahal kita mampu melaksanakannya.

    **Hamba Hina…, bahawa orang mukmin yang paling mulia adalah yang yang paling banyak solat malam, dan bahawasanya Rasulullah SAW dan para sahabatnya tidak pernah meremehkan solat malam ditengah segala kesibukan dan jihad mereka. Tetapi sayang kita terlalu meremehkan solat malam.

    **Hamba Hina…., bahawa hari kiamat pasti terjadi, tanpa ada keraguan, dan pada hari itu Allah akan membangkitkan semua yang ada di dalam kubur. Tetapi sayang, kita tidak pernah mempersiapkan diri untuk hari itu.

    ***Hamba Hina…., sering menyaksikan orang-orang yang meninggal mendahului kita. Tetapi sayang, kita selalu hanyut dengan senda gurau dan permainan seakan kita mendapat jaminan hidup selamanya._

    Rasakan `Hamba Hina….’ Allah Maha Mengetahui

     

    Bahasa Perang

    Mamin Qatar sksb – pendedahkan bahasa rahsia

    Mana yang lebih simple?

    Inggris : wait for minutes
    Indo : Tunggu sebentar
    Jawa : SiK

    Inggris : like to following someone
    Indo : suka mengikuti seseorang
    Jawa : Ngintilan

    Inggris : They’re living together but didn’t married
    Indo : Tinggal bersama tapi tidak menikah
    Jawa : Kumpul kebo

    Inggris : I want to sleep
    Indo : Saya mau tidur
    Jawa : Micek

    Inggris : you talk to much
    Indo : Kamu banyak berbicara
    Jawa : criwis

    Inggris : I don’t want it
    Indo : aku tidak mau itu
    Jawa : moh

    Inggris : Flying so fast
    Indo : Terbang sangat cepat
    Jawa : Mabur

    Inggris : What happened?
    Indo : Apa yang terjadi?
    Jawa : ono opo ?

    Inggris : I dont have money
    Indo : Aku tidak punya uang
    Jawa : Kere

    Inggris : i don’t care
    Indo : aku tidak peduli
    Jawa : Prett

    Inggris : Salad with peanut sauce and red rice
    Indo : sayur dengan sambal kacang dan nasi merah
    Jawa : Pecel

    😜😜😜🤣

    IMG_5103.jpg

    SAMPAH HATI

    Assalamua’laikum wrhwbrkth
    Perkongsian ilmu pagi ini – anita sksb kirim(cerita d sekolah seberang)

    SAMPAH HATI
    ( sebuah sikap )

    Seorang laki-laki yang berbeda fahaman dengan seorang Guru Spiritual mengeluarkan kecaman dan kata-kata kasar, dan meluapkan kebenciannya kepada Sang Guru yang bijak.

    Sang Guru hanya diam, mendengarkannya dengan sabar, tenang dan tidak berkata sepatah kata pun.

    Setelah lelaki tersebut pergi, si murid yang melihat peristiwa itu dengan penasaran bertanya: “Mengapa Sang Guru diam saja tidak membalas makian lelaki tersebut..?”

    Sesaat kemudian Sang Guru pun berkata kepada si murid:

    “Apakah jika seseorang memberimu sesuatu, tetapi kamu tidak mau menerimanya, lantas menjadi milik siapa kah pemberian itu..?”

    “Tentu saja menjadi milik si pemberi,” jawab si murid dengan tegas.

    “Betul…… begitu pula dengan kata-kata kasar tersebut,” balas Sang Guru.

    “Karena aku tidak mau menerima kata-kata itu, maka kata-kata tadi akan kembali menjadi miliknya. Dia harus menyimpannya sendiri.

    Dia tidak menyedari, karena nanti dia harus menanggung akibatnya di dunia atau pun akhirat; karena energi negatif yg muncul dari fikiran, perasaan, perkataan, dan perbuatan hanya akan membuahkan penderitaan hidup kepada dirinya sendiri.”

    Kemudian, lanjut Sang Guru: ”Sama seperti orang yg ingin mengotori langit dengan meludahinya. Ludah itu hanya akan jatuh mengotori wajahnya sendiri.”

    “Demikian halnya, jika di luar sana ada orang yg marah-marah kepadamu… biarkan saja … karena mereka sedang membuang SAMPAH HATI mereka: “Jika engkau diam saja, maka sampah itu akan kembali kepada diri mereka sendiri, tetapi kalau engkau tanggapi, berarti engkau menerima sampah itu…..”

    “Hari ini begitu banyak orang di jalanan yg hidup dengan membawa sampah di hatinya ( sampah kekesalan, sampah amarah, sampah kebencian, dan lainnya ) … maka jadilah kita orang yg BIJAK”

    Sang Guru melanjutkan nasihatnya:

    “Jika engkau tak mungkin memberi, janganlah mengambil”
    “Jika engkau terlalu sulit untuk mengasihi, janganlah membenci”
    “Jika engkau tak dapat menghibur orang lain, janganlah membuatnya sedih”
    “Jika engkau tak boleh memuji, janganlah mengecam”
    “Jika engkau tak dapat menghargai, janganlah menghina”
    “Jika engkau tak suka bersahabat, janganlah bermusuhan”

     

    img_2079

    Inilah saatnya – kita melatih diri untuk membuang semua sampah yg ada di hati kita…

    Semoga bermanfaat.
    Wallahua’lam

    *JANGAN SOMBONG*

    Sarimah D sksb kirim

    Lahir : ditolong oleh Orang lain
    Nama : diberi oleh Orang lain
    Pendidikan : dapat dari Orang lain

    Gaji : terima dari Orang lain
    Keuntungan : hasil pembelian oleh Orang Lain
    Kehormatan: diberikan oleh Orang lain

    Mandi pertama: dilakukan oleh Orang lain. Mandi terakhir: dilakukan oleh Orang lain Harta setelah meninggal: menjadi hak Orang lain Pengebumian : dilakukan oleh Orang lain

    Ternyata sejak lahir hingga meninggal kita selalu memerlukan Orang Lain.

    Kita patut sedar bahawa hidup ini memerlukan orang lain…
    DI MANAKAH KEHEBATAN KITA?
    Ternyata, kita bukanlah sesiapa tanpa “ORANG LAIN”

    Bersahabatlah dengan semua orang kerana kita memerlukan bantuan mereka di masa hadapan.
    😬😊👌