SALAM MAULIDUR RASUL


1533137_10202241675295661_1815781539_n

Kiriman Hisham smkdpb
Tazkirah versi jawa.
Assalamualaikum sedhulurku wong Islam . Alhamdulillah sokor kito dhadhi wong beriman seko cilik sampe sa i ki. Ontong temen yo seng nggawe apik apik wae nang dunio iki. Entok poholo. Seng nggawe orak karuan nyusah ee wong lain taubat yo. Ojo kepenak wae mengko nek wes ninggal melebu neroko. Orak ono wong lain seng keno bateri . Nek kito ninggal, kabeh kito tinggal le nang dunio iki. Ngomah gedi, duit akeh , kereto larang orak keno kito nggowo areng kobor. Seng nggawe kancan ne kito, amal poholo ne wae karo duo anak soleh ,sedekah jariah , ilmu berguno. Kito ejek orep ki nggawe lah sak akeh akeh ee amal poholo. Ojo nggawe duso amban dhino yo. Taubat karo istighfar akeh akeh . Insya Allah kito selamet dunio akhirat. Ameen..

Kiriman – cikgu mislin
Tazkirah Pengubat Hati buat renungan kita bersama.,:

Sebatang pokok dpt membuat jutaan btg mancis tetapi 1 btg mancis juga dpt membakar jutaan pokok..

Jadi, 1 fikiran negatif dpt membakar semua fikiran positif..
Mancis mempunyai kepala tetapi tidak mempunyai otak..
Oleh itu, setiap kali ada gesekan kecil, mancis akan terus terbakar..

Kita mempunyai kepala & juga otak..
Jadi kita tidaklah perlu terbakar dgn perasaan marah hanya kerena gesekan kecil..
Ketika burung hidup, ia mkn ulat..
Ketika burung mati, ulat pula mkn burung..

Waktu terus berputar sepanjang zaman sama seperti kitaran kehidupan terus berlaku..
Jgn merendahkan siapapun dlmhidup..
Bukan kerana siapa mereka tetapi kerana siapa diri kita..

Kita mungkin berkuasa hari ini tetapi ADA yg lebih berkuasa drpd kita..
Waktu kita sedang berjaya, kita merasa byk teman di sekeliling kita..
Waktu kita sakit, kita baru tahu bahawa sihat itu sgt penting, jauh melebihi HARTA..

Ketika kita tua, kita baru tahu bahawa masih byk perkara yg belum kita kerjakan & setelah di ambang ajal, kita baru tahu begitu byk waktu yg terbuang sia-sia kerana sibuk hal keduniaan..

Hidup tidaklah lama..
Sudah saatnya kita bersama-sama membuat HIDUP LEBIH BERHARGA..
Saling menghargai, saling membantu & memberi, juga saling menyokong..

Jadilah teman perjalanan hidup yg tanpa banyak soal & syarat sbb semuanya telah tertulis sebelum ianya terjadi seperti yg di ingat oleh Pencipta kita dan surah Al-Hadid ayat 22-24..

Apa yang ditanam, itulah yang akan kita tuai…

1608666_10202193593493646_1144370493_n

“Manusia ini ibarat seperti 1 botol..
Botol yg sama..
1. kalau di isi air mineral,harganya RM1++
2. kalau di isi jus, harganya jadi RM 8++
3. kalau di isi Madu yaman, akan jd RM200++
4. kalau di isi minyak wangi, akan jd RM1000..
5. kalau di isi air longkang, ianya akan di buang dlm tong sampah kerana langsung xde harga & takda siapa yg suka..

Botol yg sama tapi harganya berbeza sb isi dalam nya berharga..
Manusia semua sama..
Yg membezakannya adalah iman & amal dlm dirinya yg akan menyebabkan dia berharga di sisi ALLAH atau dia di pandang hina oleh ALLAH & lalu di buang ke dlm neraka..

Wallahuálam…

Kiriman – cikgu hanafiah
YANG SUDAH TU SUDAH…

Tanpa kita sedari media2 sosial yg ada hari ini berjaya meninggalkn kesan negatif dlm diri kita kian hari..

Dulu-dulu, mak ayah selalu pesan..kalau ada barang baru, jgn tunjuk depan kawan..nanti kawan sedih nak beli dan mungkin mak ayahnya x mampu..kalau makanan ada sedikit, jgn makan depan kawan nnti dia terliur..betapa indah pembentukan akhlak anak2 ketika itu kerana apa jua yang dibuat perlu ada sikap memikirkan untuk tidak mengguris hati org lain..

Tapi kini, tanpa kita sedari..melalui fb dan laman2 sosial lain, kita menjadi terbiasa untuk menunjuk2 atas kata2 ‘share’..beli barang baru, upload gambar.. sebelum makan, upload gambar.. perah susu banyak2, upload gambar…dapat komisen, elaun or gaji lebih, upload gmbr cek, slip gaji, slip bank, .. anak dapat result exam bagus, upload gambar buku penyata anak, mmm..dan banyak dan banyak lagi yg tujuannya untuk share kegembiraan, kemenangan, dll tp realitinya tanpa kita sedar dan mungkin kita x ambil peduli ada antara yang lihat gambar makanan yg kita uploaad mungkin dah beberapa hari tak makan, ada yang tengok gambar slip gaji kita di kalangan mereka yang baru diberhentikan kerja..ada yang tengok gambar buku penyata anak kita di kalangan ibu bapa yg dikurniakan anak yang lembam..ada yang tengok gambar susu perahan kita mungkin di kalangan ibu yang mempunyai penyakit tak dapat hasilkan susu, dan banyak lagi..

“Sembunyikanlah kegembiraan kita, kerna mungkin ada yang sedang berduka”..
“Sembunyikanlah kekayaan kita kerna mungkin ada yang papa kedana”..
“Sembunyikanlah kesihatan kita kerna mungkin ada yang sedang sakit”..
“Sembunyikanlah kejayaan kita kerna mungkin ada yang merana.”..

Sesungguhnya, perbuatan merendah diri dan tidak suka menunjuk itu amalan yang mulia..
Yang sudah tu sudah…
Yok, sama2 kita berusaha ke arah itu..

Jadikan group ini medan perkongsian ilmu..
Jadikan group ini medan tazkirah..
Jadikan group ini medan maklumat..
Jadikan group ini medan yang boleh memajukan ummah..

1558818_10202236220279289_1441586198_n

Kerana bila kita meninggal nnti ilmu yg kita sampaikan itulah yg bermanfaat utk kite…bukan apa yg ada yg kita tunjuk2kan

Semoga usaha kita yang sedikit Allah pandang dan diberi ganjarannya.. Amiin..

Allahumma Aamiin..
#copypastetiadaniatlain#

nasihat cikgu mala

Hai oak akhirnya ko mcl jg dr petapaan
Berkongsi kegembiraan tu tak salah malah dtuntut asal jgn niat kt utk riak.

Kt kena ubah minda lama kt yg membuatkan org  kt mundur
Selalu negatif dgn kejayaan org lain, malu atas perkara yg baik, cuba jdikan ia motivasi utk diri pasti kt jadi manusia positif.
Ini pdgn pribadi sbb sy bangga jika kwn2 @ anak kwn2 berjaya, andai ada yg x berjaya dlm pljrn mkin b’jya dlm bdg lain atu sbgi manusia kan.

media group belia watan & group ting 6 smkdpb

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

w

Connecting to %s