lailatul kadar – edisi biasa dengar


saleh sdpb 8788 cerita – poster al mun HGolfUTM

“Lepas basuh pinggan, ikut Abah pergi masjid ” kata Abah separuh memerintah.          Aku memandang kepada Emak. Emak angguk sahaja. Maksudnya emak mahu aku ikut Abah solat subuh ke masjid. Jangan melawan.
Nampaknya, aku kena batalkan niat untuk sambung tarik gebar selepas kenyang bersahur.

Aku bonceng di belakang. Kami tidak pakai helmet. Kopiah sahaja.

Ganjil. Dalam cahaya suram menjelang subuh, aku lihat kubah masjid berada di tanah seolah olah sujud ke bumi. Ajaib.


Abah macam tidak nampak keganjilan itu. Aku cuit bahu dia dan tunjukkan ke arah kubah yang berada di tanah.

” Kenapa? ” tanya Abah.

” Lailatuqadar ” kata aku dengan jari masih menunjuk kepada kubah.

“Kepala otak engkau. Berapa lama engkau tak ke masjid? ”

” Diorang tengah renovate masjid la. Bumbung masjid bocor.. pasal tu kubah tu dia orang angkat letak kat tanah.

selamat beramal di mlm2 terakhir ramadhan.

cerita no 2 – presiden kgutm hantar

Ni kisah benar yang diceritakan dari turun temurun. Kabarnya berlaku di tahun 50an. Lokasinya di negeri 9.

Zaman dulu surau dibuat dari buluh. Buluh tu di belah 2. Dindingnya buluh. Lantainya buluh. Tangganya buluh. Lantainya pun buluh. Atapnya dari rumbia.

Tiba time solat, adalah jemaah tiap2 waktu kat surau tu. Dapatlah 7,8 orang dengan sorang imam yg dah tua dan uzur.Tapi taat jadi imam.

Nak dijadikan cite, satu insiden yg tak pernah terjadi. Masa tahyat akhir, imamtetiba saja menangis terisak2. Menitik air mata.

Makmum pun turut sebak jadinya. Kompom dapat lailatul qadar nih. Tapi dek lamanya menangis, makmum dah mula rase pelik.

Kot ya pun sebak, dapat lailatul qadar, apa pasal tak beri salam dari tadi? Kaki dah kebas2. Tak rase apa dah ni.

Dek tak dapat menahan sabar, sorang makmum bingkas bangun meluru ke pak imam.

“Apo kono eh imam? Lailatul Qadar ko?”

“Lailatul qadar abah kau. Tolo den tosopit kek colah buluh ni aaa…

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

w

Connecting to %s