DNA UTM 2019

img_8830

Philosophy (Falsafah)

The divine law of Allah is the foundation of knowledge. In line with His Will, UTM strives with total commitment to attain excellence in science, technology and engineering for the well-being and prosperity of mankind.

Hukum Allah adalah dasar kepada ilmu. Sejajar dengan kehendak-Nya, UTM komited secara menyeluruh dan bersepadu demi mencapai kecemerlangan dalam sains, teknologi dan kejuruteraan untuk kemakmuran dan kesejahteraan sejagat.

Vision (Visi)

To be a premier global academic and research institution, excelling in science, technology and engineering.

Menjadi sebuah institusi akademik dan penyelidikan utama dunia, cemerlang dalam bidang sains, teknologi dan kejuruteraan

Mission (Misi)

To lead in the development of holistic talents and innovative technologies for universal well-being and prosperity.

Menjadi peneraju dalam pembangunan bakat holistik dan teknologi berinovasi untuk kemakmuran dan kesejahteraan sejagat.

 

Core Values (Nilai Teras) 

1. INTEGRITY (INTEGRITI)

Integrity calls for adherence to sound moral values and strong ethical principles. This noble virtue must be internalised in our heart and soul, and manifested in our loyalty, character, conduct, deeds and action with wisdom and trustworthiness.

Integriti memerlukan pematuhan kepada nilai-nilai moral dan prinsip etika yang kukuh. Sifat terpuji ini mesti dihayati dalam hati dan jiwa dan dimanifestasikan melalui kesetiaan, peribadi, tingkah laku, perbuatan dan tindakan secara hikmah dan amanah.

2. SYNERGY (SINERGI)

Synergy instills team spirit, togetherness, inclusivity, collegiality, respect, humility, cooperation and collaboration. It also breeds selflessness, resulting from care and concern for others above self, while embracing diversity and appreciating differences.

Sinergi menanamkan semangat berpasukan, kebersamaan, keterangkuman, keserakanan, kepercayaan, hormat-menghormati, keluhuran budi dan kerjasama. Ia juga menyuburkan sifat tidak mementingkan diri sendiri, timbul dari rasa keprihatinan terhadap orang lain mengatasi kepentingan sendiri, di samping menghargai kepelbagaian dan perbezaan.

3. EXCELLENCE (KECEMERLANGAN)

Excellence towards high performance and delivery will result in outstanding and remarkable achievement in all aspects of learning and teaching, research, innovation, commercialization and provision of services.

Kecemerlangan merujuk pencapaian dan penyampaian tinggi yang akan menghasilkan kejayaan gemilang dalam semua aspek merangkumi pembelajaran dan pengajaran, penyelidikan, inovasi, pengkomersialan dan penyediaan perkhidmatan.

4. SUSTAINABILITY (KELESTARIAN)

Sustainability is reflected in the holistic drive by the campus community in integrating and balancing economic, social and environmental spheres to meet the current needs without compromising the ability to exist and survive continuously.

Kelestarian terhasil melalui pemacuan secara holistik oleh komuniti kampus dalam mengintegrasi dan mengimbangi bidang ekonomi, sosial dan alam sekitar untuk memenuhi keperluan semasa tanpa menjejaskan keupayaan sedia ada dan berkekalan.

sumber : http://www.utm.my/about-2018/vision-mission/

 

PGU III is developed based on six main key focus areas (KFA) namely:

  1. Excellence in Learning and Teaching, and Transformative Campus Experience (KFA1),
  2. Research Excellence, Industry and Community Engagement (KFA2),
  3. Sustainable Campus, Infrastructure, Information and Communication (ICT) System (KFA3),
  4. Talent Transformation, Governance and High Performance Delivery (KFA4),
  5. Advancement and Business Development for Financial
    Sustainability (KFA5), and
  6. Global Prominence and Branding (KFA6)

27 KAI

IEG – Tagline

LCE – KPM

Kerana Tuhan Untuk Manusia

Mesej NCUTM Julai 2019

 

Perempuan… 🤣

  • Perempuan… 🤣n
    • Kalau takde tudung yg match dgn baju, maknanya dia TAKDE tudung ok. Walaupun tudungnya penuh almari.
    • Kalau baju yg sama dia dah pakai selalu selama 3-6 bulan, maknanya dia TAKDE baju ok. Walaupun bajunya dah tak muat almari.
    • Keronsang yg dia beli RM10 dpt 20 biji tu, boleh habis tau walaupun dia tak makan. Dan dia akan kata, tak taulah pegi mana semua keronsang tu.
    • Beratnya 50 kg tapi kawannya 49.5 kg, dia dah rasa dirinya gemooookkkk sangat. Esoknya dia start diet.
    • Dia yg buat hal, lepas tu dia yg merajuk.
    • Kalau org usik tudung yg dia dah gosok cantik licin bagai telur rebus baru dikupas, dia boleh meletup bagai bom atom tersimpan beribu thn lalu. Walhal boleh je gosok balik. Takpun ejas je baik². Dah pakai kang kedut gak balik.
    • Dia boleh pakai tudung dgn pelbagai cara lipatan, lilit sana sini, pin sana sini kat kepala dia, siap buat tutorial lagi, takpun dia gigih ikut tutorial org lain, tapi lipat kain dia malas.
    • Org marah anak dia tak boleh, tapi dia marah anak dia sampai hujung kampung boleh dengar, takpe pulak.
    • Dia tahu sakit bersalin tu mcm nyawa dihujung rambut, tapi seriknya sekejap je. Tak lama, dia nak mengandung lagi.
    • Sakit bersalin dia boleh lalui berulang kali tapi jarinya kena pisau sikit dah meraung macam apa.
    • Di mata lelaki, kaler ada 12, ikut kaler pensil anak kat sekolah. Yakni hijau is hijau, biru is biru dan seterusnya. Tapi di mata perempuan, kaler ada 36++ mcm kaler stabilo yg kotak besar tu, itupun tak cukup tau. Hijau je ada 6-8 warna, hijau lumut, hijau pucuk pisang, hijau mint, hijau tua, hijau muda, hijau tua sikit, hijau bla bla bla… Itu baru hijau ok. Itu belum lagi ungu biji kundang, ungu ros, ungu kuat, ungu pelan, arggghhhh macam² la… so, jgn silap kaler ok.
    • Mulutnya kata lain sedangkan hatinya nak lain. Lepas tu bila org tak paham, dia sedih. Huhuhu….
    • Dia tahu sakitnya dianiaya orang yg dia sayang, tapi dia tak pernah serik bagi peluang lagi dan lagi walaupun dia tahu dia akan disakiti lagi dan lagi. Sedangkan tak semua yg mengerti.
    • Dia boleh jadi dragon fly yg comel, boleh jadi dragon fire yg menakutkan, tapi dia adalah dragon ball yg susah nak dapat walaupun dah banyak episod. Dah dpt pun boleh terlepas balik ok.
    • Itulah perempuan, penghibur terbaik yg Allah kirimkan buat semua kita di dunia. Selagi dia tak minta diluar kemampuan kamu, turutilah. Andai tak mampu, betulkanlah dia secara berhemah. Dia bidadari kamu di syurga nanti. Kat sana nanti, walau hodoh mana dia di dunia, dia akan jadi paling cantik, In Shaa Allah.
    • Tak ingatlah sapa yang share karangan ini, (lelaki @ perempuan)
    • Laki laki macamana pulak …! OCD jugak ke…

    Selamat hari raya maaf zahir batin

    Jus Aloe vera (sendiri bikin) – cara bancuh & minum

    1. Bismillah, Petik Aloe vera daripada pokok
    2. Cuci sampai bersih
    3. Korek isi dia yang berlendir
    4. Masuk dalam cawan
    5. Tambah air sejuk(sedap)
    6. Boleh capur oren, limau, madu, sirap, biji selasih atau kosong aje pon ok
    7. Godeh sampai rasa sebati
    8. Bismillah minum
    9. Sedap Alhamdulillah

    Tanam banyak banyak dalam pasu pon boleh. Selamat mencuba

    Pantun Perwira – Di Hari Raya

    UTMGOLF & Frenz 🏌🏽‍♂🍪 – Saidi

    WhatsApp Image 2019-06-05 at 8.31.05 AM

    Bini tua bini muda,
    Mana kan sama bini no tiga,
    Mari bermaafan sesama kita,
    Di pagi Aidilfitri yang mulia.

    Jangan ditolak rezeki yg datang,
    Apatah lagi rezeki berkahwin lagi,
    Hari raya bakal menjelang,
    Puasa ditinggal wajarlah ganti.

    Anak dara seindah rupa,
    Hebat lagi kuasa jandanya,
    Kalau tuan tidak puasa,
    Jangan nak bermegah berhari raya.

    Berpoligami banyak risikonya,
    Tambahkan ilmu didada seadanya,
    Jangan hanya bersalam saja,
    Duit raya dan angpau turutlah serta.

    Gadis bertudung indah ditenung,
    Jika berkenan jumpalah ibu bapanya,
    Bila memandu pulang ke kampung,
    Berhati-hatilah di jalan raya.

    Berkahwin 4 memanglah hebat,
    Silap langkah boleh kena lipat,
    Nak hantar kad raya dah tak sempat,
    Pakai whatsapp pun kira ok sbb nak cepat.

    Wahai kawan2 gagah perkasa,
    Sudilah membantu wanita yg dah berusia,
    Maaf andai terkasar bahasa,
    Saya ucapkan Selamat Hari Raya !!

    Andai kata Di sepanjang Persahabatan Kita, ada terkasar bahasa, segala makan minum, umpat2 blkg, harap dihalal & dimaafkan..😂😂😃😃😍😍

    SELAMAT HARI RAYA
    AIDILFITRI
    MAAF ZAHIR BATIN

     

    Kesombongan Iri Hati Dengki Syirik Bersikap/berkata kasar Riya Merasa soleh Merasa Suci Ghibah Marah dan berbagai penyakit hati lainnya.

    K Long YPY Share Untuk Diamalkan :- Kenapa Semakin Banyak Berzikir Malah Semakin Dekat Dengan Syaitan. Ini Sebabnya.

    Posted on May 28, 2019 by admin
    Seorang murid bertanya kepada gurunya (Imam Al Ghazali) “Syeikh, bukankah zikir membuat seseorang beriman lebih dekat dengan Allah Ta’ala dan syaitan akan berlari menjauh darinya?” “Benar,” Jawab Imam al-Ghazali. “Namun kenapa ada orang yang semakin rajin berzikir semakin dekat dengan syaitan atau kesyaitanan ?”

    Gurunya yang diberi gelaran Hujjatul Islam inipun menjawab :. “Bagaimana pendapatmu, jika ada orang yang mengusir anjing namun dia masih menyimpan tulang dan berbagai makanan kesukaan anjing disekitarnya?” “Tentu, anjing itu akan kembali datang setelah diusir”, jawab murid.

    Imam al-Ghazali menjelaskan, “Demikian juga dengan orang-orang yang rajin berzikir tapi masih menyimpan berbagai penyakit hati dalam dirinya. Syaitan akan terus datang dan mendekati bahkan bersahabat dengannya.
    Penyakit-penyakit hati itu ialah :

    Kesombongan
    Iri Hati
    Dengki
    Syirik
    Bersikap/berkata kasar
    Riya
    Merasa soleh
    Merasa Suci
    Ghibah
    Marah dan berbagai penyakit hati lainnya.
    Ketika penyakit-penyakit itu menghinggapi diri seorang hamba, maka syaitan terlaknat akan senantiasa datang, mengakrabkan diri. Kemudian menjadi sahabat karibnya.

    Semoga kita semua di jauhkan dari pnyakit-penyakit tersebut.

    Aamiin..
    Wallahu a’lam

    img_2762

    Korg Tau Tak?

    Afiqwahab USE share dlm All Staff USE 10/5/2019

    Korg tau x sapa yang teman Nabi Musa cari Nabi Khidir?
    Nama dia Yusha’ dia juga adalah anak murid Nabi Musa.

    Korg tau x matahari pernah berhenti?
    Matahari pernah terhenti di tangan Nabi Yusha’ as Ketika menjelang mghrib.

    Korg tau x sape Qorun?
    Qorun ni sorg yg kaya bijak lagi tampan
    Dia jgk sepupu Nabi Musa

    Korg tau x apa yg mmbuat Qorun berpaling?
    Zakat adalah punca utama Qorun berpaling dari Nabi Musa.

    Korg tau x Qorun?
    Dia mati bersama askar dan harta2 nya kerana menfitnah nabi musa berzina.
    Dia ditelan bumi sikit demi sedikit.

    Korg tau x sape Firaun?
    Firaun ni bapak angkat Nabi Musa
    Suami wanita teragung dunia Asiah.

    Korg tau x asal nama Nabi Musa?
    Nama Nabi Musa di ambil sempena nama pokok (mu) dan air (sa)
    Ketika di hnyut kan bekas itu tersangkut di situ(Sungai Nil). Di dlam istana firaun.

    Korg tau x Nabi Musa duk langit ke berapa?
    Nabi Musa as dduk di langit yg ke 6

    Korg tau x Firaun?
    Firaun pernah membina menara yang amat tinggi.
    Semata2 utk tgk tuhan Nabi Musa.
    Di sini lah dia mengaku dia Tuhan.
    Surah An-nazi’at ayat 24.

    Korg tau x Firaun ni?
    Di xpernah sakit xpernah bersin x pernah menguap.
    Senang cite yg melemahkan ni smua dia xpenah rse.

    Korg tau x firaun pernah bertaubat?
    Ketika di hampir tenggelam di laut merah, dan roh telah sampai ke halkum, ketika itu taubat tak lagi diterima.
    Kerana taubat itu penyesalan, firaun taubat kerana takut.

    Korg tau x piramid di mesir?
    Piramid tu kubur org2 kanan firaun.
    Tu kubur. Agak2 rumah besar mne?
    Allah tngal kan sikit2 utk kita amik pngajaran.

    Korg tau kan firaun pernah mengaku dia tuhan.
    Pada hari firaun mengaku dia tuhan, pengsan dan
    Lari lah iblis dari berdamping dgn firaun kerana takut kemurkaan Allah. Iblis lari dalam kehairanan.

    Korg tau x knapa iblis xpernah mengaku dia tuhan?
    Surah al-a’rf ayat 12
    Iblis tau Allah swt yang ciptakan dia (daripada api) mana mgkin dia nk mgku dia tuhan.

    Korg tau x kenapa iblis x mintak hidup selama² nya?
    Al hijr ayat 36
    Iblis tahu perbendaharaan Allah. Iblis ni dlu alim, ahli ibadah. Dia ada ilmu
    Iblis yakin dunia akan kiamat. Sbb tu dia mtk tmpoh smpi situ je. (hari kiamat)

    Korg tau x lps iblis mtk tmpoh tu apa Allah buat?
    Allah swt terus memperkenankan doa

     

    SOMBONG…

    Group Wasap Geng Helipad Mina kongsi ceramah istilah SOMBONG…

    jangan sombong

    Kita diberi rezeki bangun berqiyamulail, maka bersyukurlah, tapi jangan dipandang rendah orang yang tidur, kerana dia mungkin tidur dengan air mata taubat dan penyesalan.

    Kita diberi rezeki gagah berpuasa sunat, maka bersyukurlah, tapi jangan pandang rendah insan yang belum mampu istiqomah berpuasa sunat, siapa tahu pahala sedekah secara sembunyinya diangkat ke langit.

    Kita diberi rezeki mampu khatam quran sebulan sekali, maka bersyukurlah, namun jangan diejek- ejek, disindir insan yang masih merangkak- rangkak dengan muqaddamnya. Siapa tahu Allah lebih mencintainya yang istiqomah belajar mengaji dengan segala kepayahannya.

    Kita diberi rezeki dengan harta dunia dan mampu bersedekah jariah, maka bersyukurlah, namun jangan dihina si miskin yang tidak mampu memberi kerana kekurangannya. Mana tahu mulutnya tidak berhenti berzikir menjadi pahala sedekahnya.

    Kita direzekikan lahir dari keluarga yang alim. Kecil- kecil sudah mantap imannya, sudah sempurna menutup auratnya, sudah sempurna solat, bacaan quran dan hadisnya. Maka bersyukurlah, tetapi jangan dihina anak- anak yang lahir dalam keluarga yang porak- peranda. Kita tidak tahu pahala yang diberi Allah atas payah jerihnya mereka mencari agama.😓

    Bersyukurlah andai kita diberi rezeki beramal ibadah, namun ibadah itu hancur sama sekali saat kita berasa aman dengannya dan meremehkan orang lain.

    Ingatlah sejarah Iblis Laknatullah yang hebat ibadahnya namun terhumban keluar kerana satu titik iaitu SOMBONG.

    Thanks Tn Hj Mohamad Kamaludin Bin Taib

    img_7800