Monyet dan Angin

Kisah yang sempoi.Tapi menarik moralnya. Hj Dahari TPKHEMA kongsi

Bacalah!!
Kisah Angin & Monyet
Seekor monyet sedang bergayutan di atas pohon kelapa…
Dia tidak menyedari ia sedang diintai tiga angin besar…
Angin Ribut…

Angin Taufan…

Angin Tornado…
Tiga angin itu rupanya sedang bertaruh siapa yg paling cepat menjatuhkan si monyet dari pohon kelapa…
Angin Ribut berkata, “Aku cuma perlu waktu 45 saat…”
Angin Taufan tidak mahu kalah, “Kalau aku cukup dgn 30 saat…”
Angin Tornado, dengan nada mengejek berkata, “Kalau aku…15 saat, pasti jatuh si monyet tu…”
Lalu dimulailah pertaruhan di antara mereka bertiga…
Angin Ribut yang pertama, dia tiup angin sekencang-kencangnya…
Wuuss…
Merasa ada angin yg bertiup kencang, si monyet lalu berpegangan pada batang pohon kelapa dengan sekuatnya…
Setelah berusaha meniupkan anginnya dgn keras, ternyata si monyet tetap tidak bergerak…

dan Angin Ribut pun menyerah…
Giliran Angin Taufan…

Wuuusss… Wuuusss…
Ia juga meniupkan anginnya lebih keras…dengan sekencang-kencangnya…
Namun si monyet tetap tidak terjatuh juga…
Terakhir, Angin Tornado. Lebih keras dan kencang…
Wuuuss…wuuuss…wuuss…
Si monyet malah makin kuat berpegangannya…
Dan tetap saja tidak jatuh…

Ketiga2 angin itu akhirnya mengakui, bahawa si monyet memang hebat…
Kuat & daya tahannya luar biasa…
Tidak berapa lama,

tiba2 datang pula Angin Sepoi-sepoi…
Dia mengungkapkan keinginannya untuk turut sama bertaruh…
Ternyata niat angin sepoi-sepoi hanya dijadikan bahan ejekan dari ketiga2 angin lainnya…
“Angin yg besar seperti kami pun tidak boleh, apalagi yang kecil…”
Tanpa banyak bicara, angin SEPOI-SEPOI terus meniup ubun-ubun si monyet.
Wuuuuuiiiisss…

Enaaaaaak…

Sedaaaaap…

Segaaaaar…
Mata si monyet…makin kuyu…

Tidak lama si monyet mula tertidur…dan tanpa disedari terlepaslah pegangannya…

Kemudian, jatuhlah si monyet dari pohon kelapa…
Sahabat…

Boleh jadi…ketika kita,

Diuji dengan KESUSAHAN…

Dicuba dengan PENDERITAAN…

Didera MALAPETAKA…

Kita kuat bahkan kuat dari sebelumnya…
Tapi ketika kita diuji dengan…
KENIKMATAN…

KESENANGAN…

KELIMPAHAN…

PUJIAN…
Saat itulah kita “terjatuh”…

janganlah sampai kita terlena…
Tetap rendah hati dan awas diri spy tdk riak bongkak dan lupa diri

Sekadar renungan bersama

Pak Amir integriti tinggi

Kuliah Prof Dato Najib hcp 18

Pada satu hari, Pak Amir pergi ke hutan untuk mencari kayu api. Pabila lalu kat kawasan tasik, Pak Amir tergelincir dan kapak buruknye terjatuh dalam tasik tu. Maka datanglah Jin Tasik kepada Pak Amir.

  • Jin Tasik: “Kenapa dengan kau?”
    Pak Amir: “Kapak aku terjatuh ke dalam tasik.”
    Jin Tasik pun menyelam dan kembali bersama kapak perak.Jin Tasik: “Inikah kapak kamu?”
    Pak Amir: “Tidak.”
    Jin Tasik pun menyelam dan kembali bersama kapak emas.

    Jin Tasik: “Inikah kapak kamu?”
    Pak Amir: “Tidak.”
    Jin Tasik pun menyelam dan kembali bersama kapak berlian.

    Jin Tasik: “Inikah kapak kamu?”
    Pak Amir: “Tidak, kapak aku buruk sahaja.”
    Jin Tasik pun menyelam dan kembali bersama kapak buruk.

    Jin Tasik: “Inikah kapak kamu?”
    Pak Amir: “Ya, itulah kapak aku.”
    Jin Tasik suka sikap Pak Amir yang jujur itu lalu memberikan keempat-empat kapak itu kepadanya.

    Pada hari yg lain pula. Pak Amir mencari kayu api di sekitar tasik yang sama bersama isterinya. Kali ni isterinye plak yang jatuh ke dalam tasik. Pak Amir susah hati. Maka datanglah Jin Tasik kepada Pak Amir..
    Jin Tasik: “Kenapa kau bersedih?”
    Pak Amir: “Isteriku jatuh ke dalam tasik.”
    Jin Tasik pun menyelam dan kembali bersama Nora Danish.

    Jin Tasik: “Inikah isteri kau?”
    Sambil menangis Pak Amir menjawab… “Ya..”
    Jin Tasik pun marah,
    “Sungguh ku tak sangka, kau yang jujur satu masa dulu telah menjadi lupa daratan & penipu?”

Sambil menahan pilu Pak Amir menjawab,
“Aku bukan lupa daratan atau penipu…
Kalau aku kata ‘tidak’ pada Nora Danish… kau akan bawakan pula Erra Fazira… kalau aku katakan ‘tidak’, kau akan bawakan pula Emma Maembong… kalau aku katakan ‘tidak’ juga, barulah kau bawakan isteriku… Dan bila aku kata ‘ya’, kau akan berikan mereka berempat padaku… Aku yang dah tua lg kencing manis ni tak mampu nak tanggung semua…”

Moral of the story… jagalah kesihatan… jgn sampai kena kencing manis…. rugi brooo!😂!😝!😅

*13* Senyumlah dan tertawalah 😃😄😁😆😀😜😝

Hj Malik Bos USE – berkongsi

Dikutip dari Buku Karya Ausberg 49 tahun buku yang berjudul “THE LAST LECTURE”
(Pengajaran Terakhir) yang menjadi salah satu buku best-seller di tahun 2007.””
KUNCI UNTUK MEMBUAT HIDUP ANDA LEBIH BAIK,

 terdiri atas  

–Personality, 
–Community and 
–Life.  

Berikut penjelasannya:
   A. PERSONALITY:
1. Jangan membandingkan hidup Anda dengan orang lain karena Anda tidak pernah tahu apa yang telah mereka lalui.
2. Jangan berfikir negatif akan hal-hal yang berada diluar kendali Anda, melainkan salurkan energi Anda menuju kehidupan yang dijalani saat ini, secara positif
3. Jangan bekerja terlalu keras, jangan lewati batasan Anda.
4. Jangan memaksa diri Anda untuk selalu perfect, tidak ada satu orang pun yang sempurna.
5. Jangan membuang waktu Anda yang berharga untuk gosip.
6. Bermimpilah saat anda bangun (bukan saat tertidur).
7. Iri hati membuang waktu, Anda sudah memiliki semua keinginan Anda.
8. Lupakan masa lalu. Jangan mengungkit kesalahan pasangan Anda di masa lalu. Hal itu akan merosak kebahagiaan Anda saat ini.
9. Hidup terlalu singkat untuk membenci siapapun itu. Jangan membenci.
10. Berdamailah dengan masa lalu Anda agar hal tersebut tidak menganggu masa ini.
11. Tidak ada seorang pun yang bertanggung jawab atas kebahagiaan Anda kecuali Anda.
12. Sedari bahwa hidup adalah sekolah, dan Anda berada di sini sebagai pelajar. Masalah adalah sebahagian daripada kurikulum yang datang dan pergi seperti kelas aljabar (matematik) tetapi, pelajaran yang Anda dapat bertahan seumur hidup.
13. Senyumlah dan tertawalah.
14. Anda tidak dapat selalu menang dalam perbezaan pendapat. Belajarlah menerima kekalahan.

      B. COMMUNITY:
1. Hubungi keluarga Anda sesering mungkin
2. Setiap hari berikan sesuatu yang baik kepada orang lain.
*3
. Ampuni setiap orang untuk segala hal
4. Habiskan waktu dengan orang-orang di atas umur 70 dan di bawah 6 tahun.
5. Cuba untuk membuat paling sedikit 3 orang tersenyum setiap hari.
6. Apa yang orang lain fikirkan tentang Anda bukanlah urusan Anda.
7. Pekerjaan Anda tidak akan menjaga Anda di saat Anda sakit, tetapi keluarga dan teman Anda. Tetaplah berhubungan baik

           C. LIFE:

1. Jadikan Allah sebagai yang pertama dalam setiap fikiran, perkataan, dan perbuatan Anda.
2. Allah menyembuhkan segala sesuatu.
3. Lakukan hal yang benar.
4. Sebaik/ seburuk apapun sebuah situasi, hal tersebut akan berubah.
5. Tidak peduli bagaimana perasaan Anda, bangun, berpakaian, dan keluarlah!.
6. Yang terbaik belumlah tiba.
7. Buang segala sesuatu yang tidak berguna, tidak indah, atau mendukakan.
8. Ketika Anda bangun di pagi hari, berterima kasihlah pada Allah untuk itu.
9. Jika Anda mengenal Allah, Anda akan selalu bersukacita. So, be happy.

Mati tak menunggu Tua….Mati tidak menunggu sakit…nikmati hidup….sebelum hidup tidak bisa dinikmati.

Sahabatku !,

Saat membaca dan selesai menyemak semua hal di atas, saya mohon kepada sahabat2 untuk berkongsi tulisan ini dengan “orang” yang kita cintai, “teman” sepermainan kita, “teman” sepejabat, mahupun “orang” yang tinggal dengan kita.

Pengetahuan ini tidak hanya akan memperkaya kita, tetapi juga orang disekeliling kita

KERANA BAIK HADIR UNTUK MEMBAHAGI HAL” YANG BAIK…!!

SIRI MESEJ MENJENTIK : JAUHILAH PERILAKU…..

Salam dan Selamat Sejahtera, 

 
Kepada semua warga UTM, 
 
Dalam menjalankan tugas seharian, setiap warga UTM perlu sentiasa berusaha untuk meningkatkan mutu perkhidmatan dan seterusnya menanamkan sikap untuk berusaha dengan baik bagi meningkatkan pencapaian UTM.
 
Selaras dengan itu, sikap mengutamakan pelanggan, bermuafakat dan bekerjasama melalui kerja, amat penting untuk membawa kepada kejayaan dan seterusnya menjaga kepentingan Universiti.
 
Justeru, perilaku yang berikut perlu dijauhi oleh warga dan semua staf Universiti Teknologi Malaysia semasa menjalankan tugas seharian: 
 
1. Melanggar prinsip dan nilai etika yang ditetapkan,
2. Tidak menyempurnakan tugas dan tanggungjawab yang diamanahkan,
3. Tidak menyiapkan tugas yang diberikan mengikut masa yang telah diperuntukkan, 
4. Tidak bertimbang rasa dan mementingkan diri sendiri, 
5. Malas berusaha, 
6. Membangkang tanpa cadangan untuk memperbaiki, 
7. Tidak mahu memperbaiki kelemahan diri yang ditegur, 
8. Dendam dan hasad dengki, 
9. Khianat dalam menjalankan tugas, 
10. Menghina dan merendahkan usaha orang lain, 
11. Mengampu untuk mendapatkan pujian dan sanjungan, 
12. Bongkak dan mengejar pangkat dan kedudukan, 
13. Suka mengumpat dan menfitnah rakan sejawat, 
14. Sikap sombong dan suka menunjuk – nunjuk, 
15. Berpura – pura dalam tindakan, 
16. Tidak menghargai masa, 
17. Tidak bekerjasama dengan rakan sejawat, 
18. Mengamalkan rasuah, dan 
19. Mengamalkan amalan ‘mengular’. 
 
Dengan pesanan ini, semoga kita semua dapat sama – sama mengingatkan diri sendiri dan rakan – rakan, seterusnya memelihara integriti dan kepentingan Universiti Teknologi Malaysia, yang menjadi medan rezeki kita. 
 
Sekian, terima kasih.

RAIHAN BINTI ABD KARIM 
Pegawai Integriti /Certified Integrity Officer (CeIO)
UTM Pejabat Penasihat Undang-Undang / UTM Chambers of The Legal Adviser
Sultan Ibrahim Chancellery Building
Universiti Teknologi Malaysia (UTM)
81310 UTM Skudai
Johor Darul Ta’zim
MALAYSIA.

SIRI MESEJ INTEGRITI 6: LELAKI YANG MEMAHAMI BAHASA HAIWAN

Salam dan Selamat Sejahtera kepada semua warga UTM yang dihormati, 

Hari ini, siri mesej integriti kembali untuk memberikan pesanan untuk kita semua fahami dan sama – sama renungkan. 
 
Ceritanya begini : 
Ada seorang lelaki yang memiliki beberapa ekor haiwan ternakan dan apabila ia mendengar Musa faham bahasa haiwan, dia merayu Musa mengajar ilmu itu kepadanya. 
 
Setelah belajar, lelaki itu menggunakannya untuk memahami perbualan diantara haiwan ternakannya. Dia mendengar ayam jantan berkata kepada kuda bahawa kuda akan mati tidak lama lagi. Lelaki itu segera menjual kudanya untuk mengelakkan kerugian.Beliau dengan bangga berkata ” Bagus ilmu ini, aku tak akan pernah rugi kalau terus – terusan begini“. 
 
Beberapa hari kemudian, dengan menggunakan ilmunya, lelaki itu terdengar ayam jantan memberitahu anjing bahawa tidak lama lagi keldai akan mati. Jadi untuk mengelakkan kerugian, lelaki itu menjual keldainya pula. 
 
Selepas peristiwa itu, sekali lagi ayam jantan berkata – kata dengan haiwan lain. Kata ayam jantan, hamba kepada lelaki itu akan mati tidak lama lagi. Dengan senang hati lelaki itu menjual hambanya supaya dapat mengelakkan kerugian. Dia gembira dengan tindakannya dan menganggap  inilah ilmu yang ada padanya yang dapat membantu beliau menguruskan kehidupan seharian. 
 
Suatu hari, lelaki itu terdengar pula ayam jantan berkata kepada anjing bahawa dia, iaitu tuan mereka pula akan mati. Dalam ketakutan, lelaki itu pergi menemui Musa dan meminta nasihat, dan menceritakan perkara yang beliau telah lakukan. Kata Musa,sambil tersenyum menyindir ” Sekarang tuan boleh lah menjual diri tuan pula“. 
 
MORAL : Kebolehan untuk cuba memahami keadaan orang lain, yang kemudiannya dimanipulasikan untuk kepentingan peribadi kita sahaja, bagi mengelakkan masalah dan kerugian, tidak akan berfaedah, kerana kita tidak mengambil perhatian perkara yang paling penting, iaitu, menguruskan diri sendiri. 
 
Semoga pesanan ini sama – sama membuka minda dan mengingatkan kita. 
 
Sekian, terima kasih. 

RAIHAN BINTI ABD KARIM 
Pegawai Integriti /Certified Integrity Officer (CeIO)
UTM Pejabat Penasihat Undang-Undang / UTM Chambers of The Legal Adviser
Sultan Ibrahim Chancellery Building
Universiti Teknologi Malaysia (UTM)
81310 UTM Skudai
Johor Darul Ta’zim
MALAYSIA.

INTEGRITY MESSAGE SERIES 5: SMARTEST MAN IN THE WORLD

Salam, Selamat Sejahtera and Eid Mubarak to all UTM staffs, 

So, to begin with our work after a long break, so today, we would like to share a short story. Kindly read further :- 
 
A doctor,a lawyer, a little boy, and a priest were out for a Sunday afternoon flight on a small private plane. Suddenly, the plane developed engine trouble. In spite of the best efforts of the pilot, the plane started to go down. Finally, the pilot grabbed a parachute and yelled to the passengers that they better jump, and he himself bailed out. 
 
Unfortunately, there were only three parachutes remaining. 
 
The doctor grabbed one and said, ” I’m a doctor, I save lives, so I must live”, and jumped out. 
 
The lawyer then said,”I’m a lawyer and lawyers are the smartest people in the world. I deserve to live.” He also grabbed a parachute and jumped. 
 
The priest looked at the little boy and said, “My son, I’ve lived a long and full life. You are young and have your whole life ahead of you. Take the last parachute and live in peace.” 
 
The little boy handed the parachute back to the priest, ” Not to worry Father. The smartest man in the world just took off with my back pack”. 
 
MORAL : Your job doesn’t always define you, but being a Good Human being Does. 
 
We hope all of us can learn a lesson from this story. With that, thank you. 

RAIHAN BINTI ABD KARIM 
Pegawai Integriti /Certified Integrity Officer (CeIO)
UTM Pejabat Penasihat Undang-Undang / UTM Chambers of The Legal Adviser
Sultan Ibrahim Chancellery Building
Universiti Teknologi Malaysia (UTM)
81310 UTM Skudai
Johor Darul Ta’zim
MALAYSIA.
wpid-facebook_-342413492.jpg
cuba gunakan formla ini untuk buat penilaian

SIRI MESEJ INTEGRITI 4 : JOM JADI POSITIF!

Salam Ramadan dan salam mesra kepada semua warga UTM,

Hari ini mesej integriti yang ingin dikongsi adalah berkenaan berfikiran positif. Kita semua pernah mengalami situasi dimana apabila kita dilanda masalah, kita cenderung menyalahkan seluruh dunia atas apa yang berlaku terhadap kita. Berikut adalah 10 tips berfikiran positifyang boleh memberikan anda nafas baru untuk anda meneruskan urusan dalam hidup.
1. Kenalpasti pemikiran negatif yang ada dalam diri sebelum ia menjadi akar umbi. Jika anda rasa mood anda kembali suram, berhentilah daripada berfikiran tentangnya sebelum anda tunduk kepada mereka. Kawal emosi anda, jangan biarkan emosi mengawal anda., 
 
2. Berkawanlah dengan orang yang berfikiran positif. Secara tidak langsung, anda juga akan berfikiran positif! 
 
3. Orang yang berfikiran negatif boleh menjangkiti orang lain. Jadi, jauhkanlah diri anda daripada orang yang selalu berfikiran negatif, 
 
4. Bersenam dan makan makanan seimbang. Jika anda nampak hebat dari segi LUARAN, sudah tentu dalamannya juga hebat dan bagus, 
 
5. Rajinkan diri untuk mengemas dan menyusun barang – barang anda. Anda perlu dikelilingi barang – barang yang anda suka dan membuatkan anda rasa hebat. Contohnya gambar keluarga, buku kegemaran, gambar seni dan apa sahaja yang bermakna buat diri anda, 
 
6. Jika ada seseorang memberitahu bahawa ANDA TIDAK BOLEH MELAKUKAN SESUATU, maka ambillah ia sebagai cabaran untuk anda membuktikan bahawa anda boleh melakukannya. Jika anda berjaya menunjukkan pada mereka bahawa ia boleh dibuat, anda mungkin menjadi inspirasi atas kejayaan tersebut, 
 
7. Apabila anda merasa kecewa dengan kehidupan anda atas segala nasib malang yang menimpa, anda harus mengingatkan diri bahawa semua ini adalah DUGAAN daripada Tuhanyang menguji kita. Yakin bahawa pasti ada HIKMAH di sebalik setiap apa yang berlaku, 
 
8. Jadilah sukarelawan dengan melibatkan diri dengan kerja – kerja kebajikan. Keadaan ini akan menyedarkan kita bahawa ada manusia lain yang hidup dengan beban dan masalah yang lebih besar daripada kita, dan mereka mampu menempuhinya. Ini akan menyebabkan anda TERKESAN DARI SEGI EMOSIONAL DAN KEROHANIAN, ketika membantu mereka, 
 
9. Belajar untuk menghilangkan tekanan. Masalah yang kecil akan kelihatan sangat besar jika anda selalu dalam keadaan tertekan. Dengan itu, jauhkan diri anda dari tekanan dan hadapi setiap situasi dengan fikiran yang tenang, dan tips terakhir, 
 
10. Teruskan berfikiran positif. Memulakannya adalah mudah, namun mengekalkannya adalah cabaran untuk anda. Jadikan ia TABIAT anda untuk sentiasa berfikiran positif sehingga ia menjadi sebahagian daripada hidup anda.
 
Oleh itu, diharapkan 10 tips ini dapat anda manfaatkan, supaya kita sama – sama lebih berjaya dan mencapai kesihatan dalam minda.  
 
Sekian, terima kasih. 
MORAL : Anda adalah apa yang anda fikirkan. Justeru, jangan biarkan persekitaran mempengaruhi hidup anda, namun anda yang perlu mempengaruhi persekitaran.Jadi,Jom Jadi Positif!
RAIHAN BINTI ABD KARIM 
Pegawai Integriti /Certified Integrity Officer (CeIO)
UTM Pejabat Penasihat Undang-Undang / UTM Chambers of The Legal Adviser
Sultan Ibrahim Chancellery Building
Universiti Teknologi Malaysia (UTM)
81310 UTM Skudai
Johor Darul Ta’zim
MALAYSIA.

SIRI MESEJ INTEGRITI 3 : JEALOUS TAK SALAH !

Salam,

Kepada semua warga kampus UTM,
Alhamdulillah, masuk hari keempat hari ini, kita sama – sama menjalani ibadah puasa disamping menjalankan tugas – tugas hakiki yang sedia ada. Mudah – mudahan, tugas kita akan lebih diberkati dan diberi kemudahan olehNya.
Baik, sempena bulan mulia ini,untuk Siri Mesej Integriti 3, mari kita sama-sama menyentuh sedikit berkenaan ibadah, selari dengan tajuk di atas. Isinya begini:
Jika anda iri hati dengan rakan anda kerana dia mampu melaksanakan ibadah dengan kusyuk, itu tidak mengapa, kerana usaha anda untuk mengatasi beliau, akhirnya akan memenangkan anda, dan beliau selaku pesaing, turut menang sama. 
 
Namun, jika anda jealous itu adalah kerana harta, pangkat dan darjat, berhati – hatilah wahai rakan, kerana takut kita tergolong di dalam golongan yang tidak mensyukuri. 
 
Maka, jadikanlah orang yang lebih hebat beribadah sebagai pemangkin semangat untuk anda terus berjuang dalam mengerjakan ibadah. Dan, jadikanlah mereka yang tidak berkemampuan, terutama ketika menjalankan ibadah di bulan mulia ini, sebagai sumber anda merasai kesyukuran dan tempat untuk anda menghulurkan bantuan. 
 
Contohilah sifat Rasullullah SAW, yang dijelaskan melalui Ibnu Abbas, katanya : “Rasulullah SAW adalah manusia yang pemurah, dan lebih pemurah lagi pada bulan Ramadan”. 
 
Justeru, sama – samalah kita jealous pada mereka – mereka yang teguh beribadah di bulan mulia ini, dan membuatkan kita turut ingin bersaing sama. Semoga pesanan ini menjadi manfaat buat kita semua. 
 
 
AHLAN WASAHLAN YA RAMADAN – Awalnya Rahmat, Pertengahannya Maghfirah (pengampunan Allah) dan Penghujungnya, pembebasan daripada Api Neraka. 
 
Marilah kita delete dosa – dosa lalu, top  up Iman di dalam diri, dan redeem pahala sebanyak mungkin. 
 
Sekian, yang baik hanya dari Allah SWT, dan yang kurang baik, daripada kelemahan diri saya sendiri. Semoga bermanfaat. Terima kasih. 

RAIHAN BINTI ABD KARIM 
Pegawai Integriti /Certified Integrity Officer (CeIO)
UTM Pejabat Penasihat Undang-Undang / UTM Chambers of The Legal Adviser
Sultan Ibrahim Chancellery Building
Universiti Teknologi Malaysia (UTM)
81310 UTM Skudai
Johor Darul Ta’zim
MALAYSIA.

INTEGRITY MESSAGE SERIES 2 : THE THREE TYPES OF PEOPLE

Salam and good day to everyone,

Referring to the topic above mentioned, I received numerous comment regarding my previous email, namely Siri Mesej Menjentik : Jauhilah Perilaku…. Thanks to those who have commented and for future commentators to come, I am waiting for your shots.
So, as to support for English Week UTM, last week, I have decided to give our Integrity Message this week, in English.
Here is the story :
A teacher shows three toys to a student and asks the student to find out the differences. All the three toys are seemed to be identical in their shape, size and material. After keen observation, the student observes holes in the toys. 1st toy it has holes in ears. 2nd toy has holes in ear and mouth. 3rd toy has only one hole in one ear. 
 
Than with the help of needle, the student puts the needle in the ear hole of 1st toy. The needle comes out from the other ear. In the 2nd toy, when the needle was put in ear, the needle come out of the mouth. And in the 3rd toy, when the needle was put in, the needle did not come out. 
 
First toy represent those people around you who gives an impression that they are listening to you, all your things and care for you. But they just pretend to do so. After listening, as the needle comes out from the next ear, the things you said to them by counting on them,are gone. So be careful while you are speaking to this type of people around you, who does not care for you. 
 
Second toy represent those people who listens to you, all your things and gives impression that they care for you. But as in the toy, the needle comes out from mouth. These people will use your things and the words you tell them against you by telling it to others and bringing out the confidential issues for their own purpose. 
 
Third toy, the needle does not come out from it. These kinds of people, will keep the trust you have in them. They are the ones who you can count on.
 
How to identify these types of people? Trust your instinct and believe your gut feeling. 
MORAL : 
ALWAYS STAY IN A COMPANY OF A PEOPLE WHO ARE LOYAL AND TRUSTWORTHY. PEOPLE, WHO LISTEN TO WHAT YOU TELL THEM, ARE NOT ALWAYS THE ONES YOU CAN COUNT ON, WHEN YOU NEED THEM THE MOST. REMEMBER OUR MALAY PROVERB, “TELUNJUK LURUS, KELINGKING BERKAIT.”.
Thank you for your time, and till we meet again.
P/S : This message will be brought to you on 9th and 23rd of every month. In shaa Allah.

RAIHAN BINTI ABD KARIM 
Pegawai Integriti /Certified Integrity Officer (CeIO)
UTM Pejabat Penasihat Undang-Undang / UTM Chambers of The Legal Adviser
Sultan Ibrahim Chancellery Building
Universiti Teknologi Malaysia (UTM)
81310 UTM Skudai
Johor Darul Ta’zim
MALAYSIA.

7 perangai – stephen covey

kiriman mo hamidon A&Y inc

ORANG BERJAYA ADA 7 PERANGAI INI
Yang mana feveret anda?

Mungkin ada di antara anda yg pernah membaca buku yg ditulis Stephen Covey: The 7 habits of highly effective people. Buku klasik yg wajib dibaca baca jika anda mahu menjadi insan yg berjaya. Berikut saya kupaskan dgn pantas:

1.BE PROACTIVE

Orang berjaya ialah orang yg proaktif. Orang gagal adalah orang yg suka komplen. Semuanya salah orang lain dan dia lah mangsa keadaan. Orang berjaya cari jalan utk selesaikan masalah dan mencari peluang!

2.BEGIN WITH END IN MIND

Bayangkan apa yg anda nak orang kata tentang diri kita semasa pengkebumian kita nanti. Nak orang kata kita ni seorang yg pemalas dan perosak? Atau nak orang puji kita. Tentang apa yg kita nak orang puji kita? Adakah kita nak dikenali sebagai seorang yg banyak menyumbang kepada masyarakat? Cuba bayangkan apa penghujung yg kita mahukan dan pastikan segala tindak tanduk kita selari dengan penghujung ini!

3. PUT FIRST THINGS FIRST

Orang berjaya sentiasa lakukan apa yg penting dan tahu apa yg perlu dilakukan. Orang gagal ni pelik, dia tak buat apa yg dia tahu itu adalah penting. Dan paling memalukan, dia cakap je lebih, buat nye tidak! Cakap tak serupa bikin!

4.THINK WIN-WIN

Orang berjaya sentiasa mencari jalan utk menang-menang. Orang gagal ni kemut dan kedekut, tak faham bahawa dirinya boleh berjaya sekiranya semua pihak boleh menang Salam sesuatu perhubungan. Dia hanya mahu orang lain kalau untuk dirinya menang! Orang berjaya akan cari jalan pastikan semua menang!

5.SEEK 1ST TO UNDERSTAND

Orang berjaya akan cuba memahami keadaan orang lain sebelum mahu dirinya difahami. Dalam maksud ni dan bukan senang nak buat. Orang gagal hanya memikirkan diri sendiri.

6.SYNERGIZE

Orang berjaya tahu bahawa kalau dia berkolaborasi dan bekerjasama dengan orang lain, lebih banyak yg boleh dicapai, kejayaan yg lebih besar dapat dicapai. Orang gagal tak nak bekerjasama, dan hanya nak buat seorang diri!

7.SHARPEN THE SAW

Ada kisah seorang yg cuba memotong pokok. Beliau ambil masa yg terlalu lama. Datang seorang sahabatnya dan dia nasihatkan utk asah gergaji itu. Tetapi dia kata: Nak tajamkan gergasi akan ambil terlalu lama! Tak ke sengal orang macam ni? Tapi sama je macam kita. Selalu tak nak labur kan masa utk kita tajam kan kehadiran kita dan selalu nak ambil jalan mudah yg akan ambil lebih lama utk berjaya!

CnP