Ikhlas bila menerima…

K Long YPY pos💭sedap ayat ni 👇💭

Aku melihat hidup orang lain begitu nikmat,
Rupanya dia menutup kekurangannya tanpa perlu berkeluh kesah.

Aku melihat hidup teman-temanku tak ada duka dan kepedihan,
Rupanya dia pandai menutup dukanya dengan bersyukur dan redha.

Aku melihat hidup saudaraku tenang tanpa ujian,
Rupanya dia begitu menikmati badai hujan dlm kehidupannya.

Aku melihat hidup sahabatku begitu sempurna,
Rupanya dia berbahagia dengan apa yang dia ada.

Aku melihat hidup jiran tetanggaku sangat beruntung,
Ternyata dia selalu tunduk pada Allah untuk bergantung.

Setiap hari aku belajar memahami dan mengamati setiap hidup orang yang aku temui..
Ternyata aku yang kurang mensyukuri nikmat Allah..
Bahawa di satu sudut dunia lain masih ada yang belum beruntung memiliki apa yang aku ada saat ini.

Dan satu hal yang aku ketahui, bahawa Allah tak pernah mengurangkan ketetapan-Nya.
Hanya akulah yang masih saja mengkufuri nikmat suratan takdir Ilahi.

Maka aku merasa tidak perlu iri hati dengan rezeki orang lain.

Mungkin aku tak tahu dimana rezekiku. Tapi rezekiku tahu dimana diriku berada.

Dari lautan biru, bumi dan gunung, Allah telah memerintahkannya menuju kepadaku.

Allah menjamin rezekiku, sejak 9 bulan 10 hari aku dalam kandungan ibuku.

Amatlah keliru bila bertawakkal rezeki dimaknai dari hasil bekerja.
Kerana bekerja adalah ibadah, sedang rezeki itu urusan-Nya..

Melalaikan kebenaran dan gelisah dengan apa yang dijamin-Nya, adalah kekeliruan berganda..

Manusia membanting tulang, demi angka simpanan gaji, yang mungkin esok akan ditinggal mati.

Mereka lupa bahawa hakikat rezeki bukan apa yang tertulis dalam angka, tapi apa yang telah dinikmatinya.

Rezeki tak selalu terletak pada pekerjaan kita, Allah menaruh sekehendak-Nya.

Siti Hajar berulang alik dari Safa ke Marwah, tapi air Zam-zam muncul dari kaki anaknya, Ismail.

Ikhtiar itu perbuatan. Rezeki itu kejutan.
Dan yang tidak boleh dilupakan, setiap hakikat rezeki akan ditanya kelak, “Dari mana dan digunakan untuk apa”

Kerana rezeki hanyalah “hak pakai”, bukan “hak milik”…

Halalnya dihisab dan haramnya diazab.
Maka, aku tidak boleh merasa iri pada rezeki orang lain.
Jujur bila berkata,
Hayati bila membaca,
Ikhlas bila menerima…

semoga bermanfaat
#SHARE

TUJUH MAHKOTA DUNIA AKHIRAT

Jo – Pengerusi surau All staff USE kongsi

TUJUH MAHKOTA DUNIA AKHIRAT…..
Allah Subhaanahuu wa Ta’aala berfirman: “Sungguh Kami telah menciptakan atas kamu semua tujuh buah jalan dan kami sama sekali tidak akan lengah terhadap ciptaan Kami.”
[Al-Mu’minuun, ayat 17]

1. MAHKOTA ZIKIR
لا إله الا الله وحده لا شريك له، له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير
Laa ilaaha illallaahu wahdahu laa syariikalahu Lahul Mulku
Wa lahul Hamdu Wa huwa ‘alaa Kulli syai’in Qodiir

2. MAHKOTA TASBIH
سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته
Subhaanallah wabihamdihi ‘adada holqihi wa Ridha nafsihi
wa zinatan ‘arsyihi wa midada kalimaatihi

3. MAHKOTA DOA….
ربنا اتنا في الدنيا حسنة وفي الاخرة حسنة وقنا عذاب النار
Rabbanaa aatinaa fid dunya hasanah Wa fil aakhirati hasanah
Wa qinaa ‘adzaaban naar

4. MAHKOTA / PENGHULU ISTIGHFAR
اللهم أنت ربي لا اله الا انت خلقني وانا عبدك، وأنا على عهدك ووعدك مااستطعت،أعوذ بك من شر ما صنعت، ابوء لك بنعمتك علي، وابوء بذنبي، فاغفرلي فإنه لا يغفروا الذنوب إلا أنت.
Allaahumma Anta Rabbi Laa ilaaha illaa Anta Kholaqtani wa anaa abduKa
Wa ana ‘alaa ‘ahdiKa Wa wa’diKa mas tatho’tu Aa’uudzu biKa min
Syarri maa sona’tu Abuu’u laKa binikmatiKa ‘alayya Wa abuu’uu bidzanbiy Faghfirliy Fainnahu laa yagfirudz dzunuu ba illaa Anta….

5. MAHKOTA PERLINDUNGAN
بسم الله الذي لا يضر مع اسمه شيء في الأرض ولا في السماء وهو السميع العليم.
Bismillaahil ladzii laa yadhurru ma’asmihii syai’un fil ardhi walaa fis samaa’
Iwa Huwas Samii’ul ‘Aliim

6. MAHKOTA PELEPAS BENCANA
لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين
Laa ilaaha illaa Anta SubhaanaKa innii Kuntu minadz dzoolimiin

7. MAHKOTA PENENANG HATI
لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم
Laa haula walaa quwwata illaa billaahil ‘Aliyyil ‘Adziim

Jadikanlah Mahkota-mahkota ini selalu menghiasi kepala dan membasahi lisanmu, sebagai amalan dan senjata kita…

Mudah-mudahan dengan mengamalkan salah satu atau kesemua Mahkota-Mahkota tersebut ….Allah mengangkat segala cubaan dan dugaan, menghindari dari musibah, mengampuni dosa kesalahan, dan memasukkan kita ke dalam Syurga-NYA….

Aamiin…. Ya Rabb…

Kongsikan amalan doa ini seikhlas mungkin dengan niat baik agar lebih ramai lagi orang merasakan dan mendapatkan manfaatnya dan kita tidaklah menjadi seseorang yang menyembunyikan ilmu.

Kerana kita semua tidak tahu pahala mana yang akan memasukkan kita ke dalam Syurga Allah Subhaanahuu wa Ta’aala….

#ustazuwais

Amalan 5 Minit

[9:25 AM, 1/9/2018] Hj Abdul Malik -Bos :

★Suatu hari Rasulullah SAW pernah bersabda kepada Ali ( R.A. ) ::
Wahai Ali, lakukanlah 5 perkara ini sebelum kamu tidur…

◆1. Berikan sedekah 4000 Dinar, kemudian tidurlah..
◆2. Khatamkan Al Quran, lalu tidurlah..
◆3. Belilah Syurga, lalu tidurlah.
◆4. Perbaikkilah hubungan dua orang yang tengah berselisih, kemudian kamu tidurlah.
◆5. Tunaikanlah satu kali Haji, lalu tidurlah.

★Ali ( R.A.) pun menjawab, “Ya Rasulallah. Mana mungkin aku boleh melakukan semuanya itu ?

Lalu Nabi ( SAW ) pun menjawab :
◆4 kali membaca Al Fatihah adalah sama nilai dengan sedekah 4,000 Dinar.
◆3 kali membaca surah Al Ikhlas adalah sama nilainya dengan menamatkan bacaan satu Al-Qur’an.
◆3 kali membaca Shalawat adalah sama nilai dgn harga Syurga.
◆10 kali bacaan “Istighfar” adalah sama nilainya dengan menyambung silaturrahim dua orang yg berselisih.
◆4 kali membaca “Subhanallah,Alhamdulillah, Laa ilaaha ilallah, Allahu Akbar” adalah sama dengan menunaikan satu kali Haji.

★Lalu Ali (R.A.) pun berkata, “Ya Rasulallah SAW! Kini aku akan menjalankan semua nasihatmu itu sebelum aku masuk tidur…

★Hanya perlu masa kurang 5 minit untuk melaksanakannya,
namun lihatlah semua kebaikan amalan yg Anda akan perolehi…

★Untuk mengingatkan Anda akan amalan ini, cara termudah adalah dengan menuliskan kesemua zikir tsbt dlm sehelai kertas untuk dibaca sebelum tidur & sesuai jg utk ditampalkan dekat tempat tidur supaya Anda tak lupa untuk membacanya 😊….
Dan tentu saja, dengan niat kerana Allah SWT….

11137175_10153073858769998_2414185351427670908_n

bawa ke syurga

Tambahan sikit

🌻Indahnya jika Anda blh hebahkan tulisan ini kpd seramai Muslim yang Anda kenal kerana jika atas usaha Anda seseorang itu dpt menjalankan amalan2 ini, maka Anda pun akan menerima pahala dan kebaikannya .. InsyaALLAH.
Aamiin…YaRobbal ‘Aalamiin…

🌻Surah Al- Fatihah utk melindungi Anda dari kemurkaan Allah
🌻Surah Yaasin utk melindungi Anda dari kehausan pada hari pengadilan.
🌻Surah Waaqi’ah utk melindungi Anda dari kefakiran dan kelaparan.
🌻Surah Al-Mulk utk melindungi Anda dari azab kubur.
🌻Surat Al-Kautsar utk melindungi Anda dari kejahatan musuh.
🌻Surat Al-Kaafiruun utk melindungi Anda dari kekafiran pd saat ajal menjemput Anda.
🌻Surat Al-Ikhlaas utk melindungi Anda dari kemunafikan.
🌻Surat Al-Falaq utk melindungi Anda dari merbahaya.
🌻Surat An-Naas utk melindungi Anda dari fikiran jahat.

🌻Saran⚠ Jangan tunggu lagi….Kirimlah pesanan ini kpd sahabat handai Anda sekarang & semoga memperolehi keberkatan dari Allah SWT..

“Aamiin Yaa Robbal Aalamiin ”

Pahala Khas Untuk Isteri

amalan satu minit

*JANGAN SOMBONG*

Sarimah D sksb kirim

Lahir : ditolong oleh Orang lain
Nama : diberi oleh Orang lain
Pendidikan : dapat dari Orang lain

Gaji : terima dari Orang lain
Keuntungan : hasil pembelian oleh Orang Lain
Kehormatan: diberikan oleh Orang lain

Mandi pertama: dilakukan oleh Orang lain. Mandi terakhir: dilakukan oleh Orang lain Harta setelah meninggal: menjadi hak Orang lain Pengebumian : dilakukan oleh Orang lain

Ternyata sejak lahir hingga meninggal kita selalu memerlukan Orang Lain.

Kita patut sedar bahawa hidup ini memerlukan orang lain…
DI MANAKAH KEHEBATAN KITA?
Ternyata, kita bukanlah sesiapa tanpa “ORANG LAIN”

Bersahabatlah dengan semua orang kerana kita memerlukan bantuan mereka di masa hadapan.
😬😊👌

Berikan apa yang kita idamkan

Pahringalib rengkel kongsi

SIAPA KATA HARTA TIDAK BOLEH DIBAWA MATI ??
Haji Osman. Pemilik salah sebuah pengusaha kilang batik & pakaian terkemuka di Semenanjung, memang dikenal atas kedermawanannya, seakan harta tidak begitu berharga baginya. Seakan dunia ini telah begitu hina di matanya.

Inilah mungkin pandangan mata dari orang yg dunia di tangannya & akhirat di hatinya.

Maka beberapa orang pengusaha muda yg bersemangat mendatangi beliau.

“Ajarkan pada kami, Ji,” kata mereka.. “bagaimana caranya agar kami seperti Haji Osman. Boleh berniaga maju sukses, tidak cinta pada harta dan tidak sayang pada kekayaan… Hingga seperti Haji Osman, bersedeqahnya terasa ringan”.

“Wah”, sahut Haji Osman tertawa, “Antum salah alamat!”

“Mengapa?”…

Kalian datang pada orang yg salah…. Saya ini SANGAT SAYANG PADA HARTA DAN SUKA PADA HARTA SAYA. Saya ini sangat mencintai aset yg saya miliki “.

“Sebab apa?”..

“Oleh kerana sangat cinta & sayangnya saya pada harta, SEHINGGA SAYA TIDAK RELA MENINGGALKAN HARTA SAYA DI DUNIA INI. AKAN SAYA BAWA MATI BERSAMA KE DALAM KUBUR.

Sebenarnya saya TIDAK MAHU BERPISAH dengan kekayaan saya. Makanya sementara saya masih hidup ini saya titipkan dulu.

  • Tumpangkan pada masjid,
  • Tumpangkan pada anak yatim,
  • Tumpangkan pada fakir miskin,
  • Tumpangkan pada surau,
  • Tumpangkan pada pondok pengajian,
  • Tumpangkan pada pejuang fii sabilillah.
  • Tumpangkan pada Guru2 Agama
  • Tumpangkan pada karyawan yg rajin Ibadah.
  • Tumpangkan pada saudara-mara dan sahabat handai yg sedang sakit di hospital.

Alhamdulillah ada yg berkenan mahu ditumpangi, saya senang sekali.

Alhamdulillah ada yg sudi diamanahi, saya bahagia sekali.

InsyaAllah… DI AKHIRAT NANTI SAYA BOLEH AMBIL BALIK, APA-APA YANG SAYA TUMPANGKAN DULU.

Saya ingin kekayaan saya itu dapat saya nikmati berlipat-lipat di alam kubur & di akhirat”.

“Jadi..!” Siapa bilang harta tidak dibawa mati….?

Harta itu dibawa mati….!!! Caranya ? …

JANGAN BAWA SENDIRI… Minta tolong dibawakan oleh anak yatim, fakir miskin, orang-orang yang berjuang di jalanNya dan lain-lain..

kerana anak & keluarga, saya cuma bagi pakai kain putih sahaja..

Terus sahaja SHARE jika bermanafaat.

Beautiful Message

Kamsaini Shared

Beautiful Message

💬 If You Are Right Then There is No Need to Get Angry …

💬 And If You Are Wrong Then You Don’t Have Any Right to Get Angry.

💬 Patience With Family is Love …..

💬 Patience With Others is Respect.

💬 Patience With Self is Confidence And Patience With GOD is Faith.

💬 Never Think Hard About The PAST , It Brings Tears…

💬 Don’t Think More About The FUTURE , It Brings Fear…

💬 Live This Moment With A Smile , It Brings Cheer.

💬 Every Test in Our Life Makes Us Bitter Or Better …..

💬 Every Problem Comes To Make Us Or Break Us !

💬 The Choice is Ours Whether We Become Victims Or Victorious.

💬 Beautiful Things Are Not Always Good But Good Things Are Always Beautiful ……

💬 ” Happiness ” Keeps You …. Sweet But Being Sweet Brings Happiness.

Monyet dan Angin

Kisah yang sempoi.Tapi menarik moralnya. Hj Dahari TPKHEMA kongsi

Bacalah!!
Kisah Angin & Monyet
Seekor monyet sedang bergayutan di atas pohon kelapa…
Dia tidak menyedari ia sedang diintai tiga angin besar…
Angin Ribut…

Angin Taufan…

Angin Tornado…
Tiga angin itu rupanya sedang bertaruh siapa yg paling cepat menjatuhkan si monyet dari pohon kelapa…
Angin Ribut berkata, “Aku cuma perlu waktu 45 saat…”
Angin Taufan tidak mahu kalah, “Kalau aku cukup dgn 30 saat…”
Angin Tornado, dengan nada mengejek berkata, “Kalau aku…15 saat, pasti jatuh si monyet tu…”
Lalu dimulailah pertaruhan di antara mereka bertiga…
Angin Ribut yang pertama, dia tiup angin sekencang-kencangnya…
Wuuss…
Merasa ada angin yg bertiup kencang, si monyet lalu berpegangan pada batang pohon kelapa dengan sekuatnya…
Setelah berusaha meniupkan anginnya dgn keras, ternyata si monyet tetap tidak bergerak…

dan Angin Ribut pun menyerah…
Giliran Angin Taufan…

Wuuusss… Wuuusss…
Ia juga meniupkan anginnya lebih keras…dengan sekencang-kencangnya…
Namun si monyet tetap tidak terjatuh juga…
Terakhir, Angin Tornado. Lebih keras dan kencang…
Wuuuss…wuuuss…wuuss…
Si monyet malah makin kuat berpegangannya…
Dan tetap saja tidak jatuh…

Ketiga2 angin itu akhirnya mengakui, bahawa si monyet memang hebat…
Kuat & daya tahannya luar biasa…
Tidak berapa lama,

tiba2 datang pula Angin Sepoi-sepoi…
Dia mengungkapkan keinginannya untuk turut sama bertaruh…
Ternyata niat angin sepoi-sepoi hanya dijadikan bahan ejekan dari ketiga2 angin lainnya…
“Angin yg besar seperti kami pun tidak boleh, apalagi yang kecil…”
Tanpa banyak bicara, angin SEPOI-SEPOI terus meniup ubun-ubun si monyet.
Wuuuuuiiiisss…

Enaaaaaak…

Sedaaaaap…

Segaaaaar…
Mata si monyet…makin kuyu…

Tidak lama si monyet mula tertidur…dan tanpa disedari terlepaslah pegangannya…

Kemudian, jatuhlah si monyet dari pohon kelapa…
Sahabat…

Boleh jadi…ketika kita,

Diuji dengan KESUSAHAN…

Dicuba dengan PENDERITAAN…

Didera MALAPETAKA…

Kita kuat bahkan kuat dari sebelumnya…
Tapi ketika kita diuji dengan…
KENIKMATAN…

KESENANGAN…

KELIMPAHAN…

PUJIAN…
Saat itulah kita “terjatuh”…

janganlah sampai kita terlena…
Tetap rendah hati dan awas diri spy tdk riak bongkak dan lupa diri

Sekadar renungan bersama

…. KムTム S YムI TムN ….

Petugas kesihatan haji Rohana Kasan sdpb 8788 kirim
*********************************..①

Orαng Islαm yαng mєndєngαr.. αzαn, tєtαpi tidαk sєgєrα mєnunαikαn sσlαt αdαlαh ‘Bลρลku’… Kєcuαli ωαnitα .

Kata syaitan lg……②
Wαnitα yαng mαrαh² ..kєtikα αdα tєtαmu di rumαh nyα..αdαlαh ‘Ibuku’ .

Kata syaitan lagi……③
Orαng yαng rukuk & sujud mєndαhului imαm αdαlαh ‘Anลkku’ .

Kata syaitan seterusnya …..④
Orαng Islαm yαng mαkαn tαnρα mєmbαcα bismillαh tєrlєbih dαhulu αdαlαh ‘Anลkku’ .

Kata syaitan lagi . . . . . …⑤
Wαnitα Islαm yg tidαk mєmαkαi tudung αdαlαh ‘Istєriku’ .. .

Kata syaitan lagi . . . . …⑥
Orαng Islαm yαng sukα mєmbαzir ραdα ρєrkαrα yαng tidαk bєrfαєdαh αdαlah ‘Sลudลrลku’

Kata syaitan lagi . . . . . …⑦
Orαng yαng tidαk sukα bєrkσngsi msg ini dєngαn sαudαrα Islαm yαng lαin αdαlαh ‘Sลhลbลtku’ .

Kata syaitan lagi dan lagi . . …⑧
Orαng Islαm yαng sukα bєrkσngsi msg ini dєngαn sαudαrα Islαm yαng lαin αdαlαh ‘MUSUHKU’ ..

» Mαkα mαrilαh kitα jαdi ‘MUSUH’ syαitαn .. dєngαn bєrkongsi msg ini dєngαn sαudαrα Islαm yαng lαin . Sєmogα kitα sєntiαsα dαlαm lindungαn ALLAH juα … Aaminn….

Baca slow slow okay,
HASBI RABBI JALALLAH, MAAFI QALBI GHAIRULLAH, NUR MUHAMMAD SALALLAH, LAILAHAILLALLAH”

COPY PASTE BAGI SEMUA

ORANG ZIKIR ^_^ ♡. ::
اَللَّهُمَّ صَلِّ َعلى سيدنا مُحَمَّدٍ وَ عَلَى آِل سيدنا مُحَمَّد.
::♡ Post di Grup2 lain ..Anda Akan Membuat Beribu, Malah Berjuta-Juta Org Berselawat Ke Atas Nabi Muhammad S.A.W ..

Seloka Kian Tua

Pmdr razali kgutm hcp13 kirim

Seloka Kian Tua

Rasa seperti baru bersanding
Rupanya berjalan paut kat dinding
Dulu tubuh badan kurus ceding
Sekarang gendut tiada tanding.

Masa berjalan begitu cepat
Nyamuk kenyang pun tangkap tak dapat
Diam tak diam cucu dah empat
Makan yang lembik seperti lepat.

Bercakap tersasul perkara biasa
Tak ingat hari Isnin ke Selasa
Gigi dah kurang makan tak rasa
Berulang hospital untuk periksa.

Duduk di rumah tinggal berdua
Saling memandang sebab dah tua
Anak-anak bekerja jarang bersua
Rumahpun sunyi seperti gua.

Berjalan pun susah urat dah tegang
Tangan pun kebas susah nak pegang
Terkasar gerak tangkap di pinggang
Terkejut kucingpun tonggang-langgang.

Apa nak buat dah hukum alam
Bagaikan muda baru semalam
Pandangan matapun asyik kelam
Buatlah ibadat siang dan malam.

img_2007

*13* Senyumlah dan tertawalah 😃😄😁😆😀😜😝

Hj Malik Bos USE – berkongsi

Dikutip dari Buku Karya Ausberg 49 tahun buku yang berjudul “THE LAST LECTURE”
(Pengajaran Terakhir) yang menjadi salah satu buku best-seller di tahun 2007.””
KUNCI UNTUK MEMBUAT HIDUP ANDA LEBIH BAIK,

 terdiri atas  

–Personality, 
–Community and 
–Life.  

Berikut penjelasannya:
   A. PERSONALITY:
1. Jangan membandingkan hidup Anda dengan orang lain karena Anda tidak pernah tahu apa yang telah mereka lalui.
2. Jangan berfikir negatif akan hal-hal yang berada diluar kendali Anda, melainkan salurkan energi Anda menuju kehidupan yang dijalani saat ini, secara positif
3. Jangan bekerja terlalu keras, jangan lewati batasan Anda.
4. Jangan memaksa diri Anda untuk selalu perfect, tidak ada satu orang pun yang sempurna.
5. Jangan membuang waktu Anda yang berharga untuk gosip.
6. Bermimpilah saat anda bangun (bukan saat tertidur).
7. Iri hati membuang waktu, Anda sudah memiliki semua keinginan Anda.
8. Lupakan masa lalu. Jangan mengungkit kesalahan pasangan Anda di masa lalu. Hal itu akan merosak kebahagiaan Anda saat ini.
9. Hidup terlalu singkat untuk membenci siapapun itu. Jangan membenci.
10. Berdamailah dengan masa lalu Anda agar hal tersebut tidak menganggu masa ini.
11. Tidak ada seorang pun yang bertanggung jawab atas kebahagiaan Anda kecuali Anda.
12. Sedari bahwa hidup adalah sekolah, dan Anda berada di sini sebagai pelajar. Masalah adalah sebahagian daripada kurikulum yang datang dan pergi seperti kelas aljabar (matematik) tetapi, pelajaran yang Anda dapat bertahan seumur hidup.
13. Senyumlah dan tertawalah.
14. Anda tidak dapat selalu menang dalam perbezaan pendapat. Belajarlah menerima kekalahan.

      B. COMMUNITY:
1. Hubungi keluarga Anda sesering mungkin
2. Setiap hari berikan sesuatu yang baik kepada orang lain.
*3
. Ampuni setiap orang untuk segala hal
4. Habiskan waktu dengan orang-orang di atas umur 70 dan di bawah 6 tahun.
5. Cuba untuk membuat paling sedikit 3 orang tersenyum setiap hari.
6. Apa yang orang lain fikirkan tentang Anda bukanlah urusan Anda.
7. Pekerjaan Anda tidak akan menjaga Anda di saat Anda sakit, tetapi keluarga dan teman Anda. Tetaplah berhubungan baik

           C. LIFE:

1. Jadikan Allah sebagai yang pertama dalam setiap fikiran, perkataan, dan perbuatan Anda.
2. Allah menyembuhkan segala sesuatu.
3. Lakukan hal yang benar.
4. Sebaik/ seburuk apapun sebuah situasi, hal tersebut akan berubah.
5. Tidak peduli bagaimana perasaan Anda, bangun, berpakaian, dan keluarlah!.
6. Yang terbaik belumlah tiba.
7. Buang segala sesuatu yang tidak berguna, tidak indah, atau mendukakan.
8. Ketika Anda bangun di pagi hari, berterima kasihlah pada Allah untuk itu.
9. Jika Anda mengenal Allah, Anda akan selalu bersukacita. So, be happy.

Mati tak menunggu Tua….Mati tidak menunggu sakit…nikmati hidup….sebelum hidup tidak bisa dinikmati.

Sahabatku !,

Saat membaca dan selesai menyemak semua hal di atas, saya mohon kepada sahabat2 untuk berkongsi tulisan ini dengan “orang” yang kita cintai, “teman” sepermainan kita, “teman” sepejabat, mahupun “orang” yang tinggal dengan kita.

Pengetahuan ini tidak hanya akan memperkaya kita, tetapi juga orang disekeliling kita

KERANA BAIK HADIR UNTUK MEMBAHAGI HAL” YANG BAIK…!!