Bahasa Perang

Mamin Qatar sksb – pendedahkan bahasa rahsia

Mana yang lebih simple?

Inggris : wait for minutes
Indo : Tunggu sebentar
Jawa : SiK

Inggris : like to following someone
Indo : suka mengikuti seseorang
Jawa : Ngintilan

Inggris : They’re living together but didn’t married
Indo : Tinggal bersama tapi tidak menikah
Jawa : Kumpul kebo

Inggris : I want to sleep
Indo : Saya mau tidur
Jawa : Micek

Inggris : you talk to much
Indo : Kamu banyak berbicara
Jawa : criwis

Inggris : I don’t want it
Indo : aku tidak mau itu
Jawa : moh

Inggris : Flying so fast
Indo : Terbang sangat cepat
Jawa : Mabur

Inggris : What happened?
Indo : Apa yang terjadi?
Jawa : ono opo ?

Inggris : I dont have money
Indo : Aku tidak punya uang
Jawa : Kere

Inggris : i don’t care
Indo : aku tidak peduli
Jawa : Prett

Inggris : Salad with peanut sauce and red rice
Indo : sayur dengan sambal kacang dan nasi merah
Jawa : Pecel

😜😜😜🤣

IMG_5103.jpg

Momok diMomoknye

Giant USE suka kogsi dialog ini

momok

Anak : Ayah , Hantu Wujud Ke ?
Ayah : Tak , Hantu Tidak Wujud .
Anak : Orang Gaji Kita Cakap , Hantu Tu Wujud .
Ayah : Kemas Barang Kamu Sekarang !
Anak : Kenapa Pula Ayah ?
Ayah : Kita Mana Ada Orang Gaji !
Anak : Omg !!
Anak : Mak ! Kemas Barang Cepat !
Emak: Kenapa Pula ?
Anak : Ayah Cakap Rumah Nie Berhantu .
Emak : Ayah ? Ayah Sudah Meninggal Sebelum Kamu Dilahirkan!
Anak : Abang ! Betul Ke Ayah Kita Dah Meninggal ?
Abang : Ha ? Sapa Beri Tahu Kamu !
Anak : Emak Beritahu Tadi .
Abang : Emak Dah Meninggal Semasa Melahirkan Kamu
Anak : Haaa !!
Abang : Kamu Jaga Larhh Diri Sendiri Anak : KenapaPulak ?
Abang : Sebab Abang Telah Digugurkan 5 Tahun Sebelum Kamu Dilahirkan Anak : :.?!!?,,#/
Anak: lari sekuat hati nak nyorok kat umah jiran
jiran: kenape kamu belari ?
anak: semua ahli keluaga sy dah meninggal
jiran: Ron ! kemas beg pakaian kita sekarang !!
Ron: kenapa mak ?
jiran: rupa nya kita berjiran dengan hantu !
Ron : siapa bgtau mak ?
Jiran : kawan kamu salim
Ron : mak !! Salim dah meningga 2tahun lepas !
Ron : ayah ! cepat keluar dari sini kita berjiran dengan hantu !! ayah
Ron: sape kabo ke kamu ?
Ron : mak ayah
Ron : haaaahhhh ??!! mak kamu dah RIP sebelum melahirkan adik kamu !
Ron : kakak !!!! mari kita lari !!
kakak : why huny bunny Ron ?
Ron : kita berjiran malah tinggal dengan hantu !!!!!
kakak : siapa bilang ?
Ron : ayah !
kakak: Ron !!!!!!!!!!!!!!!!!! ayah dah RIP semasa menghantar mak ke hospital semasa melahirkan kamu!!!
Ron: $#@*%$@
kakak: enough Ron … sebenarnya kami semua sudah tiada… kamu pun dah takda.. cukuplah bermain, mari balik ke kubur .. hari dah senja.. nanti kang kena sorok dek antu kopek.. moh deghaih…. Dalam perjalanan nk gi kubur..
Ros : (Nampak Ron dngan keluarganya) Ayahhh!!!
Pak Aji : Pasaipa ni?
Ros : Cheq nampak Ron dengan keluarga dia tengah jalan!
Pak Aji : Jadi?
Ros : Kan depa dah meninggal!
Pak Aji : Memanglah. Ayah pun dah meninggal 2 tahun lepas.
Ros : (Lari ke emaknya) Makkk!! Mak Aji : Awat ni?
Ros : Ayah dah meninggal! Mak Aji : Jadi?
Ros : Ros cakap dengan ayah tadi!
Mak Aji : Kamu pun tengah cakap dengan mak. Mak pun dah meninggal 3 tahun lepas sebab melahirkan adik kamu.
Ros : (Lari ke abang) Abanggg!!!
Abang : Awat hang duk jerit2 ni?
Ros : (Berhenti)
Abang : Pasaipa dengan hang ni?
Ros : (Ambik pistol tmbak kepala)
Abang : Ya Allah! Kenapa dengan hang ni? Dah gila ka apa?
Ros : Sudah lah. Abang pun dah mati kan?
Abang : Sebenarnya, aku bukan abang hang
Ros : Habis tu, ini siapa?
Abang : Aku orang bunian lah!
Ros : TIDAKKKK!!
Adik : Sudahlah kak. Jom pergi kubur Mak dengan ayah.mereka dah tunggu dah tu…
Ros : (ikut je lah) Tiba-tiba…
Pengarah : Cut!! Pandai kamu semua berlakon! Syabas! Saya nak kamu semua macam ni lah. Okay, itu saja setakat ini. Esok, kita sambung lain. Kemas barang cepat!!!! # woooit.. Serius Benar Korang Baca.. Dah2 la tu..forward kat org lain plak.. Dorang pun nk baca jugak …………..☝☝☝

Beautiful Message

Kamsaini Shared

Beautiful Message

💬 If You Are Right Then There is No Need to Get Angry …

💬 And If You Are Wrong Then You Don’t Have Any Right to Get Angry.

💬 Patience With Family is Love …..

💬 Patience With Others is Respect.

💬 Patience With Self is Confidence And Patience With GOD is Faith.

💬 Never Think Hard About The PAST , It Brings Tears…

💬 Don’t Think More About The FUTURE , It Brings Fear…

💬 Live This Moment With A Smile , It Brings Cheer.

💬 Every Test in Our Life Makes Us Bitter Or Better …..

💬 Every Problem Comes To Make Us Or Break Us !

💬 The Choice is Ours Whether We Become Victims Or Victorious.

💬 Beautiful Things Are Not Always Good But Good Things Are Always Beautiful ……

💬 ” Happiness ” Keeps You …. Sweet But Being Sweet Brings Happiness.

JADILAH SEORANG YANG BAIK, MESKIPUN ENGKAU TIDAK DILAYAN DENGAN BAIK

Assalamualaikum.. utk renungan kita bersama..drpd group sdpb
JADILAH SEORANG YANG BAIK, MESKIPUN ENGKAU TIDAK DILAYAN DENGAN BAIK
Antara ungkapan Ibn al-Qayyim yg paling indah pernah aku baca:
🌷”Seseorang kawan rapat tidak berkongsi kesakitan dgnmu..seorang kekasih tidak menanggung keperitanmu..seorang rakan karib tidak menggantikan tempatmu untuk berjaga mlm..
🌷Ambil beratlah tentang dirimu sendiri..jagalah ia..pimpinlah ia..jgn kamu layan peristiwa yg berlaku melebihi kadar y sepatutnya
🌷Pastikan dgn sebenar2nya..ketika engkau bersedih, tiada yg boleh menenangkanmu kecuali dirimu sendiri..ketika engkau tewas, tiada yg boleh memenangkanmu selain dirimu sendiri..kemampuanmu utk bangkit semula tiada yg memilikinya selain dirimu..
🌷Janganlah kamu cari nilai diri kamu pada pandangan manusia..carilah ia dlm jiwa kamu sendiri..bila jiwa itu tenang, terangkatlah kedudukan..bila kamu telah kenal diri kamu, maka apa yg dikatakan kpdmu tiada kesan mudaratnya lagi..
🌷Usahlah kamu tanggung beban keresahan hidup di dunia kerana ia adalah milik Allah..Usah jua kamu pikul beban keresahan mencari rezeki kerana ia adalah dari Allah dan usahlah jua kamu pikul beban keresahan mengejar masa depan krn ia adalah di Tangan Allah..
🌷Yg perlu kamu pikul hanyalah satu beban keresahan sahaja, iaitu bagaimana hendak melakukan perkara yg meredhakan Allah..krn bila engkau meredhakan Allah, Dia akn meredhaimu, mencukupi bagimu dan memadai utkmu
🌷Jgnlah kamu berputus asa dgn kehidupan yg menyebabkan hati mu menangis..sebaliknya, katakanlah: “Ya Allah! gantikanlah untukku dgn kedua2 kebaikan di dunia dan akhirat..
🌷Kedukaan itu akn hilang dgn satu sujud..manakala kegembiraan akn dtg dgn satu seruan..Allah tidak akn sekali-kali melupakan kebaikan yg telah engkau buat atau keresahan yg telah engkau tolong hilangkan atau mata yg hampir menangis yg engkau tolong ceriakan..
🌷Hiduplah di ats prinsip: Jadilah seorang yg baik, meskipun engkau tidak dilayan dgn baik..bukan kerana mereka..tetapi kerana Allah suka kpd org yg baik”.✅
Kredit :Ustaz Ahmad Fazrin Bin Yahaya
✅semoga bermanfaat

Sambungan

9) RAMBUT KUSUT
Baru bgn tidur atau malas sikat rambut..

10) RAMBUT BERUBAN
dah tua tu…rumah kata pergi..kubur kata mari..

11) TIADA RAMBUT
macam mana nak kate ye….kesian

12) RAMBUT WARNA KEMERAH-MERAHAN ATAU KEHIJAU-HIJAUAN
itu rambutann… Huahuahuahua…

jangan marah…

😜😜😜😜 jgn serius sgt

*🍃MONYET DAN DENDAM🍃*  

💝💝💝💝💝💝💝ucapan raya hj d ppp

Di Afrika, ada sebuah teknik yang unik untuk berburu monyet di hutan Afrika. Si pemburu menangkap monyet dalam keadaan hidup2 tanpa menggunakan senapang dan ubat bius serta tanpa cedera.

Cara menangkapnya biasa-biasa saja, pemburu hanya menggunakan balang berleher panjang dan sempit. Balang itu diisikan dgn kacang yang telah diberi bau atau aroma untuk memikat monyet2 itu datang ke balang-balang itu.

Setelah diisi kacang, balang-balang itu ditanam dalam tanah dengan dibiarkan mulut balang itu tanpa tutup.

Para pemburu mula melakukannya di waktu petang. Besoknya, mereka akan menangkap monyet2 yang tangannya sudah terperangkap di dalam balang dan tangan mereka tak boleh dikeluarkan.

Bagaimana monyet2 itu terperangkap ?

Sesungguhnya haiwan hanya ada nafsu tapi tak menggunakan otak seperti manusia. Monyet-monyet itu akan tertarik pada aroma yang keluar dari setiap balang itu.

Mereka mengamati lalu memasukkan tangan untuk mengambil kacang2 yang ada di dalamnya. Oleh kerana menggenggam kacang itu, maka monyet2 itu tidak boleh menarik keluar tangannya.

Sepanjang mempertahankan kacang2 itu, selama itu pula mereka terperangkap.

Balang-balang itu terlalu berat untuk diangkat. Jadi, monyet2 itu tidak akan dapat pergi ke mana-mana..!

Sebenarnya monyet2 itu boleh selamat jika mau melepaskan genggaman tangannya, tapi mereka tak mahu melepaskannya…

Wahai Sahabatku…

Mungkin kita akan tertawa melihat tingkah monyet2 itu.

Tapi, tanpa disedari sebenarnya ramai manusia melakukan hal yang sama seperti monyet-monyet itu. Ini bermakna manusia mengikut hawa nafsu spt haiwan monyet itu walaupun mereka boleh berfikir manakala monyet tak boleh.

Mereka ini mengenggam erat setiap masalah yang dimiliki tanpa mahu melepaskannya.

Mereka sering menyimpan dendam, benci dan iri, tak mudah memberi maaf, tak mudah memaafkan.

Mulut mungkin berkata ikhlas, tapi dendam marah membara masih ada di dalam dada. Sehingga tak mampu melepaskannya. Terus mempertahankannya.

Bahkan, kadang-kadang membawa “balang-balang” itu ke mana pun & pada bila-bila mereka pergi. Mereka terus menjalani kehidupan ini dengan memikul beban berat itu.

Tanpa disedari, mereka sebenarnya sudah terperangkap dengan penyakit kepahitan yang berat, yg boleh pada merosakkan sel2 tubuh mereka, dan putusnya saraf-saraf DNA-nya.

Jika hal ini dibiarkan berlarutan, maka kemungkinan besar sel-sel yang rosak tadi perlahan berubah menjadi sel-sel barah..!!

Kajian tentang sel tubuh yg rosak menjadi sel barah inilah yang menyebabkan Prof. Dr. Bruce Lipton, dari USA, menerima hadiah Nobel dlm bidang Biologi Molecular.

Sebenarnya mereka akan selamat dari sakit berbahaya ini jika mereka mau melepaskan semua fikiran, perasaan dan emosi negatif (su’u zhon, kecemasan, marah, dendam, benci, iri dengki, menganggap diri benar, orang lain selalu salah…dll) terhadap sesiapa pun.

Jika kita perhatikan dalam kehidupan kita seharian masih ramai orang2 yg hatinya seperti tangan monyet tersebut.

Jom Saudara-saudara ku! marilah kita lepaskan, maafkan, ikhlaskan. Kita boleh.

“Taqobbalallaahu minnaa wa minkum”

Baarokallaahu Fiikum.

Ya Allah

Maafkan segala kesalahan dan khilaf Kami serta berkatikanlah umur kami dlm ketaatan kpdMu, Matikan kami dgn husnul khootimah dan izinkan kelak kami boleh bertemu dgnMu…

Yaa Robb…aamiin…

aamiin Ya Robbal ‘Alamin

WALLAHU A’LAM.

Suara Takbir

suara takbir

Alhamdulillah….Selosai ghayo petamo & keduo
Dapek duit ghayo
Akak den boei den RM1000
Along boei den RM 2,000
Tok wan boei duit ghayo kek den RM 5,000
Lain2 duit ghayo den dapek RM 2,000..
Orang umah den lak dapek duit ghayo RM 5,000 lobih ….
Mak aiiiiii…Sodap boto mimpi malam tadi menyosa den bangun koncing….

😂😂😂

timbalan presiden kgutm mendoakan

ASSALAMU’ALAIKUM

🕌🕌🕌🕌🕌🕌🕌🕌

Ya Allah, jangan Kau biarkan Ramadhan pergi tanpa meninggalkan kesan keinsafan di hati2 kami.

Ya Allah, jangan biarkan Ramadhan pergi tanpa membawa himpunan amal dan doa kami.

Ya Allah, jangan biarkan Ramadhan pergi tanpa islah dan kebaikan terhadap keperibadian kami.

Ya Allah, jangan biarkan Ramadhan pergi tanpa keampunan dosa2 kami.

Ya Allah, jangan biarkan Ramadhan pergi tanpa meninggalkan jejak2 ke syurga untuk kami.

Ya Allah, janganlah Kau biarkan Ramadhan pergi sebelum Kau tutup rapat pintu azab dan neraka Mu daripada tergelinciran kaki kami.

Ya Allah, lindungilah kami dari melakukan dosa dan kemaksiatan semasa dalam Ramadhan maupun selepas Ramadhan.

Ya Allah, sebelum mentari akhir Ramadhan berlalu pergi, Kau ampunilah kami dan Kau terimalah taubat kami.

Ya Allah, Kau sempatkanlah kami bertemu lagi dengan Ramadhan Al Mubarak yang akan datang.

Ya Allah, lindungilah semua anggota keluarga kami dari tipu daya dan fitnah dunia. Selamatkan setiap seorang dari kami dengan Iman dan taqwa.

Jadikan kami calon syurgaMu. Sempurnakan akhlak kami dan lindungi kami dari godaan syaitan dan hawa nafsu.

Ya Mujibbasailin.

Limpahilah kami dengan sifat2 kebaikan dan terpuji.

Jadikan kehidupan kami di dunia ini tenang dan penuh rahmah dan mawaddah.

Aamiin Ya Rabbal Alamiin.

Untuk hati yang pernah terluka oleh tajamnya lidah ini. Untuk jiwa yang tersakiti oleh buruknya sikap dan perilakuku, saya menyusun sepuluh jari memohon ampun dan maaf zahir dan batin. SELAMAT ‘ IDUL FITRI.