2015 in review

The WordPress.com stats helper monkeys prepared a 2015 annual report for this blog.

Here’s an excerpt:

The concert hall at the Sydney Opera House holds 2,700 people. This blog was viewed about 19,000 times in 2015. If it were a concert at Sydney Opera House, it would take about 7 sold-out performances for that many people to see it.

Click here to see the complete report.

Segar

Kiriman prof hasanan

Dikatakan ini sebagai kaedah mudah pulih kesegaran.

refresh

Tekan pangkal kuku jari dengan hujung jari dari tangan yang satu lagi. Tekan hingga nampak warna berubah dari merah jadi putih. Tekan gilir gilir setiap pangkal kuku jari dengan jari dari tangan yang satu lagi.

InsyaAllah rasa sedap dan segar.

Hasanan Md Nor.

SEGAR & CELIK

Kiriman profesor hasanan UTM

Kaedah mudah untuk segar dan celik semasa dengar khutbah, kuliah, belajar dan kerja.

Tekan kuat dan urut kuat bahagian;

1. Antara mata dengan side burn (rambut tepi).
2. Antara belakang kepala dan belakang leher.
3. Antara ibu jari dan jari telunjuk.

Boleh buat untuk 3 bahagian atau 2 atau 1 sahaja. Ini adalah kaedah seketika. Untuk kesegaran berpanjangan hendaklah cukup tidur, sentiasa beriadah dan banyak minum air kosong.

Boleh cuba di masjid, rumah, sekolah, universiti dan lain-lain. Sila sebarkan jika ianya baik.

Hasanan Md Nor

20140803-161127-58287493.jpg

Tips memasak

Kiriman tipah SDPB
GOOD INFO TO SHARE!?

Utk ibu2 yg sdg dn akan memasak jgn letak garam ketika memasak. Buat mcm org Arab depa msak tawaq habiaq tp bila nk mkn bru ltk garam. Sunnah nabi bagus utk kesihatan pun. Baca ni :

  • Fakta: KHASIAT GARAM
    Kita disogok dgn fakta palsu.”Ambik garam lebih boleh kena penyakit darah tinggi… ni protokol yahudi.”
    Back to cara hidup nabi… Sblm mkn nabi letak secubit garam di lidah utk elak santau dan tapis makanan yg akan di makan …

Sampai di tempat baru…nabi ambil garam dahulu utk sesuaikan hormon tubuh di tempat baru…
Utk ubat penyakit rohani, air perlu di campur garam terutama untuk ubati sihir dan santau …kenapa?
Allah cipta garam adalah sebagai penarik toksid/asid/racun dlm darah atau tubuh dan juga penarik unsur2 negatif (pengamalan darus syifa’ utk bersih rumah atau pagar rumah perlu tabur garam di sekeliling rumah. Garam juga unsur yg boleh imbangkan balik sistem tubuh kita …ini sunnah Nabi…

Tp garam boleh jd rosak apabila dimasak atau bertindak balas dgn suhu tinggi/panas. Maksudnya kalau hendak masak, guna garam bukit dan jangan bubuh garam semasa makanan gelegak atas dapur.Tutup api dan biar suhu turun dahulu baru letak garam. Kita panggil “bubuh garam atas darat” mcm orang Arab lakukan. Letak garam semasa hendak makan.
Mengapa? Garam mengandungi sodium dan potassium. Tubuh perlu potassium lebh. Kalau panas, garam hanya tinggal sodium.Potassium akan rosak dlm suhu panas. Oleh kerana tu boleh terkena darah tinggi.

#Plz fowrd pada rakan lain
~Sharing is caring~ Wallahua’lam…

sila jumpa doktor utk periksa kesihatan 

Faraid ke ?….!!!

Kiriman M LAH Pertisas

A father left 17 camels as an asset for his three sons.‬  When the father passed away, his sons opened up the will.‬   The Will of the father stated that the eldest son should get half of 17 camels,,,‬

‪   while the middle son should be given 1/3rd (one-third) of 17 camels,,,‬

‪   The youngest son should be given 1/9th (one-ninth) of the 17 camels,,,‬

‪   As it is not possible to divide 17 into half or 17 by 3 or 17 by 9, three sons started to fight with each other.‬

‪   So, the three sons decided to go to a wise man.‬

‪   The wise man listened patiently about the Will. The wise man, after giving this thought, brought one camel of his own and added the same to 17. That increased the total to 18 camels.‬

‪   Now, he started reading the deceased father’s will.

Half of 18 = 9. So he gave the eldest son 9 camels.‬

‪   (one-third) 1/3rd of 18 = 6. So he gave the middle son 6 camels.‬

‪   (one-ninth) 1/9th of 18 = 2. So he gave the youngest son 2 camels.‬

‪Now add this up: 9 plus 6 plus 2 is 17 and this leaves one camel, which the wise man took back.‬

camels

‪   MORAL: The attitude of negotiation and problem solving is to find the 18th camel i.e. the common ground. Once a person is able to find the common ground, the issue is resolved. It is difficult at times.‬

‪   However, to reach a solution, the first step is to believe that there is a solution. If we think that there is no solution, we won’t be able to reach any!‬

‪   If you liked this story,,, please share with friends, family and children’s,,, You might spark a thought, inspire and possibly change a life forever!

kalau DATANG LAMBAT

kiriman hisham sdpb

Dulu waktu sekolah rendah, kalau DATANG LAMBAT, kena denda kutip sampah sekitar kawsan sekolah.
Naik sekolah menengah, kalau DATANG LAMBAT, pengawas ambik nama dan cikgu disiplin akan sebut nama waktu perhimpunan. Kena denda juga kutip sampah atau cuci tandas.

Masuk universiti, kalau DATANG LAMBAT ke kuliyyah, lecturer potong ‘carry mark’. Ada juga yang terus tak boleh masuk, lecturer kunci pintu.

Bila dah bekerjaya, kalau DATANG LAMBAT, bos akan marah, bonus dan kenaikan gaji terjejas. Bahkan kalau selalu sangat, HR akan hantar showcause letter.

Tapi…

Kalau DATANG LAMBAT solat jemaah, samada tertinggal rakaat pertama atau bahkan kalau datang ketika tahiyyat akhira, Allah tetap beri ganjaran 27 kali pahala. Tak kena tolak jadi 20, 10 atau 7. Tetap juga 27. Cuma pahala afdhalnya yang mungkin berbeza di sisi Allah..

Allahuakbar… Betapa Allah sangat sayangkan hambaNya..

Ustaz Azhar Idrus Berkata
Kita relax and bace ni Perbualan antara Rasulullah & iblis..

Rasulullah bertanya : “Apa yg kau rasakan jika melihat seseorang dari umatku hendak solat?”
Iblis menjawab : “aku merasa panas dingin dan gementar”

Rasulullah : “kenapa?”
Iblis : “Sebab setiap seorang hamba bersujud 1X kepada Allah, Allah mengangkatnya 1 darjat”

Rasulullah : “jika seorang umatku berpuasa?”
Iblis : “tubuhku terasa terikat hingga ia berbuka”

Rasulullah : “jika ia berhaji?”
Iblis : “aku seperti orang gila”

Rasulullah : “jika ia membaca Al-Quran?”
Iblis : “aku merasa meleleh laksana timah diatas api”

Rasulullah : “jika ia bersedekah?”
Iblis : “itu sama saja org tersebut m’belah tubuhku dgn gergaji”

Rasulullah : “mengapa boleh begitu?“
Iblis : ”sebab dalam sedekah ada 4 keuntungan baginya, iaitu :
1. Keberkahan dlm hartanya,
2. Hidupnya disukai,
3. Sedekah itu kelak akan menjadi hijab antara dirinya dgn api neraka,
4. Terhindar dari segala macam musibah akan terhalau dr dirinya.

wpid-IMG-20131011-WA0002.jpg

Rasulullah : “apa yg dapat mematahkan pinggangmu?”
Iblis : “suara kuda perang di jalan Allah.”

Rasulullah : “apa yg dapat melelehkan tubuhmu?”
Iblis : “taubat org yg bertaubat”

Rasulullah : “apa yg dpt membakar hatimu?”
Iblis : “istighfar di waktu siang & malam”

Rasulullah : “apa yg dpt mencoreng wajahmu?”
Iblis : “sedekah yg diam2”

Rasulullah : “apa yg dpt menusuk matamu?”
Iblis : “solat fajar”

Rasulullah : “apa yg dpt memukul kepalamu?”
Iblis : “solat berjemaah”

Rasulullah : “apa yg paling mengganggumu”
Iblis : “majlis para ulama”

Rasulullah : “bagaimana cara makanmu?”
Iblis : “dengan tangan kiri dan jariku”

Rasulullah : “dimanakah kau menaungi anak2mu di musim panas?”
Iblis : “dibawah kuku manusia”

Rasulullah : “siapa temanmu wahai iblis?”
Iblis : “penzina”

wpid-IMG-20140221-WA0009.jpg

Rasulullah : “siapa teman tidurmu?”
Iblis : “pemabuk”

Rasulullah : “siapa tamumu?”
Iblis : “pencuri”

Rasulullah : “siapa utusanm huhu?”
Iblis : “tukang sihir (dukun)”

Rasulullah : “apa yg membuatmu gembira?”
Iblis : “bersumpah dgn cerai”

Rasulullah : “siapa kekasihmu?”
Iblis : “org yg meninggalkan Solat Jum’at”

Rasulullah : “siapa manusia yg paling membahagiakanmu?”
Iblis : “org yg meninggalkan solat”

Speaking of January 30th

Speaking of January 30th

super moon 30 jan 2014photo credit sun gazing

Mostly Bright Ideas

Cromwell Three hundred fifty-three years ago, Oliver Cromwell, Lord Protector of England, was hanged in chains at Westminster Hall in London for his opposition to the British monarchy. After the hanging, which took place on January 30, 1661, his head was severed, impaled on a spike, and publicly displayed for the next twenty-four years. What makes the story especially interesting is that Cromwell had died of malarial fever and kidney infection in 1658, more than two years before the ritual execution, demonstrating that, if nothing else, his enemies were thorough and had no trouble holding a grudge.

In 1685, the head fell from its perch and into the hands of private collectors, in much the same way that a foul ball hit into the stands at a baseball game becomes the property of the lucky fan who happens to snare it. The location of Cromwell’s head and body have been the…

View original post 693 more words