100 instructions by Allah in the Quraan for mankind

100  Direct instructions by Allah in the Quran for mankind

Allah (Subhana Wa Ta`ala) has directly given us 100 instructions through Al Quran :

  1. Do not be rude in speech (3:159)
  2. Restrain Anger (3:134)
  3. Be good to others (4:36)
  4. Do not be arrogant (7:13)
  5. Forgive others for their mistakes (7:199)
  6. Speak to people mildly (20:44)
  7. Lower your voice (31:19)
  8. Do not ridicule others (49:11)
  9. Be dutiful to parents(17:23)
  10. & Do not say a word of disrespect to parents (17:23)
  11. Do not enter parents’ private room without asking permission (24:58)
  12. Write down the debt (2:282)
  13. Do not follow anyone blindly (2:170)
  14. Grant more time to repay if the debtor is in hard time (2:280)
  15. Don’t consume interest (2:275)
  16. Do not engage in bribery (2:188)
  17. Do not break the promise (2:177)
  18. Keep the trust (2:283)
  19. Do not mix the truth with falsehood (2:42)
  20. Judge with justice between people (4:58)
  21. Stand out firmly for justice (4:135)
  22. Wealth of the dead should be distributed among his family members (4:7)
  23. /.. 22 – & Women also have the right for inheritance (4:7)
  24. Do not devour the property of orphans (4:10)
  25. Protect orphans (2:220)
  26. Do not consume one another’s wealth unjustly (4:29)
  27. Try for settlement between people (49:9)
  28. Avoid suspicion (49:12)
  29. /.. 18 – & Do not spy and backbite (2:283)
  30. /.. 28 – & Do not spy or backbite (49:12)
  31. Spend wealth in charity (57:7)
  32. Encourage feeding poor (107:3)
  33. Help those in need by finding them (2:273)
  34. Do not spend money extravagantly (17:29)
  35. Do not invalidate charity with reminders (2:264)
  36. Honor guests (51:26)
  37. Order righteousness to people only after practicing it yourself(2:44)
  38. Do not commit abuse on the earth (2:60)
  39. Do not prevent people from mosques (2:114)
  40. Fight only with those who fight you (2:190)
  41. Keep the etiquette’s of war (2:191)
  42. Do not turn back in battle (8:15)
  43. No compulsion in religion (2:256)
  44. Believe in all prophets (2:285)
  45. Do not have sexual intercourse during menstrual period (2:222)
  46. Breast feed your children for two complete years (2:233)
  47. Do not even approach unlawful sexual intercourse (17:32)
  48. Choose rulers by their merit (2:247)
  49. Do not burden a person beyond his scope (2:286)
  50. Do not become divided (3:103)
  51. Think deeply about the wonders and creation of this universe (3:191)
  52. Men and Women have equal rewards for their deeds (3:195)
  53. Do not marry those in your blood relation (4:23)
  54. Family should be led by men (4:34)
  55. Do not be miserly (4:37)
    56.Do not keep envy (4:54)
  56. Do not kill each other (4:92)
  57. Do not be an advocate for deceit (4:105)
  58. Do not cooperate in sin and aggression (5:2)
  59. Cooperate in righteousness (5:2)
  60. ’Having majority’ is not a criterion of truth (6:116)
  61. Be just (5:8)
  62. Punish for crimes in an exemplary way (5:38)
  63. Strive against sinful and unlawful acts (5:63)
  64. Dead animals, blood, the flesh of swine are prohibited (5:3)
  65. Avoid intoxicants and alcohol (5:90)
  66. Do not gamble (5:90)
  67. Do not insult others’ deities (6:108)
  68. Don’t reduce weight or measure to cheat people (6:152)
  69. Eat and Drink, But Be Not Excessive (7:31)
  70. & Wear good cloths during prayer times (7:31)
  71. protect and help those who seek protection (9:6)
  72. Keep Purity (9:108)
  73. Never give up hope of Allah’s Mercy (12:87)
  74. Allah will forgive those who have done wrong out of ignorance (16:119)
  75. Invitation to God should be with wisdom and good instruction (16:125)
  76. No one will bear others’ sins (17:15)
  77. Do not kill your children for fear of poverty (17:31)
  78. Do not pursue that of which you have no knowledge (17:36)
  79. Keep aloof from what is vain (23:3)
  80. Do not enter others’ houses without seeking permission (24:27)
  81. Allah will provide security for those who believe only in Allah (24:55)
  82. Walk on earth in humility (25:63)
  83. Do not neglect your portion of this world (28:77)
  84. Invoke not any other god along with Allah (28:88)
  85. Do not engage in homosexuality (29:29)
  86. Enjoin right, forbid wrong (31:17)
  87. Do not walk in insolence through the earth (31:18)
  88. Women should not display their finery (33:33)
  89. Allah forgives all sins (39:53)
  90. Do not despair of the mercy of Allah (39:53)
  91. Repel evil by good (41:34)
  92. Decide on affairs by consultation (42:38)
  93. Most noble of you is the most righteous (49:13)
  94. No Monasticism in religion (57:27)
  95. Those who have knowledge will be given a higher degree by Allah (58:11)
  96. Treat non-Muslims in a kind and fair manner (60:8)
  97. Save yourself from covetousness (64:16)
  98. Seek forgiveness of Allah. He is Forgiving and Merciful (73:20)
  99. Do not repel one who asks (93:10)

And Allah Knows Best.

 

100 ayat

  1. Jangan biadap dalam ucapan (3: 159)
  2. Menahan Kemarahan (3: 134)
  3. Baiklah kepada orang lain (4:36)
  4. Jangan sombong (7:13)
  5. Ampunilah orang lain atas kesilapan mereka (7: 199)
  6. Bercakap dengan sopan santun (20:44)
  7. Kurangkan suara anda (31:19)
  8. Jangan menghina orang lain (49:11)
  9. Berhati-hatilah kepada ibu bapa (17:23)
  10. /..9 – dan Jangan gunakan kata-kata tidak menghormati ibu bapa (17:23)
  11. Jangan masuk bilik peribadi ibu bapa tanpa meminta izin (24:58)
  12. Tulis hutang (2: 282)
  13. Jangan ikut sesiapa secara membuta tuli (2: 170)
  14. Berikan lebih banyak masa untuk membayar balik jika penghutang dalam masa yang sukar (2: 280)
  15. Jangan gunakan dan makan bunga (2: 275)
  16. Jangan terlibat dalam rasuah (2: 188)
  17. Jangan mungkir janji (2: 177)
  18. Pastikan kepercayaan (2: 283)
  19. Jangan campurkan kebenaran dengan kepalsuan (2:42)
  20. Hakim dengan adil antara manusia (4:58)
  21. Berpegang teguh untuk adil (4: 135)
  22. Kekayaan orang mati harus diagihkan di kalangan anggota keluarganya (4: 7)
  23. /.. 22 – dan Wanita juga mempunyai hak untuk warisan (4: 7)
  24. Jangan memakan harta anak yatim (4:10)
  25. Melindungi anak-anak yatim (2: 220)
  26. Jangan gunakan kekayaan orang lain dengan tidak adil (4:29)
  27. Cari penyelesaian antara orang (49: 9)
  28. Elakkan kecurigaan (49:12)
  29. /.. 18 – dan Jangan mata-mematai dan backbite (2: 283)
  30. /.. 28 – dan Jangan mengintip atau membelakangkan (49:12)
  31. Belanja kekayaan dalam kebajikan (57: 7)
  32. Galakkan beri makan kepada yang miskin (107: 3)
  33. Bantu mereka yang memerlukan dengan mencari mereka (2: 273)
  34. Jangan membelanjakan wang secara berlebihan (17:29)
  35. Jangan membatalkan amal dengan menunjuk-nunjuk (2: 264)
  36. Tetamu kehormat (51:26)
  37. Sendiri kena buat dulu sebelum nak suruh orang lain (2:44)
  38. Jangan melakukan kerosakan di bumi (2:60)
  39. Jangan menghalang orang dari masjid (2: 114)
  40. Berjuang dengan orang-orang yang memerangi kamu (2: 190)
  41. Pastikan etika peperangan (2: 191)
  42. Jangan berpaling dalam peperangan (8:15)
  43. Tiada paksaan dalam agama (2: 256)
  44. Percayalah kepada semua nabi (2: 285)
  45. Jangan bersetubuh semasa haid (2: 222)
  46. Penyusuan kepada anak-anak anda selama dua tahun yang lengkap (2: 233)
  47. Janganlah mendekati hubungan seks yang melanggar undang-undang (17:32)
  48. Pilih penguasa dengan merit mereka (2: 247)
  49. Jangan membebankan orang di luar skopnya (2: 286)
  50. Jangan berpecah (3: 103)
  51. Berfikir mendalam tentang keajaiban & penciptaan alam semesta ini (3: 191)
  52. Lelaki & Wanita mempunyai ganjaran yang sama untuk perbuatan mereka (3: 195)
  53. Jangan berkahwin dengan orang-orang dalam hubungan darah anda (4:23)
  54. Keluarga harus diketuai oleh lelaki (4:34)
  55. Jangan menjadi kacau-bilau (4:37)
  56. Jangan sungkan iri hati (4:54)
  57. Jangan bunuh satu sama lain (4:92)
  58. Jangan menjadi peguam bela untuk menipu (4: 105)
  59. Jangan bekerjasama dalam dosa dan pencerobohan (5: 2)
  60. Bekerjasama dalam kebenaran (5: 2)
  61. ‘Mempunyai majoriti’ bukan kriteria kebenaran (6: 116)
  62. Jadilah adil (5: 8)
  63. Menghukum jenayah secara teladan (5:38)
  64. Berjuang dengan perbuatan berdosa dan menyalahi undang-undang (5:63)
  65. Haiwan yang mati, darah, daging babi dilarang (5: 3)
  66. dilarang minuman keras dan alkohol (5:90)
  67.  dan Jangan berjudi (5:90)
  68. Jangan menghina dewa-dewa lain (6: 108)
  69. Jangan mengurangkan timbangan atau untuk menipu (6: 152)
  70. Makan dan Minum, Tetapi Tidak Berlebihan (7:31)
  71. dan Pakai pakaian yang baik semasa sembahyang, masa doa (7:31)
  72. melindungi dan membantu mereka yang mencari perlindungan (9: 6)
  73. Teruskan Kesucian (9: 108)
  74. Jangan sekali-kali melepaskan harapan dari rahmat Allah (12:87)
  75. Allah akan mengampuni mereka yang telah melakukan kejahatan (16: 119)
  76. Jemputan kepada Tuhan mestilah dengan kebijaksanaan dan pengajaran yang baik (16: 125)
  77. Tidak ada yang akan menanggung dosa orang lain (17:15)
  78. Jangan bunuh anak-anak anda kerana takut kemiskinan (17:31)
  79. Jangan mengejar perkara yang tidak kamu ketahui (17:36)
  80. Jauhkanlah dari apa yang sia-sia (23: 3)
  81. Jangan masukkan rumah orang lain tanpa  kebenaran (24:27)
  82. Allah akan memberi keamanan kepada orang-orang yang beriman hanya kepada Allah (24:55)
  83. Berjalan di bumi dengan rendah hati (25:63)
  84. Janganlah mengabaikan bahagian dunia ini (28:77)
  85. Janganlah kamu memohon tuhan lain bersama Allah (28:88)
  86. Jangan terlibat dalam homoseksual (29:29)
  87. Mengikuti dengan betul, melarang salah (31:17)
  88. Jangan berjalan dengan sombong melalui bumi (31:18)
  89. Wanita tidak boleh memaparkan pakaian indah mereka (33:33)
  90. Allah mengampuni segala dosa (39:53)
  91. Jangan putus asa rahmat Allah (39:53)
  92. Mengalahkan kejahatan dengan baik (41:34)
  93. Memutuskan urusan dengan perundingan (42:38)
  94. Kebahagiaan kamu yang paling mulia (49:13)
  95. Tidak ada Monastik dalam agama (57:27)
  96. Mereka yang mempunyai pengetahuan akan diberi gelaran yang lebih tinggi oleh Allah (58:11)
  97. Rawat orang bukan Islam dengan cara yang baik dan adil (60: 8)
  98. Selamatkan diri dari kejahatan (64:16)
  99. Dapatkan pengampunan Allah. Dia Maha Pengampun dan Pengasih (73:20)
  100. Jangan menolak sesiapa yang meminta (93:10)

 

Hikayat Antah Berantah – SM Hassan

landscape sunset twilight park

Photo by Zukiman Mohamad on Pexels.com

Ingatan Mesra Sejarah Lama

Tersebutlah kisah di zaman purba, Antah Berantah negeri bernama, Rajanya adil dan bijaksana, Tetapi lemah dan tiada berdaya.

Ramailah menteri lupa daratan, Sehingga rakyat menjadi bosan, Sehingga rakyat menjadi benci, Keluarga DiRaja dan para menteri.

Bertambahlah lagi hasad dan dengki, Cela mencela Caci mencaci…, Kekanda Raja yang pernah bertahta, Turut menghasut rakyat jelata.

Satu hari musuh pun datang, Ketuanya panglima yang telah dibuang, Dikumpul segala musuh yang ada, Tak kira saitan atau manusia.

Musuh menyerang negeri yang lemah, Tentera dan rakyat berpaling tadah, Antah Berantah rosak binasa, Rakyat jelata menjadi hamba.

Antah Berantah Tinggal Sejarah, Negeri termasyhor hilanglah sudah, Bangsa yang mulia menjadi hina, Yang tinggal hanya Hikayat Lama.

Ikhlas bila menerima…

K Long YPY pos💭sedap ayat ni 👇💭

Aku melihat hidup orang lain begitu nikmat,
Rupanya dia menutup kekurangannya tanpa perlu berkeluh kesah.

Aku melihat hidup teman-temanku tak ada duka dan kepedihan,
Rupanya dia pandai menutup dukanya dengan bersyukur dan redha.

Aku melihat hidup saudaraku tenang tanpa ujian,
Rupanya dia begitu menikmati badai hujan dlm kehidupannya.

Aku melihat hidup sahabatku begitu sempurna,
Rupanya dia berbahagia dengan apa yang dia ada.

Aku melihat hidup jiran tetanggaku sangat beruntung,
Ternyata dia selalu tunduk pada Allah untuk bergantung.

Setiap hari aku belajar memahami dan mengamati setiap hidup orang yang aku temui..
Ternyata aku yang kurang mensyukuri nikmat Allah..
Bahawa di satu sudut dunia lain masih ada yang belum beruntung memiliki apa yang aku ada saat ini.

Dan satu hal yang aku ketahui, bahawa Allah tak pernah mengurangkan ketetapan-Nya.
Hanya akulah yang masih saja mengkufuri nikmat suratan takdir Ilahi.

Maka aku merasa tidak perlu iri hati dengan rezeki orang lain.

Mungkin aku tak tahu dimana rezekiku. Tapi rezekiku tahu dimana diriku berada.

Dari lautan biru, bumi dan gunung, Allah telah memerintahkannya menuju kepadaku.

Allah menjamin rezekiku, sejak 9 bulan 10 hari aku dalam kandungan ibuku.

Amatlah keliru bila bertawakkal rezeki dimaknai dari hasil bekerja.
Kerana bekerja adalah ibadah, sedang rezeki itu urusan-Nya..

Melalaikan kebenaran dan gelisah dengan apa yang dijamin-Nya, adalah kekeliruan berganda..

Manusia membanting tulang, demi angka simpanan gaji, yang mungkin esok akan ditinggal mati.

Mereka lupa bahawa hakikat rezeki bukan apa yang tertulis dalam angka, tapi apa yang telah dinikmatinya.

Rezeki tak selalu terletak pada pekerjaan kita, Allah menaruh sekehendak-Nya.

Siti Hajar berulang alik dari Safa ke Marwah, tapi air Zam-zam muncul dari kaki anaknya, Ismail.

Ikhtiar itu perbuatan. Rezeki itu kejutan.
Dan yang tidak boleh dilupakan, setiap hakikat rezeki akan ditanya kelak, “Dari mana dan digunakan untuk apa”

Kerana rezeki hanyalah “hak pakai”, bukan “hak milik”…

Halalnya dihisab dan haramnya diazab.
Maka, aku tidak boleh merasa iri pada rezeki orang lain.
Jujur bila berkata,
Hayati bila membaca,
Ikhlas bila menerima…

semoga bermanfaat
#SHARE

Tips dan undang2 berhari raya di rumah orang! -Terkini 2017 (tatarakyat)

Tips dan undang2 berhari raya di rumah orang!

  1. Jgn dtg rumah org awal sangat. Org masih smbhyg raya.
  2. Pastikan anak2 x ambik angpau sampai 4 5 kali.. pengsan tuan rumah
  3. Jgn dtg rumah org tgh mlm. Tuan rumah dah pakai baju kelawar.
  4. Jgn tanya kenapa baju tuan rumah sama dgn langsir. Brg sekarang semua mahal. Kena berjimat sikit.. tau tak?
  5. Jgn sibuk tanya org bila nak kawen. Kalau dah kawen sibuk tanya bila nak ada anak. Bosan org nak jawab. Lain kali bawak je recorder.
  6. Jgn pandai2 tukar channel tv rumah org. Dah diorg sefamily minat hindi jgn pandai2 nak tukar astro ceria.
  7. Jgn pakai baju sedondon sgt nanti mcm org nak pergi lumba perahu.
  8. Jgn terus ke dapur rumah org. Biasa musim raya dapur mcm tongkang pecah.
  9. Budak2 jgn buka angpow dpn tuan rumah. Nanti biru muka tuan rumah kalau dia bagi rm1 ja.
  10. Org hidang air terus minum takpayah nak cakap byk.
  11. Jgn tumpang kencing kalau tak pandai nak flush.
  12. Kalau termakan kueh basi or berkulat, telan ja. Jgn cuba nak selit kueh tu kat sofa atau pasu rumah org. Tak baik. Tau tak?
  13. Jgn mintak password wifi rumah org..

#copypaste.
#share😂😹

Pak Amir integriti tinggi

Kuliah Prof Dato Najib hcp 18

Pada satu hari, Pak Amir pergi ke hutan untuk mencari kayu api. Pabila lalu kat kawasan tasik, Pak Amir tergelincir dan kapak buruknye terjatuh dalam tasik tu. Maka datanglah Jin Tasik kepada Pak Amir.

  • Jin Tasik: “Kenapa dengan kau?”
    Pak Amir: “Kapak aku terjatuh ke dalam tasik.”
    Jin Tasik pun menyelam dan kembali bersama kapak perak.Jin Tasik: “Inikah kapak kamu?”
    Pak Amir: “Tidak.”
    Jin Tasik pun menyelam dan kembali bersama kapak emas.

    Jin Tasik: “Inikah kapak kamu?”
    Pak Amir: “Tidak.”
    Jin Tasik pun menyelam dan kembali bersama kapak berlian.

    Jin Tasik: “Inikah kapak kamu?”
    Pak Amir: “Tidak, kapak aku buruk sahaja.”
    Jin Tasik pun menyelam dan kembali bersama kapak buruk.

    Jin Tasik: “Inikah kapak kamu?”
    Pak Amir: “Ya, itulah kapak aku.”
    Jin Tasik suka sikap Pak Amir yang jujur itu lalu memberikan keempat-empat kapak itu kepadanya.

    Pada hari yg lain pula. Pak Amir mencari kayu api di sekitar tasik yang sama bersama isterinya. Kali ni isterinye plak yang jatuh ke dalam tasik. Pak Amir susah hati. Maka datanglah Jin Tasik kepada Pak Amir..
    Jin Tasik: “Kenapa kau bersedih?”
    Pak Amir: “Isteriku jatuh ke dalam tasik.”
    Jin Tasik pun menyelam dan kembali bersama Nora Danish.

    Jin Tasik: “Inikah isteri kau?”
    Sambil menangis Pak Amir menjawab… “Ya..”
    Jin Tasik pun marah,
    “Sungguh ku tak sangka, kau yang jujur satu masa dulu telah menjadi lupa daratan & penipu?”

Sambil menahan pilu Pak Amir menjawab,
“Aku bukan lupa daratan atau penipu…
Kalau aku kata ‘tidak’ pada Nora Danish… kau akan bawakan pula Erra Fazira… kalau aku katakan ‘tidak’, kau akan bawakan pula Emma Maembong… kalau aku katakan ‘tidak’ juga, barulah kau bawakan isteriku… Dan bila aku kata ‘ya’, kau akan berikan mereka berempat padaku… Aku yang dah tua lg kencing manis ni tak mampu nak tanggung semua…”

Moral of the story… jagalah kesihatan… jgn sampai kena kencing manis…. rugi brooo!😂!😝!😅

SIRI MESEJ MENJENTIK : JAUHILAH PERILAKU…..

Salam dan Selamat Sejahtera, 

 
Kepada semua warga UTM, 
 
Dalam menjalankan tugas seharian, setiap warga UTM perlu sentiasa berusaha untuk meningkatkan mutu perkhidmatan dan seterusnya menanamkan sikap untuk berusaha dengan baik bagi meningkatkan pencapaian UTM.
 
Selaras dengan itu, sikap mengutamakan pelanggan, bermuafakat dan bekerjasama melalui kerja, amat penting untuk membawa kepada kejayaan dan seterusnya menjaga kepentingan Universiti.
 
Justeru, perilaku yang berikut perlu dijauhi oleh warga dan semua staf Universiti Teknologi Malaysia semasa menjalankan tugas seharian: 
 
1. Melanggar prinsip dan nilai etika yang ditetapkan,
2. Tidak menyempurnakan tugas dan tanggungjawab yang diamanahkan,
3. Tidak menyiapkan tugas yang diberikan mengikut masa yang telah diperuntukkan, 
4. Tidak bertimbang rasa dan mementingkan diri sendiri, 
5. Malas berusaha, 
6. Membangkang tanpa cadangan untuk memperbaiki, 
7. Tidak mahu memperbaiki kelemahan diri yang ditegur, 
8. Dendam dan hasad dengki, 
9. Khianat dalam menjalankan tugas, 
10. Menghina dan merendahkan usaha orang lain, 
11. Mengampu untuk mendapatkan pujian dan sanjungan, 
12. Bongkak dan mengejar pangkat dan kedudukan, 
13. Suka mengumpat dan menfitnah rakan sejawat, 
14. Sikap sombong dan suka menunjuk – nunjuk, 
15. Berpura – pura dalam tindakan, 
16. Tidak menghargai masa, 
17. Tidak bekerjasama dengan rakan sejawat, 
18. Mengamalkan rasuah, dan 
19. Mengamalkan amalan ‘mengular’. 
 
Dengan pesanan ini, semoga kita semua dapat sama – sama mengingatkan diri sendiri dan rakan – rakan, seterusnya memelihara integriti dan kepentingan Universiti Teknologi Malaysia, yang menjadi medan rezeki kita. 
 
Sekian, terima kasih.

RAIHAN BINTI ABD KARIM 
Pegawai Integriti /Certified Integrity Officer (CeIO)
UTM Pejabat Penasihat Undang-Undang / UTM Chambers of The Legal Adviser
Sultan Ibrahim Chancellery Building
Universiti Teknologi Malaysia (UTM)
81310 UTM Skudai
Johor Darul Ta’zim
MALAYSIA.

SIRI MESEJ INTEGRITI 6: LELAKI YANG MEMAHAMI BAHASA HAIWAN

Salam dan Selamat Sejahtera kepada semua warga UTM yang dihormati, 

Hari ini, siri mesej integriti kembali untuk memberikan pesanan untuk kita semua fahami dan sama – sama renungkan. 
 
Ceritanya begini : 
Ada seorang lelaki yang memiliki beberapa ekor haiwan ternakan dan apabila ia mendengar Musa faham bahasa haiwan, dia merayu Musa mengajar ilmu itu kepadanya. 
 
Setelah belajar, lelaki itu menggunakannya untuk memahami perbualan diantara haiwan ternakannya. Dia mendengar ayam jantan berkata kepada kuda bahawa kuda akan mati tidak lama lagi. Lelaki itu segera menjual kudanya untuk mengelakkan kerugian.Beliau dengan bangga berkata ” Bagus ilmu ini, aku tak akan pernah rugi kalau terus – terusan begini“. 
 
Beberapa hari kemudian, dengan menggunakan ilmunya, lelaki itu terdengar ayam jantan memberitahu anjing bahawa tidak lama lagi keldai akan mati. Jadi untuk mengelakkan kerugian, lelaki itu menjual keldainya pula. 
 
Selepas peristiwa itu, sekali lagi ayam jantan berkata – kata dengan haiwan lain. Kata ayam jantan, hamba kepada lelaki itu akan mati tidak lama lagi. Dengan senang hati lelaki itu menjual hambanya supaya dapat mengelakkan kerugian. Dia gembira dengan tindakannya dan menganggap  inilah ilmu yang ada padanya yang dapat membantu beliau menguruskan kehidupan seharian. 
 
Suatu hari, lelaki itu terdengar pula ayam jantan berkata kepada anjing bahawa dia, iaitu tuan mereka pula akan mati. Dalam ketakutan, lelaki itu pergi menemui Musa dan meminta nasihat, dan menceritakan perkara yang beliau telah lakukan. Kata Musa,sambil tersenyum menyindir ” Sekarang tuan boleh lah menjual diri tuan pula“. 
 
MORAL : Kebolehan untuk cuba memahami keadaan orang lain, yang kemudiannya dimanipulasikan untuk kepentingan peribadi kita sahaja, bagi mengelakkan masalah dan kerugian, tidak akan berfaedah, kerana kita tidak mengambil perhatian perkara yang paling penting, iaitu, menguruskan diri sendiri. 
 
Semoga pesanan ini sama – sama membuka minda dan mengingatkan kita. 
 
Sekian, terima kasih. 

RAIHAN BINTI ABD KARIM 
Pegawai Integriti /Certified Integrity Officer (CeIO)
UTM Pejabat Penasihat Undang-Undang / UTM Chambers of The Legal Adviser
Sultan Ibrahim Chancellery Building
Universiti Teknologi Malaysia (UTM)
81310 UTM Skudai
Johor Darul Ta’zim
MALAYSIA.