Tips dan undang2 berhari raya di rumah orang! -Terkini 2017 (tatarakyat)

Tips dan undang2 berhari raya di rumah orang!

  1. Jgn dtg rumah org awal sangat. Org masih smbhyg raya.
  2. Pastikan anak2 x ambik angpau sampai 4 5 kali.. pengsan tuan rumah
  3. Jgn dtg rumah org tgh mlm. Tuan rumah dah pakai baju kelawar.
  4. Jgn tanya kenapa baju tuan rumah sama dgn langsir. Brg sekarang semua mahal. Kena berjimat sikit.. tau tak?
  5. Jgn sibuk tanya org bila nak kawen. Kalau dah kawen sibuk tanya bila nak ada anak. Bosan org nak jawab. Lain kali bawak je recorder.
  6. Jgn pandai2 tukar channel tv rumah org. Dah diorg sefamily minat hindi jgn pandai2 nak tukar astro ceria.
  7. Jgn pakai baju sedondon sgt nanti mcm org nak pergi lumba perahu.
  8. Jgn terus ke dapur rumah org. Biasa musim raya dapur mcm tongkang pecah.
  9. Budak2 jgn buka angpow dpn tuan rumah. Nanti biru muka tuan rumah kalau dia bagi rm1 ja.
  10. Org hidang air terus minum takpayah nak cakap byk.
  11. Jgn tumpang kencing kalau tak pandai nak flush.
  12. Kalau termakan kueh basi or berkulat, telan ja. Jgn cuba nak selit kueh tu kat sofa atau pasu rumah org. Tak baik. Tau tak?
  13. Jgn mintak password wifi rumah org..

#copypaste.
#share😂😹

Pak Amir integriti tinggi

Kuliah Prof Dato Najib hcp 18

Pada satu hari, Pak Amir pergi ke hutan untuk mencari kayu api. Pabila lalu kat kawasan tasik, Pak Amir tergelincir dan kapak buruknye terjatuh dalam tasik tu. Maka datanglah Jin Tasik kepada Pak Amir.

  • Jin Tasik: “Kenapa dengan kau?”
    Pak Amir: “Kapak aku terjatuh ke dalam tasik.”
    Jin Tasik pun menyelam dan kembali bersama kapak perak.Jin Tasik: “Inikah kapak kamu?”
    Pak Amir: “Tidak.”
    Jin Tasik pun menyelam dan kembali bersama kapak emas.

    Jin Tasik: “Inikah kapak kamu?”
    Pak Amir: “Tidak.”
    Jin Tasik pun menyelam dan kembali bersama kapak berlian.

    Jin Tasik: “Inikah kapak kamu?”
    Pak Amir: “Tidak, kapak aku buruk sahaja.”
    Jin Tasik pun menyelam dan kembali bersama kapak buruk.

    Jin Tasik: “Inikah kapak kamu?”
    Pak Amir: “Ya, itulah kapak aku.”
    Jin Tasik suka sikap Pak Amir yang jujur itu lalu memberikan keempat-empat kapak itu kepadanya.

    Pada hari yg lain pula. Pak Amir mencari kayu api di sekitar tasik yang sama bersama isterinya. Kali ni isterinye plak yang jatuh ke dalam tasik. Pak Amir susah hati. Maka datanglah Jin Tasik kepada Pak Amir..
    Jin Tasik: “Kenapa kau bersedih?”
    Pak Amir: “Isteriku jatuh ke dalam tasik.”
    Jin Tasik pun menyelam dan kembali bersama Nora Danish.

    Jin Tasik: “Inikah isteri kau?”
    Sambil menangis Pak Amir menjawab… “Ya..”
    Jin Tasik pun marah,
    “Sungguh ku tak sangka, kau yang jujur satu masa dulu telah menjadi lupa daratan & penipu?”

Sambil menahan pilu Pak Amir menjawab,
“Aku bukan lupa daratan atau penipu…
Kalau aku kata ‘tidak’ pada Nora Danish… kau akan bawakan pula Erra Fazira… kalau aku katakan ‘tidak’, kau akan bawakan pula Emma Maembong… kalau aku katakan ‘tidak’ juga, barulah kau bawakan isteriku… Dan bila aku kata ‘ya’, kau akan berikan mereka berempat padaku… Aku yang dah tua lg kencing manis ni tak mampu nak tanggung semua…”

Moral of the story… jagalah kesihatan… jgn sampai kena kencing manis…. rugi brooo!😂!😝!😅

SIRI MESEJ MENJENTIK : JAUHILAH PERILAKU…..

Salam dan Selamat Sejahtera, 

 
Kepada semua warga UTM, 
 
Dalam menjalankan tugas seharian, setiap warga UTM perlu sentiasa berusaha untuk meningkatkan mutu perkhidmatan dan seterusnya menanamkan sikap untuk berusaha dengan baik bagi meningkatkan pencapaian UTM.
 
Selaras dengan itu, sikap mengutamakan pelanggan, bermuafakat dan bekerjasama melalui kerja, amat penting untuk membawa kepada kejayaan dan seterusnya menjaga kepentingan Universiti.
 
Justeru, perilaku yang berikut perlu dijauhi oleh warga dan semua staf Universiti Teknologi Malaysia semasa menjalankan tugas seharian: 
 
1. Melanggar prinsip dan nilai etika yang ditetapkan,
2. Tidak menyempurnakan tugas dan tanggungjawab yang diamanahkan,
3. Tidak menyiapkan tugas yang diberikan mengikut masa yang telah diperuntukkan, 
4. Tidak bertimbang rasa dan mementingkan diri sendiri, 
5. Malas berusaha, 
6. Membangkang tanpa cadangan untuk memperbaiki, 
7. Tidak mahu memperbaiki kelemahan diri yang ditegur, 
8. Dendam dan hasad dengki, 
9. Khianat dalam menjalankan tugas, 
10. Menghina dan merendahkan usaha orang lain, 
11. Mengampu untuk mendapatkan pujian dan sanjungan, 
12. Bongkak dan mengejar pangkat dan kedudukan, 
13. Suka mengumpat dan menfitnah rakan sejawat, 
14. Sikap sombong dan suka menunjuk – nunjuk, 
15. Berpura – pura dalam tindakan, 
16. Tidak menghargai masa, 
17. Tidak bekerjasama dengan rakan sejawat, 
18. Mengamalkan rasuah, dan 
19. Mengamalkan amalan ‘mengular’. 
 
Dengan pesanan ini, semoga kita semua dapat sama – sama mengingatkan diri sendiri dan rakan – rakan, seterusnya memelihara integriti dan kepentingan Universiti Teknologi Malaysia, yang menjadi medan rezeki kita. 
 
Sekian, terima kasih.

RAIHAN BINTI ABD KARIM 
Pegawai Integriti /Certified Integrity Officer (CeIO)
UTM Pejabat Penasihat Undang-Undang / UTM Chambers of The Legal Adviser
Sultan Ibrahim Chancellery Building
Universiti Teknologi Malaysia (UTM)
81310 UTM Skudai
Johor Darul Ta’zim
MALAYSIA.

SIRI MESEJ INTEGRITI 6: LELAKI YANG MEMAHAMI BAHASA HAIWAN

Salam dan Selamat Sejahtera kepada semua warga UTM yang dihormati, 

Hari ini, siri mesej integriti kembali untuk memberikan pesanan untuk kita semua fahami dan sama – sama renungkan. 
 
Ceritanya begini : 
Ada seorang lelaki yang memiliki beberapa ekor haiwan ternakan dan apabila ia mendengar Musa faham bahasa haiwan, dia merayu Musa mengajar ilmu itu kepadanya. 
 
Setelah belajar, lelaki itu menggunakannya untuk memahami perbualan diantara haiwan ternakannya. Dia mendengar ayam jantan berkata kepada kuda bahawa kuda akan mati tidak lama lagi. Lelaki itu segera menjual kudanya untuk mengelakkan kerugian.Beliau dengan bangga berkata ” Bagus ilmu ini, aku tak akan pernah rugi kalau terus – terusan begini“. 
 
Beberapa hari kemudian, dengan menggunakan ilmunya, lelaki itu terdengar ayam jantan memberitahu anjing bahawa tidak lama lagi keldai akan mati. Jadi untuk mengelakkan kerugian, lelaki itu menjual keldainya pula. 
 
Selepas peristiwa itu, sekali lagi ayam jantan berkata – kata dengan haiwan lain. Kata ayam jantan, hamba kepada lelaki itu akan mati tidak lama lagi. Dengan senang hati lelaki itu menjual hambanya supaya dapat mengelakkan kerugian. Dia gembira dengan tindakannya dan menganggap  inilah ilmu yang ada padanya yang dapat membantu beliau menguruskan kehidupan seharian. 
 
Suatu hari, lelaki itu terdengar pula ayam jantan berkata kepada anjing bahawa dia, iaitu tuan mereka pula akan mati. Dalam ketakutan, lelaki itu pergi menemui Musa dan meminta nasihat, dan menceritakan perkara yang beliau telah lakukan. Kata Musa,sambil tersenyum menyindir ” Sekarang tuan boleh lah menjual diri tuan pula“. 
 
MORAL : Kebolehan untuk cuba memahami keadaan orang lain, yang kemudiannya dimanipulasikan untuk kepentingan peribadi kita sahaja, bagi mengelakkan masalah dan kerugian, tidak akan berfaedah, kerana kita tidak mengambil perhatian perkara yang paling penting, iaitu, menguruskan diri sendiri. 
 
Semoga pesanan ini sama – sama membuka minda dan mengingatkan kita. 
 
Sekian, terima kasih. 

RAIHAN BINTI ABD KARIM 
Pegawai Integriti /Certified Integrity Officer (CeIO)
UTM Pejabat Penasihat Undang-Undang / UTM Chambers of The Legal Adviser
Sultan Ibrahim Chancellery Building
Universiti Teknologi Malaysia (UTM)
81310 UTM Skudai
Johor Darul Ta’zim
MALAYSIA.

INTEGRITY MESSAGE SERIES 5: SMARTEST MAN IN THE WORLD

Salam, Selamat Sejahtera and Eid Mubarak to all UTM staffs, 

So, to begin with our work after a long break, so today, we would like to share a short story. Kindly read further :- 
 
A doctor,a lawyer, a little boy, and a priest were out for a Sunday afternoon flight on a small private plane. Suddenly, the plane developed engine trouble. In spite of the best efforts of the pilot, the plane started to go down. Finally, the pilot grabbed a parachute and yelled to the passengers that they better jump, and he himself bailed out. 
 
Unfortunately, there were only three parachutes remaining. 
 
The doctor grabbed one and said, ” I’m a doctor, I save lives, so I must live”, and jumped out. 
 
The lawyer then said,”I’m a lawyer and lawyers are the smartest people in the world. I deserve to live.” He also grabbed a parachute and jumped. 
 
The priest looked at the little boy and said, “My son, I’ve lived a long and full life. You are young and have your whole life ahead of you. Take the last parachute and live in peace.” 
 
The little boy handed the parachute back to the priest, ” Not to worry Father. The smartest man in the world just took off with my back pack”. 
 
MORAL : Your job doesn’t always define you, but being a Good Human being Does. 
 
We hope all of us can learn a lesson from this story. With that, thank you. 

RAIHAN BINTI ABD KARIM 
Pegawai Integriti /Certified Integrity Officer (CeIO)
UTM Pejabat Penasihat Undang-Undang / UTM Chambers of The Legal Adviser
Sultan Ibrahim Chancellery Building
Universiti Teknologi Malaysia (UTM)
81310 UTM Skudai
Johor Darul Ta’zim
MALAYSIA.
wpid-facebook_-342413492.jpg
cuba gunakan formla ini untuk buat penilaian

SIRI MESEJ INTEGRITI 4 : JOM JADI POSITIF!

Salam Ramadan dan salam mesra kepada semua warga UTM,

Hari ini mesej integriti yang ingin dikongsi adalah berkenaan berfikiran positif. Kita semua pernah mengalami situasi dimana apabila kita dilanda masalah, kita cenderung menyalahkan seluruh dunia atas apa yang berlaku terhadap kita. Berikut adalah 10 tips berfikiran positifyang boleh memberikan anda nafas baru untuk anda meneruskan urusan dalam hidup.
1. Kenalpasti pemikiran negatif yang ada dalam diri sebelum ia menjadi akar umbi. Jika anda rasa mood anda kembali suram, berhentilah daripada berfikiran tentangnya sebelum anda tunduk kepada mereka. Kawal emosi anda, jangan biarkan emosi mengawal anda., 
 
2. Berkawanlah dengan orang yang berfikiran positif. Secara tidak langsung, anda juga akan berfikiran positif! 
 
3. Orang yang berfikiran negatif boleh menjangkiti orang lain. Jadi, jauhkanlah diri anda daripada orang yang selalu berfikiran negatif, 
 
4. Bersenam dan makan makanan seimbang. Jika anda nampak hebat dari segi LUARAN, sudah tentu dalamannya juga hebat dan bagus, 
 
5. Rajinkan diri untuk mengemas dan menyusun barang – barang anda. Anda perlu dikelilingi barang – barang yang anda suka dan membuatkan anda rasa hebat. Contohnya gambar keluarga, buku kegemaran, gambar seni dan apa sahaja yang bermakna buat diri anda, 
 
6. Jika ada seseorang memberitahu bahawa ANDA TIDAK BOLEH MELAKUKAN SESUATU, maka ambillah ia sebagai cabaran untuk anda membuktikan bahawa anda boleh melakukannya. Jika anda berjaya menunjukkan pada mereka bahawa ia boleh dibuat, anda mungkin menjadi inspirasi atas kejayaan tersebut, 
 
7. Apabila anda merasa kecewa dengan kehidupan anda atas segala nasib malang yang menimpa, anda harus mengingatkan diri bahawa semua ini adalah DUGAAN daripada Tuhanyang menguji kita. Yakin bahawa pasti ada HIKMAH di sebalik setiap apa yang berlaku, 
 
8. Jadilah sukarelawan dengan melibatkan diri dengan kerja – kerja kebajikan. Keadaan ini akan menyedarkan kita bahawa ada manusia lain yang hidup dengan beban dan masalah yang lebih besar daripada kita, dan mereka mampu menempuhinya. Ini akan menyebabkan anda TERKESAN DARI SEGI EMOSIONAL DAN KEROHANIAN, ketika membantu mereka, 
 
9. Belajar untuk menghilangkan tekanan. Masalah yang kecil akan kelihatan sangat besar jika anda selalu dalam keadaan tertekan. Dengan itu, jauhkan diri anda dari tekanan dan hadapi setiap situasi dengan fikiran yang tenang, dan tips terakhir, 
 
10. Teruskan berfikiran positif. Memulakannya adalah mudah, namun mengekalkannya adalah cabaran untuk anda. Jadikan ia TABIAT anda untuk sentiasa berfikiran positif sehingga ia menjadi sebahagian daripada hidup anda.
 
Oleh itu, diharapkan 10 tips ini dapat anda manfaatkan, supaya kita sama – sama lebih berjaya dan mencapai kesihatan dalam minda.  
 
Sekian, terima kasih. 
MORAL : Anda adalah apa yang anda fikirkan. Justeru, jangan biarkan persekitaran mempengaruhi hidup anda, namun anda yang perlu mempengaruhi persekitaran.Jadi,Jom Jadi Positif!
RAIHAN BINTI ABD KARIM 
Pegawai Integriti /Certified Integrity Officer (CeIO)
UTM Pejabat Penasihat Undang-Undang / UTM Chambers of The Legal Adviser
Sultan Ibrahim Chancellery Building
Universiti Teknologi Malaysia (UTM)
81310 UTM Skudai
Johor Darul Ta’zim
MALAYSIA.

SIRI MESEJ INTEGRITI 3 : JEALOUS TAK SALAH !

Salam,

Kepada semua warga kampus UTM,
Alhamdulillah, masuk hari keempat hari ini, kita sama – sama menjalani ibadah puasa disamping menjalankan tugas – tugas hakiki yang sedia ada. Mudah – mudahan, tugas kita akan lebih diberkati dan diberi kemudahan olehNya.
Baik, sempena bulan mulia ini,untuk Siri Mesej Integriti 3, mari kita sama-sama menyentuh sedikit berkenaan ibadah, selari dengan tajuk di atas. Isinya begini:
Jika anda iri hati dengan rakan anda kerana dia mampu melaksanakan ibadah dengan kusyuk, itu tidak mengapa, kerana usaha anda untuk mengatasi beliau, akhirnya akan memenangkan anda, dan beliau selaku pesaing, turut menang sama. 
 
Namun, jika anda jealous itu adalah kerana harta, pangkat dan darjat, berhati – hatilah wahai rakan, kerana takut kita tergolong di dalam golongan yang tidak mensyukuri. 
 
Maka, jadikanlah orang yang lebih hebat beribadah sebagai pemangkin semangat untuk anda terus berjuang dalam mengerjakan ibadah. Dan, jadikanlah mereka yang tidak berkemampuan, terutama ketika menjalankan ibadah di bulan mulia ini, sebagai sumber anda merasai kesyukuran dan tempat untuk anda menghulurkan bantuan. 
 
Contohilah sifat Rasullullah SAW, yang dijelaskan melalui Ibnu Abbas, katanya : “Rasulullah SAW adalah manusia yang pemurah, dan lebih pemurah lagi pada bulan Ramadan”. 
 
Justeru, sama – samalah kita jealous pada mereka – mereka yang teguh beribadah di bulan mulia ini, dan membuatkan kita turut ingin bersaing sama. Semoga pesanan ini menjadi manfaat buat kita semua. 
 
 
AHLAN WASAHLAN YA RAMADAN – Awalnya Rahmat, Pertengahannya Maghfirah (pengampunan Allah) dan Penghujungnya, pembebasan daripada Api Neraka. 
 
Marilah kita delete dosa – dosa lalu, top  up Iman di dalam diri, dan redeem pahala sebanyak mungkin. 
 
Sekian, yang baik hanya dari Allah SWT, dan yang kurang baik, daripada kelemahan diri saya sendiri. Semoga bermanfaat. Terima kasih. 

RAIHAN BINTI ABD KARIM 
Pegawai Integriti /Certified Integrity Officer (CeIO)
UTM Pejabat Penasihat Undang-Undang / UTM Chambers of The Legal Adviser
Sultan Ibrahim Chancellery Building
Universiti Teknologi Malaysia (UTM)
81310 UTM Skudai
Johor Darul Ta’zim
MALAYSIA.